עורך "ידיעות אחרונות" לשעבר, משה ורדי, הלך לעולמו בגיל 79

ורדי מונה לעורך העיתון ב-1989 וכיהן בתפקיד עד 1996, אז נאלץ לפרוש בשל מעורבותו בפרשת האזנות הסתר ■ ב-1999 חזר לתפקיד וכיהן בו עד 2004 ■ עורך "ידיעות", רון ירון: "עבורנו העיתונאים הוא היה אגדה, עורך-על"

משה ורדי / צילום: תמר מצפי
משה ורדי / צילום: תמר מצפי

משה ורדי, עורך "ידיעות אחרונות" לשעבר, הלך אמש (ג') לעולמו בגיל 79. ורדי הצטרף ל"ידיעות אחרונות" בשנת 1962, ומונה לראשונה לתפקיד עורך העיתון ב-1989, כשהיה בן 52. 

ורדי שימש כעורך הראשי של "ידיעות אחרונות" בשתי קדנציות. הקדנציה הראשונה שלו הסתיימה ב-1996 על רקע כתב האישום שעמד להיות מוגש נגדו בפרשת האזנות הסתר בה היו מעורבים שני העיתונים הגדולים דאז, "ידיעות" ו"מעריב". עם התפטרותו מונה במקומו לעורך העיתון אילון שלו.

ב-1998 הורשע ורדי בשני סעיפי אישום קלים יחסית של שימוש שלא כדין בהאזנה, אך זוכה מההאשמות החמורות יותר של האזנת סתר שלא כדין וקשירת קשר לעוון. תוצאות המשפט, יחד עם קביעת מועצת העיתונות כי הרשעתו אינה נושאת עמה קלון, סייעו להשבתו לתפקיד העורך הראשי של "ידיעות" ב-1999 - תפקיד אותו מילא עד 2004, אז החליף אותו רפי גינת.

ורדי מייצג היטב את העידן הקודם של "ידיעות אחרונות" - גם כעיתון ששלט בשוק התקשורת ללא מצרים טרום עידן "ישראל היום" והרשתות החברתיות, וגם כעיתון שבכיריו נותרו מתחת לרדאר. אין כמעט ציטוטים פומביים שלו בנמצא מראיונות עיתונאיים, וכפי שמציין היום (ד') העורך הנוכחי של "ידיעות אחרונות", רון ירון, בטור שפרסם לזכרו בעיתון - עד אתמול לא היה ערך על שמו בויקיפדיה.

"אתם, הקוראים, וגם הציבור הרחב, לא הכרתם אותו. אבל עבורנו, העיתונאים ב'ידיעות אחרונות', הוא היה אגדה. אדם חד-פעמי. עורך-על", כתב עוד ירון בטור שהתפרסם הבוקר ב"ידיעות".

מדברים שכתב ורדי עצמו, ופורסמו ב"ידיעות אחרונות" עם עזיבתו את התפקיד, עולה כי הוא חלם להיות עיתונאי כבר מגיל צעיר, כשצפה באביו, עורך "ידיעות אחרונות" דאז, הרצל רוזנבלום. "כילד התרוצצתי בין מכונות הדפוס. כנער ראיתי את אבי שקוע - ראשו, רובו וליבו בעריכת העיתון. כסטודנט הצטרפתי סוף-סוף לצוות אנשי העיתון. נתמניתי לכתב בלונדון (ברבע משכורת)".

מראיון שהעניק רוזנבלום ל"מעריב" עם פרישתו מתפקיד העורך ב-1986, עולה כי קודם לכן עבד ורדי בעיתון "הבוקר", וכי רוזנבלום התנגד לכך שבנו יצטרף לעיתון. "משה נכנס לעיתון נגד רצוני. למה? כי אני לא רציתי שבעיתון שלי תהיה סמאטוכה שלמה, עם בן שעובד בעיתון שאבא שלו עורך… במשך 22 שנה לא התערבתי ולא אמרתי חצי מילה בנוגע אליו, לא לנח (מוזס) ולא לדב (יודקובסקי)", סיפר בראיון לאהרון דולב.

ורדי התקדם ב"ידיעות" ושימש בין היתר כראש דסק החדשות שלו. בסוף שנות ה-80, עם השתלטותו של נוני מוזס על העיתון ודחיקתו החוצה של יודקובסקי, הוא מונה כאמור לעורך הראשי.

על-פי הדיווח ב"ידיעות אחרונות", בשנים האחרונות ורדי חלה, ובערוץ 10 דווח אתמול כי בשבועות האחרונים הוא היה מאושפז בבית החולים איכילוב.

ורדי הותיר אחריו אישה ו-3 ילדים. בתו, שרית רוזנבלום, היא כתבת הבריאות של "ידיעות אחרונות".