תאוות בשרים בפוקס-ניוז: כוכב הערוץ ביל אוריילי פוטר

(עדכון) - משפחת מרדוק: בעקבות בדיקה של טענות על הטרדות מיניות, הוחלט שאוריילי לא יחזור לעבוד בערוץ ■ עשרות חברות משכו את תשדירי הפרסום שלהן מתכניתו ■ פרקליטו: "מזימה שמאלנית" ■ טראמפ: "אוריילי איש טוב שלא עשה שום דבר רע"

ביל אוריילי / צילום: רויטרס
ביל אוריילי / צילום: רויטרס

מהפך בפוקס ניוז: ביל אוריילי, הכוכב הזוהר של ערוץ החדשות, פוטר הערב (ד'), לאחר שעובדות בערוץ התלוננו שאוריילי הטריד אותן מינית.

בהודעה לקונית של החברה האם של הערוץ, פוקס ה-121, נאמר: "לאחר בדיקה יסודית וזהירה של הטענות (על הטרדה מינית), החברה וביל אוריילי הסכימו שאוריילי לא יחזור לעבודתו בערוץ פוקס ניוז. ההחלטה באה לאחר בחינה מקיפה של הנסיבות בשת"פ עם עו"ד מחוץ לחברה. מבחינת הרייטינג, ביל אוריילי הוא הוא אחד ממגישי הטלווזיה המוצלחים ביותר בתולדות הטלוויזיה בכבלים. למעשה, לפי כל קנה-מידה, אי אפשר לחלוק על ההצלחה הזו. פוקס ניוז הוכיחה שוב ושוב את עוצמת הטאלנטים שלה. יש לנו ביטחון מלא שהערוץ יוסיף להיות הכוח המוביל בשוק חדשות הכבלים".

"אנו רוצים להדגיש - וזה הדבר החשוב ביותר - את המחויבות המתמשכת שלנו לטיפוח סביבת עבודה שמושתתת על ערכים של אמון וכבוד הדדי", מציינת ההודעה. חתומים עליה רופרט מרדוק, יו"ר פוקס ה-121 ושני בניו, ג'יימס ולקלאן מרדוק, שמנהלים את פוקס ניוז.

אנליסטים ציינו הערב, שהגורם שדחף את ההחלטה היתה עריקה המונית של מפרסמים מהתכנית של אוריילי, דה אוריילי פקטור, שהיתה המסד של תכניות הפריים טיים בערוץ. "המשך הפרסום בתכנית בהובלת מטרידן מיני נהפך לסטיגמה, ולאחר הכל, במשקי בית רבים נשים מקבלות החלטות מה והיכן לקנות", אמר אחד מהאנליסטים.

2017 מתחילה להסתמן כשנה רעה נוספת לפוקס-ניוז, ערוץ החדשות הפופולרי ביותר בארה"ב, שקנה לו מיליוני צופים נאמנים בתמהיל של שידורים ספוגי אידיאולוגיה ימנית בלתי פשרנית, תמיכה מתמסרת בממשלים רפובליקאים (וכמובן בממשל החדש) והתקפות קשות על הדמוקרטים, בין אם הם בבית הלבן ובין אם הם מחוצה לו. התכסיסים ה"נבזיים" של האופוזיציה הדמוקרטית העכשווית נגד דונלד טראמפ הם מטרה יום-יומית לחיצי ביקורת מושחזים של שדרי הפריים-טיים בערוץ.

הקברניטים החדשים יחסית של פוקס-ניוז, ג'יימס ולקלאן מרדוק, סברו שהצליחו להתמודד עם המשבר הקשה של התביעות שהוגשו אשתקד נגד היו"ר המייסד של הערוץ, רוג'ר איילס - דמות אגדית בתקשורת האמריקאית - בגין הטרדות מיניות.

הם לא הביאו בחשבון פצצה מתקתקת נוספת באולפן - ביל אוריילי, קרן השפע של הערוץ, הכוכב מס' 1 שלו שנעשה הסמל המסחרי של פוקס ניוז ויקירם של מיליוני שמרנים בארה"ב ובהם רבים מאוהדי דונלד טראמפ. האיש הזה, שערכי משפחה ומוסר האירו את הטלפרומפטר שלו, הוא - אם להאמין לנשים רבות שנקרו בדרכו - מטרידן סדרתי.

קשה להאמין, אך נראה שהתקינות הפוליטית, שאוריילי תיאר אותה כרעה חולה של החברה האמריקאית, היא שהכריעה אותו. מרדוק האב סירב להיפרד מהפרה החולבת שלו, אך בניו התעקשו להעיף את הכוכב - וניצחו.

ההתנגשות החזיתית העכשווית בין פוקס ניוז לערכי התקינות הפוליטית החל באיילס, ששימש מטרה לתלונות ותביעות משפטיות של שדרניות ועובדות אחרות שטענו שהוא הטריד אותן מינית. לא אונס, חלילה. רק דיבורים פה, עצירות קידום שם. במאמץ להפגין שקיפות ולהוכיח לעולם שערוץ החדשות שלהם אינו מעוז של זכרים לבנים עשירים נטולי מעצורים, שיחסם לנשים קובע באמצע המאה שעברה, שכרו האחים מרדוק משרד עורכי-דין יוקרתי לחקירת הטענות נגד איילס.

בסיום החקירה מצא עצמו המפיק הטלוויזיוני רב התהילה מחוץ לפוקס-ניוז בגיל 85 - אמנם עם פיצויי פיטורין בסך 40 מיליון דולר, אך עם כתם בלתי מחיק על הקריירה המפוארת שלו. (הוא מכחיש את כל הטענות נגדו).

שני האחים עשו אז מה שתרבות התקינות הפוליטית דרשה מהם לעשות, למרות שסילוק איילס היה צעד מכאיב, לפחות לאביהם. הם ניסו להראות שההצלחה הגדולה של הערוץ הימני - מקור אמין של הררי כסף לחברה האם - אינה רישיון להתנהלות נטולת רסן של בכיריו. וכך, לאחר שאיילס נבעט, הודיע הערוץ שהוא מחויב לקיום "סביבת עבודה שמבוססת על אמון וכבוד". במקביל, שילמו האחים מרדוק מיליוני דולר לעובדות שתבעו את איילס כדי להבטיח את שתיקתן. האחים עשו כל מה שרק אפשר כדי למרק את חטאי היו"ר לשעבר והיו משוכנעים שהעלו את פוקס-ניוז על מסלול של הצלחה מתמשכת. הם טעו.

תחקיר של "ניו-יורק טיימס" מתחילת החודש הראה שמה שהיה הוא מה שהווה. רק המטרידים התחלפו. על פי התחקיר, חמש נשים שעבדו בפוקס ניוז קיבלו סכומי כסף גדולים, מאוריילי עצמו או מערוץ החדשות, כדי שיימנעו מהגשת תביעות משפטיות נגד הכוכב ושישמרו על שתיקה. בסך הכל, שולמו לחמש 13 מיליון דולר. שניים מההסכמים נחתמו אחרי סילוקו של איילס.

חמש הנשים היו כפופות למרותו של אוריילי או הופיעו בתכנית החדשות שלו בפריים טיים. הן קבלו על התנהגות בלתי הולמת של השדרן, לרבות התבטאויות פוגעניות, הערות גסות בעלות אופי מיני, חיזורים נגד רצונן של המחוזרות ושיחות טלפון שמהן היה אפשר להתרשם שאוריילי מאונן תוך שיחה עם המוטרדות. חלק מהשיחות הוקלטו. מהקובלנות התגבש דפוס הפעולה של אוריילי: הוא נהג ליצור קשרים עם נשים מסוימות בדסק, לתת להן עצות מקצועיות ולהבטיח להן קידום. השלב הבא היה ניסיון לגרור אותן לקיום יחסי מין. כמה מהן חששו, שאם יסרבו הקריירה שלהן תיתקע.

בעקבות פרסום התחקיר, צצו נשים נוספות שהאשימו את אוריילי בהטרדה. אחת מהן, פקידה שחורה, שלא היו לה שום יחסי עבודה עם השדרן, טענה, שב-2008 נהג אוריילי להתייצב ליד שולחנה ולהשמיע גניחות כמו "חזיר בר". לפעמים הוא נעץ מבטים בשדיה וברגליה והיה מכנה אותה "קקאו חם".

אבל התחקיר של ה"טיימס" והחשיפות שבאו אחריו השחירו לא רק את פני אוריילי אלא גם, אם לא בעיקר, את פני פוקס ניוז ואת פני החברה האם של הערוץ, פוקס ה-121. איך ייתכן שתאגיד תקשורתי ענקי בעל מוניטין, ממעצבי השיח הציבורי הגלובלי, שאחרי פרשת איילס התחייב "להפגין אפס סובלנות להתנהגות פוגענית כלפי נשים", יתן יד להשתקת התנהגויות פוגעניות כאלה בחדרי החדרים שלו? כדי להבין את התמיכה השקטה אך העקבית של פוקס ניוז בכוכב הסורר לכאורה - תמיכה שנפסקה רק הערב - שלה צריך להיות מודעים לתרומתו האדירה של אוריילי לערוץ ובעקיפין לחשבונות הבנק של משפחת מרדוק.

מבחינות רבות, אין לאוריילי תחליף. ב-20 שנותיו בפוקס ניוז התכנית שלו, דה אוריילי פקטור, היתה התכנית הנצפית ביותר בערוץ. ברבעון הראשון של 2017 היא נהנתה משיעור הצפיה הגבוה ביותר בתולדות כל ערוצי הכבלים באמריקה, עם ארבעה מיליון צופים בלילה בממוצע. מתחילת 2014 עד סוף 2016 הזרימה התכנית לפוקס ניוז 446 מיליון דולר מתשדירי פרסומת. על פי "פורבס", פוקס ניוז תורמת 10% מהכנסות פוקס ה-121 ו-25% מההכנסות התפעוליות שלה. ובאמת, איך יכולה חברה עסקית להשליך מכונה להדפסת כסף כמו אוריילי? (הוא עצמו השתכר 18 מיליון דולר בשנה; חוזהו חודש באחרונה למרות שההנהלה היתה מודעת להתנהגותו).

המדיה החברתית עזרה לפוקס ניוז להיגמל מתלותה בשדרן-העל שלה. בעקבות הגילויים על התעמרות אוריילי בנשים, החלה הרשת לגעוש. הרגישות הציבורית לנושא, שהתחדדה בעקבות החשיפות על התנהלות דונלד ("אני חופן את האברים המוצנעים שלהן") טראמפ, הציתה להבות מחאה ברשת. Drop O’Reilly hashtag נעשה מנוע לתביעות לפטר את אוריילי, והמפרסמים החלו לקרוא את המפה.

בתוך שבועיים, זנחו את התכנית עשרות חברות - תחילה בטפטוף ואחר-כך בשטף אדיר. מרצדס בנץ ערקה ועמה יונדאי, BMW, מיצובישי ולקסוס, חברות התרוופות באייר, גלאקסו-סמית-קליין וסאנופי, וחברל הביטוח הענקית אולסטייט. על פי כמה דיווחים עזבו את התכנית של אוריילי לפחות 50 מפרסמים. בגושי הפרסומות של התכנית באחרונה היו שני תשדירים בלבד, מספר קטן מאוד בשביל פוקס ניוז. הילת העוצמה הפיננסית של אוריילי החלה לדעוך.

וכך, יצא בשבוע שעבר השדרן הכווכב ל"חופשה משפחתית" באיטליה, ש"תוכננה באוקטובר" - חופשה שממנה הוא לא יחזור.

אוריילי עצמו טוען, שהוא נופל קרבן לנשים שמנצלות את מעמדו כדי להוציא ממנו כספים. פרקליטו, מארק קאסוביץ, פרסם את ההודעה הבאה: "ביל אוריילי משמש מטרה לקמפייין ברוטלי של רצח אופי חסר תקדים בתקופה שלאחר רדיפות מקארתי. חברת עורכי-הדין שלנו חשפה ראיות שעל מסע ההשמצות מנצחים ארגוני השמאל הקיצוני ששואפים להשמיד את אוריילי למטרות פוליטיות ולהפקת רווחים פיננסיים. את הראיות האלה נציג בקרוב, ואלה ראיות שאי אפשר להפריכן".

ובהתפתחות שלא הפתיעה איש, אמר טרמאפ באחרונה בראיון ל"ניו יורק טיימס", כי ביל אוריילי הוא "איש טוב... שלא עשה שום דבר רע".