אב שכול לח"כים: "איפה הייתם בצוק איתן?"; ביטן: "אתה שקרן"

בדיון בוועדה לביקורת המדינה בנושא דוח המבקר על "צוק איתן" תקף אילן שגיא, אביו השכול של ארז שגיא, ח"כים מהליכוד: "אל תתבכיינו, תתקנו את הממשלה" ■ אחרי שתקף את ביטן, יו"ר הקואליציה השיב: "אתה שקרן"

חבר הכנסת דוד ביטן / צילום: איל יצהר
חבר הכנסת דוד ביטן / צילום: איל יצהר

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר הבוקר (ד') בדיון בוועדה לביקורת המדינה בכנסת בנושא דוח מבקר המדינה על מבצע "צוק איתן" כי אין דרך להחליף את תהליך קבלת ההחלטות בקבינט, ברקע הביקורת הנוקבת שנמתחה בדוח בנושא. במהלך הדיון התנהלו צעקות בין חברי כנסת להורים שכולים.

הדוח, שפורסם בפברואר, ביקר את התנהלות הקבינט, בעיקר את נתניהו ואת שר הביטחון דאז משה יעלון, וגם את הדרג הצבאי, במהלך ימי המבצע בקיץ 2014 ולפניהם, ובמיוחד את הדרך שבה הוצג איום המנהרות.

תת-אלוף (במיל') יוסי ביינהורן, ראש חטיבת הביטחון במבקר המדינה ומי שחיבר את הדוח, אמר בפתח הדיון כי "תהליך טוב יותר של קבלת החלטות לפני המבצע היה יכול למנוע אותו".

נתניהו אמר כי אין דרך מכנית להחליף את תהליך קבלת ההחלטות בקבינט, והוסיף כי לאחר חטיפת שלושת הנערים "מוטטנו את חמאס ביהודה ושומרון. הדבר גרם לאי-יציבות משמעותית ברצועת עזה". הדוח מתח בין היתר ביקורת על כך שלא נעשו מהלכים מדיניים בטרם פרץ העימות ברצועה.

אחרי שיו"ר הקואליציה, ח"כ דוד ביטן, וחברי מפלגתו, חברי הכנסת יואב קיש ומיקי זוהר, הפריעו ליו"רית הוועדה, ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד), לשאול את ראש הממשלה שאלות, התפרץ לעברם אילן שגיא, אביו של סמל ארז שגיא ז"ל שנהרג במבצע. "תעשו סדר בקבינט. איפה הייתם במלחמה, איפה שהבן שלי נהרג? אל תתבכיינו, תתקנו את הממשלה", צעק לעברם האב.

נתניהו אמר לאחר שהרוחות נרגעו כי "לא הייתי משנה את שאלת סמכויות של הקבינט. נושא עדכון המידע חשוב. אני יודע שיש סנטימנטים, בואו ננקה את הרעש הצדדי. יש לנו איומים יותר גדולים מרצועת עזה. אסור לנו ליצור מערכת שאינה יודעת לקבל החלטות".

בהמשך התפרץ שגיא פעם נוספת לעבר ביטן וטען כי יו"ר הקואליציה אמר לו במהלך הפגנה מחוץ למשרד ראש הממשלה: "לך לא יעזור כלום". ביטן השיב לו וכינה אותו שקרן. "תפסיק לנצל את זה כדי לשקר. מעולם לא דיברתי אתך", אמר.

נתניהו אמר כי "אחת ההצלחות הגדולות ב'צוק איתן' היא בבלימת הכוונה של מדינות כמו טורקיה וקטאר לפרוץ את המצור על עזה. לא רק שזה נבלם, אלא שחמאס הפך להיות מבודד ונוצר מערך אזורי שונה".

הוא הוסיף כי אפשרות של הקלה הומניטרית היא בהחלט רלוונטית כדי לנסות למנוע עימות נוסף, אך אמר כי "הבעיה היא שחמאס לוקח כ-70% מהתוצר של עזה ומשקיע את זה במכונת המלחמה שהוא בונה".

לדבר ראש הממשלה, "הדילמה לגבי עזה נותרה כפולה - יש לנו אפשרות לתת לחמאס מכות קשות מאוד כדי להשיג רגיעה, ולכבוש. הבעיה בכיבוש היא למי נמסור את השטח לאחריו. האופציה הזו נותרה על הפרק. יש לנו הרבה רעיונות לגבי היום שאחרי, כולל דברים שלא חושבים עליהם".

בדיון נשאל נתניהו גם על הניסיונות להשיב את גופותיהם של החיילים אורון שאול והדר גולדין ועוד 3 אזרחים המוחזקים ברצועת עזה. "אנחנו בקשר עם המשפחות על בסיס קבוע ומוסרים להן את המידע הרלוונטי", אמר. "אני לא איש בשורות, ואני משתדל לומר למשפחות את האמת לאמיתה. אני חושב שהם כיבדו בצורה יוצאת מן הכלל את הדיסקרטיות של המהלכים. אנחנו לוקחים סיכון מסוים ברגע שאנחנו חושפים בפניהם אותם. אנחנו יכולים להמשיך לעשות מהלכים מסוימים שיאפשרו לנו בסוף להחזיר את הדר ואורון לקבר ישראל".

דוח המבקר קבע כי נתניהו ויעלון הסתירו משרי הקבינט מידע על איום המנהרות לפני המבצע ובמהלכו. נתניהו עודכן על איום המנהרות ברצף מאז 2013 - אך הנושא נחשב שולי בסדר העדיפות הלאומי. גם יתר חברי הקבינט לא יצאו נקיים, כשנכתב כי הם לא דרשו הבהרות או מידע נוסף בנושא. ראש הממשלה דחה אז את הביקורת ואמר כי האיום הוצג בפירוט.

עוד נטען בדוח כי לא גובשה תורת לחימה נגד המנהרות - על אף שהאיום מוכר למערכת הביטחון מזה 25 שנה. הלוחמים בשטח פעלו באלתור, בלי מודיעין מוקדם או אמצעים הולמים נגד המנהרות.