נמל אשדוד: עיצומי פתע של העובדים גרמו להפסדים כבדים

לאחר המתנה של 9 ימים מחוץ לנמל אשדוד, החלה היום פריקת 8 קרונות רכבת מהאונייה Normed Antwerpen ■ העובדים השביתו את העבודה לאחר פריקת הקרון הראשון, והחל משבוע הבא תחזור העבודה לנמל חיפה

עיצומים שנוקטים משעות הבוקר (ד') עובדים בנמל אשדוד, שמטרתם קבלת פרמיות על משמרות פיקטיביות, צפויים לגרום לנמל הפסדים כבדים. במסגרת העיצומים מונעים העובדים פריקה של 8 קרונות דו-קומתיים של חברת בומברדייה מהאונייה Normed Antwerpen. בשלב ראשון נראה שהנמל הפסיד כבר כעת את האופציה לפרוק לפחות 12 אוניות נוספות, שיביאו לישראל עד תחילת השנה הבאה 60 קרונות דו-קומתיים.

מדובר בקרונות שהזמינה רכבת ישראל באפריל 2016, בעסקה שהיקפה 106 מיליון אירו, כדי להוסיף לרכבות קרון שמיני ולהקל על הצפיפות הקשה שממנה סובלים לעתים קרובות הנוסעים. נכון להיום מפעילה רכבת ישראל 369 קרונות דו-קומתיים של החברה הקנדית, ולשם הוספת קרון שמיני לכמה שיותר רכבות, כלל ההסכם עם בומברדייה אופציה לרכש 33 קרונות נוספים.

ערב הפסח הגיעו לישראל 8 עובדים מהמפעל שבו מיוצרים הקרונות בגרמניה, כדי לסיים במהירות המרבית את ההרכבה והתקנת הציוד בקרונות, ולהעביר לרכבת כבר בתחילת חודש מאי את הקרון החדש הראשון. האונייה הגיעה יום אחריהם, ב-10 באפריל, אך עד הבוקר היא המתינה מחוץ לנמל ובשל כך נותרו העובדים הגרמנים ועמיתיהם המקומיים במוסך הרכבת בבאר שבע חסרי מעש, אף שקיבלו אישור מיוחד לעבוד גם בפסח ובשבתות.

נוסף לפגיעה בנוסעי הרכבת, והעלות העודפת של כוח האדם, ההמתנה של האונייה בנמל אשדוד עלולה לעלות כ-300 אלף אירו, ולנזק זה עלול להצטרף קנס מצד רכבת ישראל על אי עמידה בתנאי האספקה. סכומים אלה עשויים להתגלגל בסופו של דבר לפתחו של נמל אשדוד, שחשוף כעת לתביעה מצד היבואנית.

האונייה השנייה בסדרה תגיע לישראל כבר בשבוע הבא, אך בשל מה שקרה היום באשדוד היא תכוון לנמל חיפה, אף שהמסילה ברציף הקישון ששימשה לפריקת קרונות מאז 2011 נמצאת בשיפוצים עד חודש יוני. עד להשלמת המסילה תבוצע הפריקה באמצעות פרויקט הנדסי מורכב, שעיקרו העברת הקרונות מהאונייה למסילה מרוחקת יותר ומשם למוסך בבאר שבע.

הנהלת הנמל מבקשת לפסוק ביזיון בית משפט

המעבר הנוכחי של בומברדייה לחיפה יהיה השני שנגרם בגלל התנהלות עובדי נמל אשדוד, לאחר שבשנים 2002-2010 נפרקו הקרונות באשדוד, תוך שהעובדים נהנים מפרמיות על משמרות פיקטיביות, ומעכבים לכאורה את העבודה כדי לקבל גם תעריפי לילה. בחיפה מתבצעות העבודות בשגרה ללא כל מעורבות של העובדים, משום שהקרונות נפרקים באמצעות מנופי האוניות ישירות למסילת הרכבת שברציף.

במהלך היום צפוי נמל אשדוד לפנות לבית הדין לעבודה בבאר שבע בבקשה לפסוק בזיון בית המשפט, זאת לאחר שכבר בסוף החודש שעבר פסקה הדיינית יעל אנגלברג-שהם כי הנהלת הנמל היא שתקבע את סדרי הפריקה של אוניות הקרונות. פניית ההנהלה נעשתה בעקבות דרישת ועד התפעול, המייצג 720 סוורים ומפעילי ציוד מכני, שבכל פריקת אונייה יועסקו 13 עובדים, בעוד שהנהלת הנמל מוכנה להתפשר על שישה.

פנייה שנעשתה אתמול לנמל אשדוד, כדי לברר מדוע האונייה מתעכבת מאז ערב פסח, נענתה בכך שהעיכוב נבע מתור תפעולי שגרתי, וגירסה זאת נותרה בעינה גם היום. עם זאת, דברים שאמרו מקורות המכירים את הנושא מעלים כי התשובה היתה מתחמקת במקרה הטוב. לדבריהם, כניסת האונייה לפריקה הבוקר נעשתה רק לאחר הפעלת גורמים בכירים, משום שבתחילה נמסר כי האונייה תוכל לפרוק את הקרונות כבר ב-12 בחודש, ולאחר מכן נדחה המועד ליום ראשון הקרוב.

בדיעבד, גם "הקדמת" הפריקה בכמה ימים לא עזרה, משום שלאחר פריקת הקרון הראשון מבין שמונה, הודיעו העובדים סביב השעה עשר כי לא יאפשרו את פריקת שבעה הקרונות הנוספים, משימה שאמורה לארוך 4-5 שעות. העילה לעצירת העבודה היא דרישת העובדים לפרוק את הקרונות באמצעות מנופי הנמל, אף שכבר הוכח שאינם מתאימים למשימה בגלל תצורתם ובשל הצורך לבצע את הפריקה באמצעות שני מנופים הפועלים במקביל.

מנמל אשדוד נמסר: "הפסקת עבודת פריקת אוניית הקרונות היא התנהלות פיראטית חמורה של ההסתדרות וועדי העובדים. לא יעלה על הדעת שיו״ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, יפעל בניגוד להחלטות בית המשפט, יוביל את השבתת העבודה בנמל ויגרום לנזקים כספיים עצומים".