ביהמ"ש אסר על חברת "באמונה" למכור דירות לדתיים בלבד

ביהמ"ש קבע כי חברת הנדל"ן "באמונה" פעלה בניגוד לכללי המכרז של רמ"י האוסרים על אפליה ■ הורה לחברה לשווק את הדירות לכלל הציבור ■ בעבר פרסמה החברה סרטון שיווקי שממנו השתמע כי מזרחים לא יגורו בפרויקט

שכונת כרמי גת / צילום: איל יצהר
שכונת כרמי גת / צילום: איל יצהר

ניצחון לאגודה לזכויות האזרח: בית המשפט המחוזי בירושלים קבע כי חל איסור על חברת הנדל"ן "באמונה" למכור דירות לדתיים בלבד בפרויקט המגורים שלה בשכונת כרמי גת בקריית גת. העתירה נגד החברה ונגד רשות מקרקעי ישראל הוגשה על-ידי האגודה לזכויות האזרח, לאחר שהחברה הציגה את הפרויקט כמיועד לציבור הדתי-לאומי בלבד, בניגוד לכללי המכרז של רשות מקרקעי ישראל.

העתירה הוגשה באמצעות עורכי הדין דן יקיר וגיל גן מור, לאחר ש"באמונה" שיווקה את הדירות לציבור הדתי-לאומי בלבד, על אף שהמכרז נועד לכלל הציבור, ונכלל בו סעיף מפורש האוסר על אפליה בשיווק הדירות.

הקמפיין השיווקי של הפרויקט כלל ססמאות כמו: "לסרוגים יש בית חדש", או "קהילת כרמי גת - המתחם הדתי לאומי בכרמי גת" וכו'.

נציגה של האגודה לזכויות האזרח אף התקשרה בזהות בדויה לסוכן מכירות של החברה וביקשה להתעניין ברכישת דירה בפרויקט כרוכשת חילונית, וזה הבהיר לה כי על הרוכש להיות שומר מסורת, וכי אדם חילוני לא יוכל לרכוש דירה בפרויקט אלא באישור מיוחד של מנכ"ל החברה.

לקראת הדיון הצהירה החברה כי לא תסרב למכור למי שלא דתי, לאחר שתבהיר לו כי מדובר בשכונה דתית. לטענתה, מספר הרוכשים הלא דתיים בפרויקט הוא זניח ועומד על 15 בלבד מתוך 244 רוכשים.

רמ"י סירבה להפעיל את הסנקציות הקבועות במכרז (ביטול הזכייה במכרז או קנס בשיעור של עד 15% משווי המכרז). כזכור, לפני שנה רמ"י כן קנסה את החברה בכ-300 אלף שקל, לאחר שפרסמה סרטון שיווקי שממנו השתמע כי מזרחים לא יגורו בפרויקט.

 

כאמור, שופטת בית המשפט המחוזי בירושלים נאוה בן-אור קבעה כי חל איסור על "באמונה" למכור דירות לדתיים-לאומיים בלבד, וכי החברה חייבת לשווק את הדירות בפרויקט לכל דורש כמתחייב מתנאי המכרז.

בן-אור אף קבעה כי המכרז של רמ"י קובע מפורשות כי אסור להפלות את רוכשי הדירות בזמן השיווק, אך אין הוא כולל הוראות לגבי פרסום הפרויקט.

כפי שציינה השופטת בן-אור, הנושא נמצא בדיון בפני היועץ המשפטי לממשלה, ולכן אין מקום שבית המשפט יידרש לכך. בנוסף, השופטת הטילה הוצאות בסך 10,000 שקל על "באמונה" לטובת האגודה לזכויות האזרח.

"אנו מברכים על פסק הדין", מסר עו"ד דן יקיר, היועץ המשפטי של האגודה לזכויות האזרח. "טענו לאורך כל הדרך שאסור להפלות בשיווק דירות, ושלדתיים או לחילונים אין זכות להתבדל בשכונה הומוגנית ולגור רק עם מי שדומה להם. כעת השופטת קיבלה את עמדתנו. צר לנו שנאלצנו להגיע לבית המשפט על-מנת שיבהיר שהאפליה היא פסולה, בעוד שרשות מקרקעי ישראל היא זו שהייתה צריכה להרים את הכפפה ולאכוף את הכללים של עצמה. נמשיך להיאבק למען שוויון במגורים ונגד אפליה אסורה".

ישראל זעירא מנכ"ל 'באמונה' נדל"ן: "בית המשפט המחוזי דחה את דרישת האגודה לזכויות האזרח לקנוס את חברת 'באמונה' בעשרות מיליוני שקלים. ובכך קיבל את טענת חברת 'באמונה' כי היא משווקת את הפרויקט בפרסומיה כאשר הוא 'פתוח לכלל הציבור'. בית המשפט קבע כי על החברה להמשיך ולמכור את הדירות, כפי שהיא אכן עושה על פי הצהרתה לפני בית המשפט, לכל דורש. בכך נדחתה למעשה דרישתה של האגודה שכביכול חברת באמונה מפלה לרעה ציבור שאינו שומר מצוות ברכישת הדירות בפרויקט בכרמי גת".

"יצוין כי השופטת נאוה בן אור פסקה עקרונית כי 'ככל שכוונת העותרת בעתירתה המתוקנת הייתה להידרש לשאלת אופן פרסום הפרויקט (להבדיל מאופן שיווקו), הרי שהוראה ברורה בעניין זה נכללה בתנאי המכרז, ואין לשלול את הטענה לפיה מכירה לכל דורש היא בגדר שיווק שאינו מפלה, העולה בקנה אחד עם לשונו של המכרז הקונקרטי העומד לדיון לפניי'. בדבריה אלה קיבלה למעשה השופטת בן אור את טענות חברת 'באמונה' כי אין לכפות עליה דרכי פרסום כלשהן בשעה שהיא מוכרת את הדירות לכל דורש. נסיון האגודה לזכויות האזרח להציג את ההיפך הינו ילדותי והיפך האמת".