הערכות: קשיים במו"מ למכירת הקניון של אדרי-אל בקרית שמונה

לפי אדרי-אל התשלום הראשון על חשבון התמורה אמור, בין היתר, להבטיח את מרבית פירעון אג"ח

קניון "שמונה סנטר" / צילום: אתר החברה
קניון "שמונה סנטר" / צילום: אתר החברה

האם המגעים שעליהם הודיעה חברת הנדל"ן אדרי-אל למכירת הנכס העיקרי שלה - קניון "שמונה סנטר" בקריית שמונה לגוף מוסדי - נקלעו לקשיים חריפים? על פי הערכות בשוק, אדרי-אל, שנמצאת בשליטת המנכ"ל גבי אדרי, ונתונה במצב פיננסי מאתגר, ניהלה מגעים למכירת הקניון לחברת הכשרה ביטוח, שבניהולו של שמעון מירון. ואולם, ככל הידוע, המגעים בין הצדדים נתקלו בקשיים, ואולי אף עלו על שרטון. שתי החברות סירבו להתייחס לנושא.

בדוחותיה הכספיים לשנת 2016 גילתה אדרי-אל, כי היא פועלת למכירת החזקותיה בקניון, בניסיון להשיג מקורות תזרימיים לפירעון מלא של אג"ח סדרה ב', בהיקף של כ-100 מיליון שקל. בדוחות שפורסמו לפני כחודש פירטה אדרי-אל, כי היא "מצויה בשלב מתקדם לאחר בדיקות נאותות, לקראת חתימה על מסמך הבנות לתנאים מסחריים, שבגינו תקבל את תמורת הנכס בשלבים", תוך שציינה כי "התשלום הראשון על חשבון התמורה אמור, בין היתר, להבטיח את מרבית התשלום לצורך פירעון אג"ח סדרה ב' במועד". סדרת האג"ח, בדירוג CCC, הנסחרת בתשואה דו-ספרתית, צפויה להיפרע ביולי הקרוב.

באדרי-אל, שלדוחותיה צורפה אזהרת "עסק חי", לא סיפקו פרטים לגבי היקף העסקה, ומדוחותיה עולה כי שווי הנכס בסוף 2016 הוערך ב-107 מיליון שקל - נמוך ב-1.5% מהשווי שלו בסוף 2015. שיעור התפוסה הממוצע בו כיום הנו קצת יותר מ-90%. זאת, לעומת שיעור תפוסה של 87% בסוף 2016, גידול שנובע מכך שבחודשים האחרונים קיימה החברה מהלכי שיווק אגרסיביים בנכס והגדילה שטחים של חנויות עוגן וחנויות נוספות.

שטחו הבנוי של הקניון, הממוקם ברחוב טשרניחובסקי בקריית שמונה, הוא יותר מ-13 אלף מ"ר, והוא כולל שלוש קומות מסחר, לצד כ-150 מקומות חניה. פעילות הקניון התחילה ב-1997, וכיום עם השוכרים בו נמנות הרשתות פוקס, רנואר וספורט ורטהיימר, קופת חולים לאומית וחברות אחרות. בסיכום 2016 נשחקו ההכנסות מהקניון ב-4% ל-7.3 מיליון שקל, והרווח התפעולי הנקי (NOI) ירד ב-6%, והיה פחות מ-7 מיליון שקל.

עיקר פעילותה של אדרי-אל מתרכז באזור הצפון, והיא מחזיקה כיום בשמונה נכסים, הכוללים כ-12 אלף מ"ר של שטחי מסחר להשכרה, וכ-24 אלף מ"ר המיועדים לתעשייה במתחם גיבור ספורט שבקריית שמונה, וכן קרקעות לפיתוח נכסים בהיקף של כ-5,000 מ"ר.

הכשרה ביטוח, שבשליטת אלי אלעזרא, הנה חברת ביטוח בינונית בגודלה. בשנים האחרונות נכנסה החברה להשקעות אלטרנטיביות, ובכלל זה השקעה ישירה בנכסי נדל"ן. את 2016 סיכמה החברה עם רווח כולל של כ-14.7 מיליון שקל, לעומת רווח כולל של יותר מ-40 מיליון שקל שרשמה ב-2015.