מיני-מבחן לסוזוקי קרוס אובר: שוברת סטיגמות

עם מנוע טורבו חדש ותמחור אטרקטיבי הופך הג'יפון החדש של סוזוקי להרבה יותר ממוביל פנסיונרים

מתחת למסכי הרדאר מתקדמת כיום סוזוקי במרץ אל עבר צמרת המכירות של שוק הרכב הישראלי. את 2016, למשל, היא סיימה עם מעל 13 אלף מכירות ואילו ברבעון הראשון של 2017 היא טיפסה למקום השישי, תוך שהיא עוקפת את מאזדה ורושמת צמיחה של 65%.

אלה מספרים מכובדים כשלעצמם עבור מותג עם ארבעה-חמישה דגמים, שאין לו שום נציגות בפלח המשפחתיות האסטרטגי או בפלחים שמעל 135 אלף שקלים. אבל מה שמרשים אפילו יותר הוא שאלה מכירות "נטו": לסוזוקי אין כמעט נוכחות בשוק הליסינג והיא גם לא משתתפת במשחק של שוק ה"אפס קילומטרים".

סוד ההצלחה הוא כמובן מוניטין האמינות/סחירות האגדי של המותג, שהופך להיות קריטי בשוק רווי במשומשות קשות-סחירות, אבל גם המיצוב המדויק מאוד של תמורה-לכסף, והקרוס אובר המחודש, שמציע הרבה יותר ללא שינוי מחיר מקודמו, הוא דוגמה טובה.

חיצונית, השינויים במודל 2017 אינם דרמטיים. הרכב גבוה במעט, מה שמעניק לו מראה יותר קרבי, הפגושים הוחלקו, פרופיל הצד נאה יותר בזכות כמה תוספות אווירודינמיות והפנסים החדשים מתוחכמים ומודרניים למראה. השינוי הבולט ביותר הוא הגריל-הפסים החדש, שנראה כאילו הוא מחייך עם שיניים ענקיות שמכוסות בכרום בוהק. את העיצוב הזה ניתן לכנות "שנוי במחלוקת" - דרך מנומסת להגיד "מה עבר להם בראש?" מנגד, התרשמנו שהלקוחות הנאמנים של סוזוקי דווקא מתלהבים מהעיצוב הרטרו-סיני הזה, אז מה אנחנו בכלל יודעים.

עיצוב עמדת הפיקוד הוא מה שמצפים מסוזוקי. לוח המחוונים האנלוגי מעוצב בצורה מסורתית, עם שעונים גדולים וברורים וצג מחשב-דרך קטן ומונוכרומטי. מערך המתגים שמרני וקל לתפעול ואת ניחוח ההיי-טק היחיד מוסיפה מערכת מולטימדיה מהתקנה מקומית, עם מסך ברור וחד ושלל אפליקציות, אבל עם קליטת רדיו די בעייתית. החומר הדומיננטי בדיפון הוא עדיין פלסטיק נוקשה, אבל המראה הכולל עבר שדרוג משמעותי לעומת הדגם היוצא ומרגיש איכותי יותר. איכות הייצור והגימור הכוללת מרשימה כתמיד.

כבעבר, מציע הרכב את אחד מתאי הנוסעים המרווחים בפלח. יש לו בסיס גלגלים נדיב באורך 2.6 מ', מושב אחורי שטוח ורחב עם שפע של מרחב לברכיים, מרחב ראש מצוין ומשטחי שמשות גדולים שמאפשרים גם ליושבים מאחור ליהנות מהנוף. את החבילה משלים תא מטען של 430 ליטר, הגדול ביותר בפלח.

החידוש המרכזי הוא מנוע ה-1.4 ליטר טורבו החדש, שמייצר 140 כ"ס ו-22 קג"מ. החיבור בין סוזוקי וביצועים היה קיים עד היום רק בכלי רכב עם שני גלגלים, אבל המנוע החדש ישנה את הסטיגמה הזו. הוא מייצר דחף מאסיבי, חלק ושקט כבר מסיבובי סרק, יוצא מרמזורים עם מרץ נעורים ושומר על מומנטום מכובד גם בעליות תלולות. הוא משייט ללא מאמץ ב-140 קמ"ש, ובסיוע תיבת הילוכים מצוינת בת 6 מהירויות, מאיץ מאפס ל-100 ב-9.6 שניות - נתון שמציב אותו ככלי הזריז ביותר בפלח הג'יפונים. וכן, אנחנו מדברים על המותג סוזוקי, המוביל הרשמי של הפנסיונרים בישראל. מי היה מאמין.

נראה שגם מהנדסי סוזוקי קצת הופתעו ממה שהנחיתה עליהם מחלקת המנועים, כי התחושה היא לעיתים שהמנוע קצת גדול על השלדה. האצה נמרצת מייצרת כמות מוחשית של "לחימת הגה", וההיגוי הקליל והדל בהיזון חוזר מקשה על ניצול פוטנציאל הביצועים. מנגד, נוחות הנסיעה מצוינת והמתלים סופגים ללא קושי את מה שמציב בפניהם האספלט הישראל. מי שישמור על לחץ מתון ברגל ימין, ייהנה מהתנהגות ידידותית.

ההחלטה המודעת של יבואנית סוזוקי להישאר מחוץ לזירת המשחק המוסדית מאפשרת לה להעביר כיום את ההנחות המוסדיות, או לפחות את חלקן, ללקוח הפרטי והתוצאה היא תג מחיר אטרקטיבי מאוד של 125 אלף שקל בלבד, שמציב את המכונית - בשקלול הכולל - בצמרת סולם התמורה לכסף. ועם המנוע החדש, יוכלו ליהנות ממנה, לראשונה, לא רק הסבא והסבתא אלא גם הנכדים.