ארה"ב דחתה את בקשת אקסון מוביל לבצע עבודות ברוסיה

שר האוצר האמריקאי הודיע כי לא יהיו חריגות כלשהן בסנקציות שהטילה ארה"ב על רוסיה, גם לא עבור אקסון מוביל - שהמנכ"ל שלה בעבר, רקס טילרסון, מכהן כיום כמזכיר המדינה

מתקן קידוח של אקסון מובייל / צילום: בלומברג
מתקן קידוח של אקסון מובייל / צילום: בלומברג

משרד האוצר האמריקאי הודיע אתמול (שישי) כי לא יעניק כל ויתורים שהם לחברות אמריקאיות - לרבות אקסון מוביל - המבקשות לבצע קידוחי גז ונפט המפירים את הסנקציות הנוכחיות שהטילה ארה"ב על רוסיה.

בהצהרה שבה ננקב שמה של אקסון מוביל, אמר שר האוצר האמריקאי סטיבן מנוחין כי משרדו הגיע להחלטה "תוך התייעצות עם הנשיא דונלד טראמפ".

ביולי 2015 ביקשה אקסון מוביל מהרשות לפיקוח על נכסים זרים שבמשרד האוצר לאפשר לה לחרוג מהסנקציות שהוטלו על רוסיה לאחר שזו סיפחה את חצי האי קרים מאוקראינה בתחילת 2014. אקסון מוביל ביקשה לבצע קידוחי אקספלורציה במים עמוקים באזור הרוסי של הים השחור לפני סוף השנה כדי למנוע את פקיעתו של הסכם מיזם משותף עם רוזנפט. רוזנפט, שהמנכ"ל שלה איגור סצ`ין מקורב לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין, היא חברה הנתונה תחת סנקציות.

אקסון מוביל טענה גם שחברות מתחרות מאירופה מתכננות לקדוח ברוסיה.

"אנו מבינים את ההצהרה מהיום שנתן השר מנוחין בהתייעצות עם הנשיא טראמפ", נמסר אתמול מאקסון מוביל. "הפנייה שלנו מ-2015 לרשיון תחת התנאים המתוארים בסנקציות של ארה"ב נועדה לאפשר לחברה שלנו לעמוד בהתחייבויות החוזיות שלה במסגרת הסכם מיזם משותף ברוסיה, שבה חברות מתחרות רשאיות לבצע עבודות דומות במסגרת הסנקציות האירופיות".

בוול סטריט ג`ורנל דווח לראשונה כי אקסון מוביל ביקשה חריגה מהסנקציות, אם כי לא היה ברור מתי הוגשה הפנייה לקבלת ההיתר. אתמול חשפה החברה כי ביקשה את ההיתר הרבה לפני תוצאות הבחירות בשנה שעברה או בחירתו של מנכ"ל אקסון מוביל לשעבר רקס טילרסון למזכיר המדינה של טראמפ.