תיקון או שינוי מגמה

מהם הגורמים שהציתו את היחלשות השקל בשבועות האחרונים? ■ מדריך מט"ח

קרנית פלוג / צילום: רויטרס
קרנית פלוג / צילום: רויטרס

ניצנים ראשונים של היחלשות השקל החלו להופיע החודש. האם נגמר העודף בחשבון השוטף? אין יותר גיוסים ואקזיטים בהיי טק? נגמר הגז? בוודאי שלא. מאז שירד האסימון בבנק ישראל לגבי מקור התחזקות השקל, ניתן לראות שינוי בהתייחסות הן של בנק ישראל למצב והן של השחקנים בשוק. מתחילת החודש נחלש השקל ב-2% ובסך הכול התרחק המטבע מנקודת השיא שלו ב-3%. אז יסלחו לי כל הפרופסורים המכובדים שבתמימותם מאמינים ששוק המט"ח משקף ומושפע אך ורק מכלכלה.

הכלכלה לא מפסיקה לעבוד ולא השתנתה, לא בחודש האחרון ולא במהלך כל גלי ההיחלשות של השקל שקרו בעשור האחרון. כשהמניפולציה בשערי החליפין מתגברת, כפי שקרה בשבועות האחרונים, השקל מתחזק בלי כל קשר לתנועות הכלכליות וכשהיא נחלשת, בעיקר כתוצאה מפעילות נבונה של בנק ישראל, השקל נחלש למרות העודף בתנועות ההון (שלא השתנה כהוא זה בחודש האחרון).

האם אפשר אם כן לומר כי הגיע שינוי המגמה המיוחל? ממש לא. אומנם ניתן היה לראות מספר "ידיים חלשות" נוטשות את שדה המשחק, אולם מרבית השחקנים פשוט יושבים על הגדר. ניתן לראות זאת היטב במסחר באופציות על שער הדולר בבורסה. בשבוע האחרון לבדו גלגלו השחקנים פוזיציות מאפריל למאי בהיקף של כשני מיליארד דולר! ניתן ללמוד מכך שלושה דברים. האחד- שחקנים גדולים ומשמעותיים מעוניינים להימנע מדיווח פעילות אותו דורש בנק ישראל מהבנקים מתחילת 2017. הם עושים זאת באמצעות הסטת פעילות לבורסה. השני - הפעילות באופציות מט"ח בבורסה עדיין קטנה יחסית לפעילות בחדרי העסקות ואם זו מגיעה להיקף של מיליארדי דולרים זה מעיד יותר מכול עד כמה הפעילות הספקולטיבית בשוק המט"ח המקומי צברה תאוצה. והשלישי - הסטת הפוזיציות מעידה על אמונתם של השחקנים כי ניתן יהיה לחדש את המתקפה על השקל וצריך רק לחכות להזדמנות המתאימה.

בכול אופן לפחות לטווח הקצר, עצם ההודאה של בנק ישראל כי עיקר הפעילות בשוק המט"ח המקומי נובע מספקולציות, יחד עם התערבויות בהיקף חריג ולעיתים גם בשעות חריגות, עשו בשלב זה את העבודה. שימו לב כי במהלך התקופה באחרונה נחלש הדולר בעולם. עד לא מזמן היחלשות כזאת הייתה מתורגמת מידית גם להיחלשותו לעומת השקל. לא הפעם.

השבוע צפוי להיות מעניין ביותר בשוק המט"ח העולמי, מה שישליך קרוב לוודאי גם עלינו. בראש ובראשונה הבחירות בצרפת או יותר נכון הסיבוב הראשון שלהן. להערכתי רק ניצחון של שני המועמדים הקיצוניים יגרום לזעזוע של ממש בשוק והאירו ייחלש. בכל מצב אחר צפוי האירו להתחזק דווקא וזו אחת הסיבות שהוא החל להתחזק כבר בשבוע שעבר. טראמפ אמור סוף סוף לבשר לנו מהן תכניותיו המהפכניות בתחום המס, מה שיכול לגרום לתנועה הפוכה וכמובן שהשוק יצפה לשמוע את דברי הבנק המרכזי בגוש האירו לאחר החלטת הריבית ביום חמישי.

אצלנו פקיעת אופציות מט"ח בבורסה. בשלושת החודשים באחרונים חברו שחקני האופציות לספקולנטים והתעללו בדולר. בכל אחת מהפקיעות התחזק השקל בין אחוז לשניים! הפעם כאמור השחקנים הראשיים בחרו לשבת על הגדר כך שלבנק ישראל, שבאופן תמוה בחר שלא להתמודד מול התופעה, יהיה קל יותר במידה והשחקנים ינסו לשחק גם עם הפקיעה הנוכחית.

■ יוסי פרנק - יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס לניהול סיכונים

yf@energyfinance.co.il www.energyfinance.co.il

אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע. בעמוד שלי במדור הדעות תוכלו בדרך כלל להמשיך לתקשר עמי.

*** החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם, וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.