תושבי כיכר המדינה בת"א מתנגדים לשינוי בפרויקט המגדלים

לטענתם, ביטול המנהרה שתוכננה מתחת לכיכר ייצור עומס תחבורתי בלתי נסבל באזור ■ עיריית ת"א: לאחר ביטול התוכנית לשטחי מסחר במקום, הגורמים המקצועיים הגיעו למסקנה כי אין צורך במנהרה

כיכר המדינה/ צילום: איל יצהר
כיכר המדינה/ צילום: איל יצהר

תוכנית הבנייה בכיכר המדינה בתל-אביב ממשיכה לעורר התנגדויות של תושבי האזור. בעוד תוכנית הבינוי כבר אושרה, פתרון תחבורתי שהיה אמור להיכלל במסגרת התוכנית - מנהרה מתחת לכיכר - בוטל ובמקומו הוחלט על הצבת רמזורים בכיכר.

תושבי האזור מתנגדים לפתרון החדש ואף טוענים כי הוועדה המקומית לתכנון ובנייה לא נתנה להם די זמן להציג את התנגדותם לפניה. נציין כי מדובר בהתנגדות נוספת להתנגדות אחרת שהוגשה באותו הנושא על-ידי החברה להגנת הטבע ומתנגדים נוספים מהשכונה.

במסמך ההתנגדות שהגישו חלק מהמתנגדים לוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מחוז תל-אביב, על-ידי משרד עורכי הדין נאור-גרשט, הם טוענים כי היזמים מבקשים להגדיל את זכויות הבנייה במתחם אך במקביל לבטל את הפתרון התחבורתי שנכלל בתוכנית המקורית. כלומר, "הגדלה משמעותית לשטחי השירות למגורים - תוספת של כ-5,500 מ"ר עבור גזוזטראות מקורות...ותוספת של למעלה מ-19 אלף מ"ר שטח עיקרי בעבור מבני ציבור", כך בהתנגדות.

המתנגדים כותבים לוועדה המחוזית כי "לא יעלה על הדעת, ולא אפשרי מכל בחינה, שיזמי התוכנית יישארו עם זכויות מופלגות, ואף יבקשו להגדיל אותן משמעותית, מבלי לקיים את ההתחייבות של התוכנית הראשית להקמת ציר תנועה מתחת לכיכר. עיון בפרוטוקולי הוועדות השונות שאישרו את התוכנית ואת שינוייה לאורך השנים, מדגיש שללא פתרון תחבורתי, לא היו ניתנות זכויות...

"לא רק שמבקשים לבטל את הפתרון התחבורתי שעליו התחייבו במקור, אלא שמבקשים להגדיל את זכויות הבנייה... יותר מכוניות, יותר עומס, ומנגד - כל העומס הזה יצטרך לעבור בכבישים הסמוכים לבתי תושבי השכונה. התוכנית המבוקשת לא סבירה, לא מתחשבת בילדי ותושבי השכונה, תגרום לנזק אדיר לתושבי השכונה, ומהווה הפרה יסודית של התחייבויות היזמים".

במקביל נטען על-ידי המתנגדים לתוכנית כי בדיקות עומסי התנועה באזור עליהן מתבססת התוכנית אינן מעודכנות: "המסמך היחידי עליו נסמכת התוכנית החדשה בכל הנוגע לשינוי הפתרון התחבורתי הוא דו"ח קצר שנערך בשנת 2014 (לפני שלוש שנים)....שכותרתו 'בדיקת היתכנות להסדרת הכיכר ללא צורך במנהרת ז'בוטינסקי'. המסמך הזה לא בוחן ולא מתיימר לבחון את התוכנית שהופקדה...לא בוחן את התוכנית הנוכחית - את מיקום כניסות הרכב לחניון התת קרקעי, את ההשתזרויות הנובעות מהן, את ההשלכות של ביטול המנהרה וכן מערכת כבישים שאמורה לתמוך באלפי הרכבים שאמורים לגדוש את הכיכר".

"רשלנות חמורה"

המתנגדים מתריעים בפני הוועדה המחוזית כי "משאין בידי הוועדה תשתית מקצועית שמאפשרת שינוי וביטול ההחלטות הקודמות שנתקבלו על-ידי אותה הוועדה ממש, וקבלת החלטה על יסוד מצע עובדתי ומקצועי חסר תהווה רשלנות חמורה והפרה של החובות החלות על חברי הוועדה".

המתנגדים גם מדגישים כי באם תאושר התוכנית בכוונתם לתבוע את הוועדה על ירידה בשווי הדירות שלהם על-פי סעיף 197 לחוק התכנון והבנייה.

דיון בהתנגדות צפוי להתקיים בוועדה המחוזית בתחילת החודש הבא. המתנגדים טוענים כי בדיון שהתקיים בוועדה המקומית בעניין זה לא ניתנה להם האפשרות להביע את דעתם כנדרש. עו"ד אופיר נאור, מתושבי השכונה וממגישי ההתנגדות, הוסיף: "חוץ מההתנגדות שלי, הוגשה התנגדות על-ידי כ-400 דיירים. ארוכה ומפורטת שנתמכה בחוות דעת מומחים. נתנו לנו 5 דקות להציג את ההתנגדות בוועדה המקומית, אחרי ששכונה שלמה התארגנה, חתמה על תצהירים, וגילתה מעורבות תכנונית יוצאת דופן, ולאחריה פשוט גירשו אותנו מהישיבה כי לא הסכמנו לשתוק.

"מדובר בתוכנית שמבטלת לחלוטין את הפתרון התחבורתי שהובטח לתושבים בתוכנית הקיימת, פתרון המנהרה, ובעצם הופכת את כיכר המדינה לצומת תחבורה עבור למעלה מ-3,000 מקומות חניה חדשים ומאות דירות חדשות. במקום כיכר, קיבלנו צומת תנועה אדיר. אנחנו לא מתנגדים לבנייה, אבל לא יכול להיות שיעשו שינוי כזה מהותי בלי לשמוע את הדיירים ויקצו לנו 5 דקות לפרוטוקול בלבד, ואז יזרקו אותנו מהישיבה".

נציגת קבוצה אחרת של מתנגדים, שאינה חתומה על ההתנגדות האמורה אך מתנגדת אף היא לביטול המנהרה, מסרה ל"גלובס" כי המתנגדים הופתעו מהיחס שקיבלו בוועדה המקומית: "הגענו לועדה המקומית ומה שגילינו היה מזעזע. אותנו כמעט לא שמעו ונראה שהיזמים יקבלו את כל מה שביקשו. על העובדה שמותר לבנות בכיכר אין עוררין. אבל השאלה מה בונים שם".

"אין צורך תחבורתי"

"ההצעה עכשיו", אומרת הנציגה, "היא שבמקום מנהרה יציבו ארבעה רמזורים. אנחנו חושבים שזו שערורייה. ביקשנו בוועדה לראות על בסיס מה, איזה נתונים, החליטו לבטל את המנהרה. לא קיבלנו.

"אנחנו מתנגדים לבנייה אבל התוכנית כבר מאושרת אז מאוחר מדיי. אבל נושא החניות והתחבורה הוא נושא שחייב להשתנות. המקום הזה, שמשמש היום על כך הרבה תושבים בכיכר שהיא אולי הכי גדולה בארץ, הולך להיהרס".

מעיריית תל-אביב נמסר בתגובה: "תוכניות הבנייה בכיכר המדינה כללו בעבר שלושה מגדלי מגורים מעל קניון מסחרי גדול, וכללו גם מנהרה. בשנת 2013 אושרה תוכנית 2500 א' שביטלה את שטחי המסחר לטובת מגורים ושטחים פתוחים. עם התקדמות התכנון הגיעו הגורמים המקצועיים למסקנה, בהתבסס על דוחות תחבורה עדכניים ובניגוד לנטען, כי אין צורך תחבורתי במנהרה, ומכיוון שלמנהרה מחיר אורבני הומלץ לבטלה. נזכיר כי לבקשת תושבים, התקיימו מספר ישיבות עם נציגיהם בהן הוצגו תוכניות הפיתוח והתקבלו הערות שחלקן אף הוטמעו בתוכנית".