הסכסוך הפנימי בין ימין לשמאל בישראל הסתיים, ואלה העובדות

בסה"כ כבשה ישראל בכל מלחמותיה כ-70 אלף קמ"ר ■ ההתפתחויות בשנים שלאחר מכן כללו שינוים גדולים בעטיים צומצם השטח השנוי במחלוקת לכ-100-200 קמ"ר בלבד ■ דרור הלוי בטור וידאו

דרור הלוי/ צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
דרור הלוי/ צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

ביום העצמאות הזה, עם תחילת שנת ה-70 למדינה וציון 50 שנה למלחמת ששת הימים, ניתן להכריז: המאבק על ארץ ישראל תם. הסכסוך הפנימי בין ימין לשמאל שהבעיר מדורות שנאה ומחלוקת במשך דורות איננו עוד.

בסך-הכול כבשה ישראל שטח של כ-70 אלף קמ"ר. ההתפתחויות בשנים שלאחר מכן כללו שינוים גדולים בעטיים צומצם השטח השנוי במחלוקת ל-100 עד 200 קמ"ר.

הנה הנתון הדרמטי שסמוי מהעין: המחלוקת לגבי יותר מ 99% מהשטח נגמרה!

השטחים שישראל כבשה והחזיקה בהם כללו 5 אזורים:

סיני, רצועת עזה, רמת הגולן, רצועת הביטחון בלבנון, יהודה ושומרון.

בסיני הוקמו תשתית צבאית, ישובים אזרחיים ופעילות תיירות ומסחר. במסגרת הסכם השלום ישראל נסוגה לגבול הבינלאומי לאחר וויכוח ציבורי נוקב, איש לא מדבר כיום על אפשרות להחזיר את הגלגל לאחור.

ברצועת עזה הוקמו כ-20 יישובים, בהתנתקות שהביאה לקרע גדול הם פונו וישראל חזרה לגבול הבינלאומי. אין מי שמבקש לכבוש את עזה מחדש ולהתיישב בה, הוויכוח תם.

ברצועת הביטחון בלבנון הקימה ישראל מערך של מוצבים , תשתיות, ושיתוף פעולה צבאי ואזרחי עם התושבים. בהמשך נסוגה ישראל לגבול הבינלאומי ואין מי שמערער עליו.

על רמת הגולן הוחל החוק הישראלי לאחר מאבק ציבורי קשה. באזור הוקמה התיישבות מבוססת והשטח הפך לחלק מישראל. העדר אוכלוסייה פלשתינית והתפרקות סוריה הובילו לכך שאפילו בשמאל אין קריאות לסגת מהרמה או לעשות שלום עם השכנים, המאבק הוכרע.

ביהודה ושומרון מסגרת הדיון ברורה. רוב מכריע תומך בפתרון על בסיס גושי ההתיישבות וגדר ההפרדה עם סידורי ביטחון מתאימים, זה גם המתווה הריאלי היחיד.

ממשלות ימין ששולטות שנים לא החילו את החוק הישראלי על יו"ש ולא יספחו מיליוני פלשתינאים עוינים. ממשלות שמאל לא יפנו את רוב גושי ההתיישבות ולא יחזרו לקווי 67.

גם מבחינה בינלאומית המצב התבהר. ממשלת ימין בישראל וממשל ידידותי בארה"ב לא יביאו לסיפוח מרבית השטח, שאר העולם ממילא מתנגד, נסתם הגולל על סיפוח גדול.

אז על מה הדיון? גושי ההתיישבות מתפרשים על שטח של כ 400 קמ"ר והמחלוקת על היקפם נוגעת לכל היותר לרבע עד חצי משטח זה. אז ימשכו בעוז מאבקים טקטיים נקודתיים, יעלו וירדו הצעות להסכמי בינתיים, צעדים חד צדדיים, והסדרים בירושלים אבל עידן המחנות ההיסטוריים נגמר וזה טוב.

בחזרה לעימות הגדול בתקופת בגין פרס, מה נשאר ממנו? שברי אחוז מהשטח שהיה במחלוקת. ומבחינת חמשת האזורים? ארבעה פתורים ולגבי החמישי הפערים זניחים.