ה-כ-ו-ל כלול: הטרנדים החדשים בטיולי האלפיון

כשאתם התלהבתם מהשמיים הפתוחים ומטיסות הלואו קוסט, עשירי ישראל כבר עברו לשלב הבא של התיירות ■ היי-קוסט: חופשות היוקרה עולות מדרגה

גלאמפינג / צילום: אביב קורט
גלאמפינג / צילום: אביב קורט

מכוניות מנקרות עיניים? תכשיטים? בגדי מעצבים? אחוזות? תפסיקו כבר עם המחשבות החומרניות, כי לעשירי ישראל והעולם יש עכשיו דרך חדשה להתפאר: טיולים. על אי פרטי, בקמפינג יוקרתי, עם רחפנים שמתעדים כל רגע, או על יאכטה בדרך לקצה העולם - כל אחד והשיגעון שלו.

"יש בארץ המון כסף, זה פשוט לא ייאמן", אומרת טלי יטיב, מנכ"לית ספיריט הפקות עולם. "בשנים האחרונות נולדו פה המון מיליונרים, חבר'ה צעירים שעשו אקזיט. הם פוזלים למה שעושים העשירים בחו"ל ואנחנו לא נופלים מאף אחד".

- כסף קונה הכול?

"בהחלט. לנסיעות כאלה מצטרפים שפים ידועים, מוזיקאים, סטנדאפיסטים מוכרים שמתלווים לילדים - הכול".

"בפסח ובסוכות אנחנו מפעילים טיסה פרטית שלנו לעשרה ימים ובמטוס הזה אין אף טיול מאורגן, רק משפחות בודדות שלכל אחת תוכנית משלה, שאנחנו מפיקים לה בנפרד ובמיוחד", מוסיפה גם רונית הרשקוביץ, מנכ"לית ספארי קומפני וקונסולית כבוד של זמביה בישראל. "לכל יעד באפריקה יש את הייחודיות שלו: מדגסקר, מוזמביק, זימבבואה, זמביה, בוצואנה, טנזניה, זנזיבר, רואנדה, דרום אפריקה. נוסעים גם בטיסות פרטיות, נוחתים ועולים על ג'יפ, כשלכל אחד מסלול משלו, מקומות לינה - הכי עבודת יד. כל טיול כזה נמשך בממוצע בין עשרה ימים לשבועיים והעלות היא בין 4,000 ל-15,000 דולר לבן אדם.

"כדי לעשות טיול פרטי לספארי, אתה צריך להכיר באופן מדוקדק את השטח, צריך להקשיב לצרכים של הלקוח ולהיות אדריכל הטיול שלו למשך עשרה ימים. האלפיון העליון לא מוציאים את הכסף על ג'קוזי ורצפת שיש - זה לא מעניין, כי כבר יש להם הכול בבית. כשהם יוצאים לחופשה, הרבה פעמים 'פחות זה יותר' - אתה ישן באוהל, אבל על המזרן הכי משובח, תתקלח מתחת לשמיים אבל עם הסבונים הכי שווים בעולם, ולא בפיליפ סטארק, כי את זה כבר יש לך בבית".

גלאמפינג

לילה במדבר ב-10,000 שקל

"השירות מוריד ממך את הצורך לארוז, להעמיס, להקים אוהל, לבשל. כלומר החוויה היא של קמפינג, אבל התנאים יותר מוכרים מהמלונות".

גלאמפינג (Glamping) הוא שילוב של גלאמור (זוהר) וקמפינג - והוא מיועד לאוהבי הטבע המפונקים והמבוססים ומחבר בין חיק הטבע וחיק העושר. וכמובן שכבר יש מספיק חברות בשוק שיענו על הצורך הזה. "זה התחיל בבריטניה כבר בעשור הקודם, ולארץ זה הגיע בשנים האחרונות", מסביר איתי קדיש-כץ, הבעלים של חברת איזיקמפ, העוסקת בהקמת מתחמי קמפינג יוקרתיים. "השירות מוריד ממך את הצורך לארוז, להעמיס, להקים אוהל, לבשל. כלומר החוויה היא של קמפינג, אבל התנאים יותר מוכרים מהמלונות. בעולם יש אתרי קבע, אבל אנחנו נהנים מהאפשרות שאין לנו מקום קבע, ולמעשה בונים חופשות בטבע לקהל בעל אמצעים".

- בעל אמצעים?

"משפחות מהארץ ומשפחות יהודיות מחו"ל, ואי-אלו אנשים שמגיעים לישראל כיעד מדברי עם שירות ברמה גבוהה. הלקוחות שלנו ראו והיו כבר בכל המלונות האפשריים, בכל החופשות האפשריות. עבור התיירים שמגיעים לפה, המדבר הוא אטרקציה משמעותית. נתקלנו בפניות של קבוצות מרוסיה שרוצות להגיע לפה ללילה במדבר ולעשות משתה, והסיבה היחידה שלהם להגיע לישראל, כי זה קרוב לאירופה - אין צורך בוויזה והם יכולים לקבל שירות מדוברי רוסית".

- טווח המחירים?

"כל פרויקט מתומחר על-פי גודל החוויה. הבסיס הוא לינה וארוחות, ומשם השמים הם הגבול. בדרך כלל, לילה עם ארוחת בוקר וערב עולה 1,500 שקלים לאדם. ברגע שמוסיפים לזה שאר פעילויות וחוויות, זה יכול לנוע בין 3,000 ל-10,000 שקלים ללילה".

- למי זה לא מתאים?

"למי שיש ציוד קמפינג בבית, ולמי שרוצה להשוות את המחיר של זה לצימר או למלון. אנחנו האלטרנטיבה היקרה. זה כן מתאים למי שהרעיון מדבר אליו ושיש לו תקציב מתאים. בנוסף, הקבוצות שלנו הן תמיד פרטיות ומזמינות מראש ביחד. אין כאן סיטואציה של בוקינג".

 

יאכטה

חופשה על המים

יאכטה פרטית יכולה לעגון כמעט בכל מקום ולאפשר לנופשים המעושרים להתחבר למים הצלולים ולחופים הלבנים. "יש את אלה שיש להם רישיון", מסביר רועי קליימן, מבעלי סטרים יאכטות, יבואנית של ספינות מנועיות, יאכטות ומפרשיות. "אלה אנשים שמשכירים יאכטה להשטה עצמית, שזה כמו להשכיר רכב פחות או יותר, וזה נפוץ בכל הים התיכון, בעיקר ביוון ובקרואטיה. אנחנו לא משכירים יאכטות להשטה עצמית, אלא עוסקים ביאכטות עם צוותים קבועים. הביקוש לנופש כזה הולך וגדל משנה לשנה".

- מהם היעדים המבוקשים ביותר?

"בקיץ הכי נפוצות צרפת, איטליה וספרד לפי הסדר הזה, אבל ישראלים אוהבים גם את יוון, קרואטיה ומונטנגרו. בחורף שלנו פופולריים היעדים האקזוטיים בחצי הכדור הדרומי: קריביים, מלדיביים, תאילנד".

- איך זה עובד?

"אנחנו עובדים עם מאגר של למעלה מאלפיים ספינות בכל מקום בעולם. במאגר שלנו אנחנו רואים בלייב איפה כל ספינה נמצאת, מתי היא פנויה, מי בצוות, קורות חיים של כל אחד וכו'. את נותנת תקציב ומספר אנשים, וביחד מחפשים מה פנוי ומארגנים את המסלול. הרזולוציה מאוד גבוהה - החל מאיך את אוהבת את ארוחת הבוקר שלך, כשר או לא כשר, בשר מיובא ממקום מסוים, דגנים שהילדים אוהבים או מסז'יסט שיגיע בהפתעה ביום ספציפי, זמר או די. ג'יי מיוחד".

- כמה זמן נמשכות הנסיעות האלה?

"בשיא הקיץ יולי-אוגוסט זה לפחות לשבוע, אבל היה גם מישהו שרצה להיות בעל בית של יאכטה לקיץ שלם".

- מהו ממוצע האנשים שעולה על יאכטה?

"רוב היאכטות כוללות חמש עד 12 סוויטות, כך שהן לא לוקחות יותר מ-12 אנשים, שיכולים להיות שתי משפחות או שישה זוגות. היו לי גם מקרים של השכרות של יאכטות גדולות מאוד שהכילו 17 זוגות".

- טווח המחירים?

"טווח המחירים נע בין 3,000 ל-100,000 דולר ללילה, תלוי בגודל היאכטה וברמת הפאר שלה".

אי פרטי

הרחק מההמון הסואן

בין שמדובר באיים קטנים שלמים, או בחלק מאתרי נופש גדולים יותר, כולם חולקים מרחב שופע של טבע, מיקום גבוה המייצר תצפית על נוף עוצר נשימה, עיצובים ארכיטקטוניים, צוות של נותני שירות - והכי חשוב: פרטיות. כזה הוא למשל האי הפרטי Over Yond Cay באיי הבאהמה, שהפך להיות מובלעת אקולוגית ויש בו ארבע וילות. השכרה של שבוע כוללת עיסויים, שיעורי יוגה, הקרנות קולנוע, מסלול גולף, גלישת רוח וצלילה. כל התענוג הזה יעלה לכם 730,000 דולר עבור קבוצה של עד 28 איש.

"ביעדים האקזוטיים למיניהם, כמו בזנזיבר, איי סיישל, מאוריציוס וכו', ישנם לא מעט מלונות המספקים וילות פרטיות", אומר עומר כרמל, מנכ"ל חברת עולם אחר. "את באה למלון, אבל אין לך אינטראקציה עם הסביבה. לכל קומפלקס כזה יש מסעדה פרטית עם דלת נפרדת למלצר, בריכה פרטית וחוף פרטי. זו אווירה של וילה שמגובה בשירותי מלון 24/7".

"הביקוש הכי גבוה הוא לחופשות במלונות הממוקמים על אי קטן, שמגיעים אליו עם מסוק פרטי", מוסיפה טלי יטיב, מנכ"לית ספיריט הפקות עולם. "יש להם שקט משלהם, דואגים להם מראש לכל מה שהם צריכים. בפסח הוצאנו טיסת ג'מבו של 800 אנשים, מתוכם כמאה ינפשו באיים בודדים, עם מלונות טופ של 12 חדרים. המחירים הם כ-2,500 אירו ללילה, ולשם יש גם הזמנות כבר לאוגוסט ולסוכות".

- יעדים מבוקשים?

"מאייה (Maia) ריזורט בסיישל מאוד מבוקש. העלות הממוצעת למשפחה עם שני ילדים, כולל האופר, היא כ-30 אלף דולר. לעומת זאת, לא מזמן הייתה משפחה שנסעה לקריביים ברפובליקה הדומיניקנית, לקאסה דה קאמפו. יש שם ארבע וילות, וכל וילה מעוצבת על-ידי אדריכל מפורסם אחר. יש אוכל כשר ממיאמי, הפקות וטיולים וכל מה שאת רק חולמת. יום אחד טיול סוסים, יום אחד ג'יפים וטרקטורונים, יום אחד שיט על יאכטה פרטית עם שף".

- והעלות?

"עשרה ימים עלו להם 12,000 דולר בממוצע לאדם - 180 אלף דולר לחופשה של שבוע".

- נני צמודה זה מצרך בסיסי?

"אם יש ילדים - יש נני. זה תקף גם למאיון עליון, לא רק לאלפיון. כיוון שהחופשות יקרות ממילא, אז מה זה כבר להוסיף עוד 5,000 דולר בשביל נני".

טיולי משפחות

בהשראת המירוץ למיליון

המגמה הבולטת ביותר כיום בקרב חוג הסילון היא טיולים פרטיים ליעדים רחוקים ולא מתוירים. "אנשים הבינו שהם כבר לא צריכים להצטרף לקבוצה ולמדריך אלא מספיק להם נהג וג'יפ משלהם עם מדריך דובר אנגלית", אומר עומר כרמל, מנכ"ל עולם אחר.

- יעדים?

"היעד הכי פופולרי היום לטיולים פרטיים הוא טנזניה, כי אופי הטיול הוא ספארי, שאינו דורש שליטה בלוחות זמנים. הסיורים מתבצעים בתוך השמורות, התכנון פשוט, ויש לוקיישן שהוא הבסיס ושממנו יוצאים לשמורות וחוזרים אליו בסוף היום. טיול כזה נמשך כעשרה ימים ועלותו כ-4,000 דולר לאדם. גם בוצואנה פופולרית, אבל שם אופי הטיול הוא אחר לגמרי. יש שם סגנון של 'מחנה מעופף', 'פליי קמפ', מחנות של אוהלים ניידים, שזה בעצם טיול ספארי בשני ג'יפים: רכב אחד הוא רכב צוות עם כל הציוד, צוות מטבח וצוות שמירה.

"יעד חדש נוסף שפופולרי מאוד לאחרונה הוא האיים האזוריים (ארכיפלג של תשעה איים געשיים במרכז האוקיינוס האטלנטי המשתייכים לפורטוגל), אבל כיוון שהאופי שלו שונה, פה כבר יש אופרציה שכוללת השכרות רכב, טיסות פנימיות, מעברים במעבורת. זה טיול שהוא יותר מסובך והמענה לאופי הטיול הוא 'סיפור דרך'. זה הדור הבא של הטיולים הפרטיים. אפשר להשוות את זה למירוץ למיליון - לאן להגיע, מה לקחת, איפה יחכה לך נהג ומדריך סיור, לחזור למלון ולמחרת יחכה לך רכב שכור וכו'. הסיפור בנוי מראש והלקוח עצמו מתפעל את זה בשטח בסיוע סיפור הדרך. טיול כזה עולה החל מ-2,000 אירו וצפונה, תלוי ברמת המלונות".

גם הגרסה המהודרת של הרכבות בהודו עדיין פופולרית בקרב טיולי הבוטיק, אם כי בקרב קהל מבוגר יותר: "זו חוויה שהיא יותר דומה לקרוז קרקעי", אומר כרמל, "רכבת וינטג' יוקרתית שיש בה הכול ומתי שהיא עוגנת או חונה יוצאים ממנה לסיורים. הקהל מבוגר יחסית כי זה מתאים לאנשים שהדבר הראשון שחשוב להם זו הנוחות ופחות החוויה. כל הסיור הזה, לא כולל טיסות, הוא החל מ-5,000 דולר. לצד האופציה של הרכבות יש גם את הז'אנר של ה'מהראג'ה אקספרס', המדמה את אורח החיים הראוותני של המהרג'ות בהודו שלפני מאה שנים. בהודו יש גם את הקטגוריה של מלונות מורשת, שנבנו על בסיס מבנים של לפחות מאה שנים".

ז'אנר יוקרתי נוסף בהודו הוא בתי סירה קטנים המכונים "האוס בואט", בקשמיר ובדרום הודו בקרלה, המדמים את היומיום של הדייגים שחיים על שפת הנהר. "הסיור הזה שלושה לילות מינימום, והמחיר מתחיל מ-700-600 דולר", אומר כרמל, "אבל גם שם השמיים הם הגבול".

רחפנים | שיהיה משהו לאינסטגרם

למטיילים שכבר ראו הכול ועיצבנו כבר את כל העוקבים באינסטגרם עם תמונות מחיים מושלמים, מגיעה גישת התיעוד באמצעות רחפנים. סוכנות הנסיעות Black Tomato למשל ממליצה על יעדים שנראים נפלא מהשמיים, כמו הארכיפלג של איי מרגי במיאנמר (בורמה), או על המישורים הרחבים והמדבר המוזהב של מונגוליה.

השירות שלהם נקרא "רחפו את העולם" (Drone The World), ובמסגרתו יסופקו ללקוח סרטונים שנלקחו מרחפן בעת ששהה בחופשתו (הלקוח יקבל את השירות הזה כמתנה אם יזמין חופשה בשווי של 5,500 דולר לאדם, לשהות בת שלושה ימים לכל היותר). דרך האתר ניתן להזמין על-פי היעד מפעיל רחפן ולאחר מכן לקבל התייעצות טרום טיול כדי להבטיח שהוא לוכד את כל הרגעים הקטנים.