טראמפ מציג: קיצוץ ענקי במס חברות, תוספת 2 טריליון לגירעון

אישור התוכנית בקונגרס – האתגר הגדול ביותר של ממשל טראמפ; לא רק דמוקרטים אלא גם רפובליקאים רבים מתנגדים לגידול מסיבי של הגירעון ■ הממשל: הצמיחה הגדולה שצפויה מהקיצוץ תתרום לגידול הכנסות ממסים

דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)
דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)

ממשל טראמפ הציג הערב (ד') תוכנית לרפורמה במערכת ה של ארה"ב ובמרכזה קיצוץ מסיבי במס החברות - מ-35% כיום ל-15% והקלות מס גדולות לאזרחים. כלכלנים מעריכים, כי הקיצוץ במס החברות יגדיל את הגירעון בכשני טריליון דולר במשך 10 שנים, אך תוכנית הממשל אינה מציעה שום פתרונות לכיווץ הגירעון, למעט קביעה, שהצמיחה הגדולה במשק שצפויה מהקיצוץ תתרום לגידול משמעותי בהכנסות ממסים.

סעיפי התוכנית עולים פחות או יותר בקנה אחד עם הבטחות שהשמיע טראמפ במהלך מסע הבחירות אשתקד.

אנליסטים אמרו אמש, כי אישור התוכנית בקונגרס יהיה האתגר הגדול ביותר של ממשל טראמפ לאחר קריסת מאמציו למוטט את תוכנית הרפורמה בשירותי הבריאות של ברק אובמה ולהשתיל במקומה חלופה מצומצמת יותר. לא רק מחוקקים דמוקרטים אלא גם רפובליקאים רבים מתנגדים לגידול מסיבי כזה של הגירעון בלי לפרט קיצוץ מקביל בהוצאות הממשל. "איך מתכנן ממשל טראמפ לממן את התוכנית"? - שאל הערב פרשן כלכלי בערוץ חדשות. "מההכנסות החברות של דונלד ג'יי טראמפ"?

"לפקידי הממשל יש שאיפות גדולות, אך הדרך לשידוד מערכות בחוקי המס רצופה במוקשים פוליטיים", כתב הערב "וושינגטון פוסט". "מומחים לענייני תקציב מאמינים שהתוכנית החדשה תקטין את ההכנסות במידה כה רבה עד שהגירעון יתפח בטריליוני דולרים בעשור הבא. דבר זה יביא כמובן לגידול בעלויות הריבית ולהאטה כלכלית".

התוכנית משקפת מאמץ לאזן בין הטבות לעשירים לבין הטבות לבני מעמד הביניים. אזרחים מן השורה ייהנו מהכרה בדמי מזונות ובתשלומים למעונות לפעוטים כהוצאות מוכרות לצרכי מס. המתנות הגדולות לעשירים הן ביטול מס ירושה, שיחסוך מיליוני דולר למשפחות של בני האלפיון העליון, וביטול "מס מינימום אלטרנטיבי", שהיה מקור מתמיד של קובלנות של עשירי ארה"ב. לרוב המכריע של אזרחי ארה"ב, ביטול מס ירושה הוא צעד חסרת משמעות. כיום מוטל מס זה רק על עזבון גדול יותר מ-11 מיליון דולר (לזוג) או 55.5 מיליון דולר (ליחיד).

פקידי ממשל מדגישים כי המאמצים לצייר את הקיצוץ במס החברות כהטבה לתאגידים הגדולים אינם משקפים את המציאות. לדבריהם, הקיצוץ הזה יחול על כל החברות, לרבות חברות קטנות של "אמא ואבא", כלומר חברות משפחיות קטנות - נאמר חנות לניקוי יבש - שבעליהן נהגו לשלם מסים על רווחיהן כהכנסות אישיות.

הצעת הרפורמה קובעת שלוש מדרגות מס ליחידים, כשהמדרגה הגבוהה ביותר היא 35% במקום 39.6% כיום, ומתחתיה 25% ו-10%. זוג נשוי יהיה פטור ממס על הכנסה בגובה של עד 24 אלף דולר בשנה.

סעיף חשוב נוסף בתוכנית הוא הכרזה על הזדמנות חד פעמית לחברות להחזיר לארה"ב טריליוני דולרים שהצטברו בחשבונות הבנק שלהן מעבר לים. הכוונה היא למסות כספים אלה בשיעור נמוך שיתמרץ את החברות לעשות צעד זה. מחברי התוכנית לא קבעו מה יהיה שיעור המס שיוטל על הכספים שיוחזרו הביתה, וציינו ששיעור זה ייקבע במו"מ עם הקונגרס. להערכתם, חברות רבות יקפצו על ההזדמנות והכספים החדשים ישמשו מנוף לפעילות כלכלית חסרת תקדים.

פקידי ממשל מודים, כי התוכנית, כפי שהוצגה הערב, היא תוואי כללי, וסביר להניח שהתוכנית שתצא מהקונגרס תהיה "חיה שונה לחלוטין". למעשה, זו פלטפורמה שתשמש בסיס למו"מ בין שתי המפלגות בשני בתי הקונגרס ובין הקונגרס לבית הלבן.

ובעוד שרפובליקאים רבים צפויים להתנגד לקיצוץ גדול כל כך במס החברות, אחד מהרפובליקאים הבכירים ביותר על גבעת הקפיטול, פול ראיין, יו"ר בית-הנבחרים, דווקא הביע תמיכה בתוכנית. היו תהיות רבות לגבי עמדתו של ראיין לאור העובדה, שתוכנית הבית הלבן אינה כוללת מס על סחורות יבוא (border tax adjustment), יזמה שראיין מקדם מזה זמן רב.

מדובר בעצם במס ערך מוסף שמוטל על כל פריט שמיובא לארה"ב, אך לא על סחורות שמיוצאות ממנה. במילים אחרות: המס על מוצר מסוים נקבע על-פי המקום שבו ייעשה שימוש במוצר, לא על-פי המקום שבו הוא יוצר או הורכב. מס כזה היה עשוי להיות מקור הכנסות חשוב לממשל, והוא היה עשוי לאזן את בריחת ההכנסות הגדולה שתנבע מקיצוץ מס החברות.

על-פי כמה הערכות, נכנע ממשל טראמפ ללחצים שהפעילו לוביסטים מטעם רשתות השיווק הגדולות, ובראשן וול-מארט. הם טענו, כנראה במידה רבה של צדק, שמס יבוא כזה יגרום לעליית מחירים גדולה בארה"ב וסופו של דבר הוא יפול בראש ובראשונה על כתפי הצרכנים האמריקאים ויפגע ברבים ממצביעיו של טראמפ, מעוטי הכנסות שמרכזים את קניותיהם ברשתות זולות כוול מארט.

תשובת כלכלני הממשל למותחי הביקורת היא, שהרפורמה המוצעת בחוקי המס תיתן דחיפה אדירה לכלכלה. "יש לפנינו הזדמנות של פעם בשנות דור לעשות משהו גדול וחשוב במערכת המסים", אמר גארי קוהן, ראש מועצת היועצים הכלכליים בבית הלבן.

ושר-האוצר, סטיב מנוצ'ין, אמר, כי התוכנית עלולה להניף את התמ"ג לרמה של 3%. כי הוא מקווה שהקונגרס יאשר את התוכנית במהרה, אך לא קבע לוח זמנים שהממשל מעדיף. ניתוח במארקט-ווץ' העלה הערב אפשרות, כי התוכנית הזו תזניק את מדד דאו ג'ונס לרף 30 אלף נקודות.