"כל חיי הייתי במקומות שבהם יש יותר גברים מנשים"

הנשים שמועסקות בתעשיית ההיי-טק הישראלית מכוונות למעלה אך נתקלות בקשיים ■ 6 היי-טקיסטיות מספרות על הקשיים, האתגרים והאיזון בין העבודה לחיים הפרטיים

ליאת חיון / צילום: שלומי יוסף
ליאת חיון / צילום: שלומי יוסף

"התרגלתי לאינטנסיביות של החיים הטכנולוגיים"

ליאת חיון (30)

ותק בתעשייה: בגיל 21 סיימתי את מסלול הלימודים הצבאי בתלפיות - התחלתי כמפתחת בצבא וסיימתי את שרותי הצבאי כראש מדור. בגיל 28 השתחררתי מהצבא

תפקיד: מנהלת מוצר בחברת הסייבר Palo Alto Networks

רקע והשכלה: תואר ראשון בפיזיקה, מתמטיקה ומדעי המחשב ותואר שני במדעי המחשב מהאוניברסיטה העברית

מצב משפחתי: מאורסת

שעות העבודה: 9:00 עד 19:00. מכיוון שרוב הלקוחות בחו"ל אז יש גם שיחות טלפון אחרי שעות העבודה - מהבית

על מה את מתפשרת? כרגע אני לא מרגישה שאני מתפשרת. בן זוגי בצבא וגם הוא עובד שעות ארוכות. כל חבריי מהצבא או מהעבודה עובדים באותן שעות, פחות או יותר. אנחנו עוד לפני שלב הקמת המשפחה ואני מאמינה שכשהשלב הזה יגיע ארצה להקדיש יותר שעות בבית.

מה מקשה על נשים להשתלב בהיי-טק? "לי היה הרבה מזל אבל אני יודעת שאני לא המקרה הקלאסי. השתלבתי בתעשייה בגיל 18 ומאז התרגלתי לאינטנסיביות של החיים הטכנולוגיים. העובדה שהתחלתי בגיל מוקדם יוצרת הבדל משמעותי לגבי איך שאני תופסת את עצמי והיכולת שאני מייחסת לעצמי. כך גם תפיסת הסביבה כלפי. החותמת של תלפיות היא חותמת שמנצחת את הסטיגמות והתפיסות הסטנדרטיות שיש כלפי נשים. עולם הסייבר סקיורטי הוא מאוד גברי וכשאני עומדת ליד הדוכן של פאלו אלטו נטוורקס בתערוכות בחו"ל ההנחה היא שאני מהמרקטינג או שאני זו שמחלקת את החולצות. לא חושבים שאני מנהלת את המוצר. עולם הסייבר סקיוריטי הוא עולם מאוד גברי, שמתחיל למעשה מהשרות הצבאי.

אם יהיה לך ילד או ילדה, את מאחלת להם לעבוד בהיי-טק? זו קריירה מרתקת ומספקת ואני מקווה שגם הם יגיעו לשם.

איפה את רואה את עצמך בעתיד? בכל מה שיאתגר וירגש אותי ובחזית הטכנולוגיה.

"הקריירה שלי לא פחות חשובה מהגשמת ההורות"

אלנה נורמוב / צילום: אמיר מאירי
 אלנה נורמוב / צילום: אמיר מאירי

אלנה נורמוב (29)

ותק בתעשייה: חמש שנים

רקע והשכלה: תואר ראשון בכלכלה בינלאומית ותואר שני במנהל עסקים

תפקיד: מנהלת מחלקת BI בסטארט-אפ Minute Media (פלטפורמת תוכן בתחום הספורט)

מצב משפחתי: נשואה, פעוט

שעות העבודה: 9:00-18:00 תוך גמישות

עובדת מהבית? פעם נהגתי, אבל היום אני משתדלת לעבוד בעיקר מהמשרד. אני זמינה טלפונית גם לאחר שעות העבודה

על מה את מתפשרת? אני רגילה לשעות העבודה הארוכות ולזמינות לאחר שעות העבודה. בן זוגי ואני מצאנו גן פרטי שפועל עד השעה 18:00 ופעמיים בשבוע אני יוצאת בחמש מהעבודה על מנת לאסוף את הבן שלי. הרבה פעמים אני ממשיכה לעבוד מהבית. בעולם אידאלי הייתי רוצה לצאת כמובן מוקדם יותר ולבלות יותר זמן עם הבן שלי, אבל זו הבחירה שלי וכן, אני מרוצה ממנה. הגשמת שאיפות הקריירה שלי לא פחות חשובה מהגשמת ההורות.

מה מקשה על נשים להשתלב בהיי-טק? אני חושבת שהקושי הגדול אכן נמצא בשעות העבודה הארוכות וההפרדה בין זמן משפחה לעבודה. כמובן שהייתי רוצה להיות בבית בראש שקט בלי טלפונים ומחשבות מה קורה בעבודה אבל אני שלמה עם המצב הנוכחי.

את מאחלת לבנך קריירה בהיי-טק? בהחלט. זה החלום שלי. אני אוהבת את התחום, הוא מאתגר ומעניין ואני מקווה שהבן שלי ילך בדרכי.

איפה את רואה את עצמך בעתיד? אני מקווה שתהיה לי משפחה גדולה ואוכל לשלב את העבודה ביחד עם גידול הילדים.

יש לך עזרה מהסביבה? בן הזוג שלי מסייע לי מאוד להצליח במה שאני עושה גם בעזרה עם הטיפול בילד - העבודה שלו מאפשרת לנו את זה. עליתי לפני שש שנים לישראל וההורים שלי עדיין ברוסיה. ההורים של בעלי עובדים אז למעשה אין לנו עזרה מאף אחד חוץ מאשר אחד את השני.

מי נשאר בבית כאשר הילד חולה? מכיוון שהעבודה שלי מאפשרת לעבוד מהבית אז לעיתים אני יכולה להישאר, אבל גם בעלי נשאר בבית ואנחנו מתחלפים אם המחלה ארוכה.

"סביבת העבודה מאוד גברית ואינה מותאמת לנשים"

לודה פוקס / צילום: שלומי יוסף
 לודה פוקס / צילום: שלומי יוסף

לודה פוקס: (31)

ותק בתעשייה: בגיל 21 התחלתי ללמוד הנדסת מערכות מידע ובסוף שנת הלימודים הראשונה כבר עבדתי בתעשייה. תחום המובייל התחיל להתפתח אחרי כמה שנים ועניין אותי מאוד, לכן בחרתי להתמקד בו

תפקיד: מובילה את פיתוח אפליקציית האייפון של פלטפורמת המדיה Playbuzz

רקע והשכלה: תואר ראשון בהנדסת מערכות מידע וניהול מאוניברסיטת בן גוריון. בוגרת קורס פיתוח אנדרואיד מהמכון הטכנולוגי חולון. לפני הצטרפותי ל-Playbuzz, עבדתי בחברת Tvinci שנרכשה על ידי Kaltura, בחברת Quest שרכשה על ידי Dell ובחברת dbMotion שנרכשה על ידי Allscripts. בקיצור, אני קמע מזל לאקזיט

מצב משפחתי: בזוגיות ובהיריון מתקדם

שעות העבודה: כ-9 שעות ביום. אני משתדלת ללכת למיטאפים וכנסים טכנולוגיים לפחות פעם בשבוע

על מה את מתפשרת? קשה לי לומר שאני מתפשרת, אבל הייתי רוצה לחיות אורח חיים בריא יותר ולעסוק יותר בספורט במהלך השבוע.

מה מקשה על נשים להשתלב בהיי-טק? לדעתי יש שתי בעיות מרכזיות: קודם כל, יש ציפייה חברתית מנשים להיות המטפלות העיקריות בבית והאחראיות על גידול הילדים. הדרך לפתור את הקושי הזה היא בבניית מערכת יחסים שוויונית, שבה שני בני הזוג מנהלים את משק הבית ביחד ותומכים אחד בפיתוח הקריירה וההגשמה העצמית של השני. הבעיה השנייה נעוצה בתפיסה השגויה, לפיה תחום המחשוב והטכנולוגיה הוא קשה, משעמם ומיועד רק לחנונים שנולדו עם מקלדת ביד. תכנות הוא תחום מעניין ויצירתי וגם מי שנכנס אליו בשלב מאוחר יותר, כמוני למשל, יכול להגיע להישגים מרשימים.

כדי לעזור לנשים אחרות להתגבר על מחסומים כאלה, אני מתנדבת בארגון She Codes ששם לו למטרה להביא את הנוכחות הנשית בתעשייה ל-50% בתוך עשור.

היית מאחלת לבנך/בתך קריירה בהיי-טק? בהחלט. אני מאמינה שבתחום ההיי-טק כל אחד יכול למצוא משהו שיעניין ויאתגר אותו. יש כל כך הרבה אפשרויות: להיות מתכנתים, מעצבים, אנשי שיווק, פיתוח עסקי ועוד. זאת קריירה מרתקת ומספקת והכי חשוב - עבודה בהיי-טק מאפשרת להשפיע על העתיד ולעצב אותו.

איפה את רואה את עצמך בעתיד? הייתי רוצה להמשיך ללמוד ולהתמקצע תמיד. להיות גורו טכנולוגי ולהוביל קבוצות, מחלקות ופרויקטים יותר ויותר מורכבים.

"אני קמע מזל לאקזיט"

סיגל דואק / צילום: שלומי יוסף
 סיגל דואק / צילום: שלומי יוסף

סיגל דואק (51)

ותק בתעשייה: מגיל 22 ולמעשה כל חיי המקצועיים

רקע והשכלה: בוגרת ממר"ם ובמשך 13 שנים עבדתי במשרד הביטחון בתפקידים בתחום הסיסטם, פיתוח תוכנה ותשתיות תוכנה

תפקיד: מנהלת תחום DevOps ו-Quality במעבדות החדשנות והפיתוח של סיטי בישראל

מצב משפחתי: נשואה, אמא לשלושה וסבתא גאה לליאם בן ה-4

שעות העבודה: 8:00-18:00. לפעמים יש עבודה גם בערב. פעם בשבוע אני יוצאת מוקדם יותר כדי לבלות זמן איכות עם הנכד שלי

את עובדת מהבית? לפעמים יש צורך לעבוד גם בערב מהבית, בעיקר בגלל העבודה מול ארה"ב. גם אני מיוזמתי, כאשר אני רוצה לקדם דברים, ממשיכה לעבוד מהבית.

על מה את מתפשרת? את שני ילדי הגדולים הבאתי בהפרש יחסית קטן ולכן בתקופה הזאת אין ספק שהתפשרתי על הקידום המקצועי שלי. היה חשוב לי לגדל את הילדים ולהיות נוכחת בחייהם.

תמיד עבדתי במשרה מלאה, אך באותם הימים העדפתי עבודה שאינה תובענית מדי. כאשר הם גדלו ונולדה הילדה השלישית הייתי כבר בתפקידים בכירים יותר ואז גייסתי את הסבתא ומטפלת שליוותה אותנו 12 שנים והפכה לחלק בלתי נפרד מן המשפחה. אני מציעה לכל האימהות ההיי-טקיסטיות לא לנטוש את המקצוע אלא במקום זה לעשות אאוטסורסינג של כל מטלות הבית שאינן קשורות לילדים - כמו קניות, ניקיון, בישול וכו' - בזמן שיש לכן עם הילדים תהיו עסוקות רק איתן. לא צריך לוותר על פיתוח אישי וקריירה אפשר גם וגם.

מה מקשה על נשים להשתלב בהיי-טק? סביבת העבודה מאוד גברית ואינה מותאמת לנשים. אני בחרתי להיות תמיד בחברות גדולות המאפשרות גמישות של שעות העבודה ועבודה מהבית. לא פעם ולא פעמיים אני נכנסת לפגישה כשיושבים סביב השולחן עשרה גברים ואני האישה היחידה. גם תרבות הדיון היא גברית - לעיתים חוש ההומור בשיחות סובב סביב כדורגל ואני מתקשה להבין את הניואנסים.

את מאחלת לילדיך קריירה בהיי-טק? איחלתי מכל הלב, אבל שלושת ילדיי בחרו בקריירות של משפטים, ראיית חשבון ותיאטרון. עודדתי את שלושת ילדי לעשות 5 יחידות מתמטיקה - בתי הצעירה בחרה בתאטרון והעדיפה לעשות בגרות פחות ריאלית.

איפה את רואה את עצמך בעתיד? אני מאוד אוהבת את מה שאני עושה כיום ומקווה שבעתיד הקרוב יתאפשר לי להשפיע יותר ברמה הטכנית והמקצועית על כלל מהנדסי הפיתוח בסיטי הגלובלית.

קיבלת בעבר עזרה מהסביבה? אני מאמינה שתפקידו של בן הזוג הוא לא להיות 'העוזר של אמא' בכל מה שקשור לילדים, אלא להיות אבא. שאול, בעלי, היה ועודנו נוכח בצורה מלאה בחייהם של הילדים ויש לו חלק נכבד בהצלחה המקצועית שלי - כמו שלי יש חלק נכבד בהצלחתו.

מי נהג להישאר בבית כשאחד הילדים חולה? הייתה חלוקה ביני לבין בעלי, המטפלת ואמא שלי - לא נעדרתי הרבה מהעבודה בגלל מחלות ילדים.

"אני נמצאת במקום שבו בכל יום אני לומדת ומאותגרת מחדש"

אלין גויסקי / צילום: שלומי יוסף
 אלין גויסקי / צילום: שלומי יוסף

אלין גויסקי (30)

ותק בתעשייה: כארבע שנים

תפקיד: מפתחת בחברת הסטארט-אפ Riskified, שמסייעת בזיהוי ומניעת הונאות אשראי באינטרנט

רקע והשכלה: התחלתי בצבא ביחידת 8200 בתפקיד טכנולוגי. לאחר מכן למדתי הנדסת חשמל ואלקטרוניקה באוניברסיטת תל אביב ויש לי גם תואר שני במנהל עסקים (Mba) מאוניברסיטת תל אביב

מצב משפחתי: בזוגיות

שעות העבודה: 10:00 עד 19:00. החברה שלנו עובדת עם חברות מסביב לעולם, ולכן לפעמים אני גם עובדת מהבית בערב

על מה את מתפשרת? אני לא חווה את שעות העבודה כארוכות ומאוד נהנית מתחושת הסיפוק. האווירה בחברה שלנו מאוד טובה ונעימה ולכן אני לא סופרת את הדקות עד לסיום היום. מעבר לזה אני עדיין מוצאת את הזמן לבילויים בערבים - יש לי חיים חברתיים מלאים ואני מספיקה לא מעט.

מה מקשה על נשים להשתלב בהיי-טק? עולם הטכנולוגיה גברי וזה עשוי להפחיד הרבה נשים שרוצות להשתלב. כל חיי הייתי במקומות שבהם יש יותר גברים מנשים זה התחיל במגמת הפיזיקה בתיכון בה היינו מעט בנות והמשיך לצבא גם שם היינו שלוש בנות מתוך צוות של 20 חיילים. אני מאמינה שחינוך שמעודד לבחירת מקצועות ריאליים מגיל צעיר יכול להפיג את החששות והמחסומים. יש הרבה דרכים לעשות את זה היום, בין היתר להשתתף בקורסים שמיועדים לנשים ומודרכים על ידי נשים, כמו קבוצת Rails Girls, שבה הדרכתי, ואחרות.

היית מאחלת לבנך/בתך כשיהיו, קריירה בהיי-טק? אני לא מכירה שום דבר אחר, אבל בהחלט מאחלת לילדים שיהיו לי להשתלב באחת התעשיות הכי מעניינות בשוק העבודה. חדשנות מאתגרת, משתנה ודורשת הרבה יצירתיות - ואני אשמח אם ילדיי יהיו במקום הזה.

איפה את רואה את עצמך בעתיד? אני אוהבת טכנולוגיה ומקווה לרכוש ניסיון ולהתפתח גם מבחינה טכנולוגית וגם לתפקידים ניהוליים. אני מאמינה העובדה שאני אישה לא תהווה מכשול ויהיו לי הזדמנויות שוות כמו לכל עובד אחר. כל עוד אני משקיעה - אתקדם.

"עולם הטכנולוגיה גברי וזה עשוי להפחיד הרבה נשים"

עדי ברוזה מרגוליס (34)

ותק בתעשייה: אני שמונה שנים בתעשיית ההיי-טק ולמעשה כל חיי המקצועיים

תפקיד: מנהלת צוות מוצר בחברת הסטארט-אפ Fiverr, המציעה מרקטפלייס לשירותים דיגיטליים

רקע והשכלה: שרתתי ביחידה הטכנולוגית של אגף המודיעין בתפקיד טכנולוגי ולאחר שחרורי מהצבא למדתי הנדסה תעשייה וניהול עם התמחות במערכות מידע בטכניון. עוד לפני שסיימתי את לימודי התחלתי לעבוד כמנהלת פרויקטים ב-888

מצב משפחתי: נשואה + 2

שעות העבודה: יום העבודה נמשך כתשע שעות אבל יש פה גמישות גדולה. פעמיים בשבוע אני יוצאת לאסוף את הילדים ובימים הללו אני מגיעה מוקדם לעבודה. בימים שאני לא אוספת את הילדים אני עובדת לפעמים גם 12 שעות כדי להספיק כמה שיותר

על מה את מתפשרת? אני לא יכולה לקחת כל יום את ילדיי לגן ולאסוף אותם בסוף היום. אפשר לקרוא לזה פשרה, אבל מצד שני לא הייתי בוחרת אחרת. העבודה מעניקה לי סיפוק גדול ואני משתדלת לנהל את הזמן שלי כך שגם הילדים שלי ירוויחו פעילויות משותפות איתי בבית ואפילו בגן. לעיתים אני ישנה מעט כדי להספיק להשקיע גם בילדים וגם בעבודה. בן זוגי גם הוא היי-טקיסט אבל אנחנו מוצאים את הזמן גם לבלות ולעשות פעילויות עם ובלי הילדים.

מה מקשה על נשים להשתלב בהיי-טק? אני לא מרגישה שזה עניין של קושי מגדרי אלא עניין של אדם עם עצמו שמתחיל עוד בימי התיכון. הרי הקבלה לחוג הנכון באוניברסיטה לא תלויה במגדר והיא פתוחה לכולם. אבל אין ספק שנשים נתקלות בקשיים ומחסומים במקום של הורות ותכנון משפחה: נשים היי-טקיסטיות כן מתכננות את המשפחה על פי ניהול הקריירה, אישה שרוצה להביא ילד לא תוכל להתחיל מקום עבודה חדש או לעבור לתפקיד תובעני יותר ולכן הכול צריך להיות מתוכנן - אצל גברים זה לא פקטור - הם יעברו ממקום למקום, יתקדמו מתפקיד לתפקיד והסטטוס המשפחתי לא יהווה שיקול עבורם. עולם ההיי-טק הוא מאוד דינמי - אישה שיוצאת לחופשת לידה לעיתים תחזור למקום העבודה ותגלה שהיא לא חוזרת לאותו מקום כי הכול קורה מאוד מהר - אנשים מתחלפים וחברות קטנות וגדלות במקצבים מהירים.

היית מאחלת לילדיך קריירה בהיי-טק? אאחל שיעסקו במה שמעניין אותם, אבל אם לי כאמא יש השפעה על זה בהחלט אקח אותם לכיוון הזה. זה עולם עצום עם מגוון תפקידים ועולמות תוכן - הטכנולוגיה רק הולכת ומתפתחת ולכן קשה לאבד עניין - כל הזמן לומדים ומתפתחים, האנשים איכותיים, התגמול מצוין והדלתות פתוחות תמיד לעולמות חדשים.

איפה את רואה את עצמך בעתיד? אני רואה את עצמי עוד שנים ארוכות בהיי-טק. היום אני נמצאת במקום שבו בכל יום אני לומדת ומאותגרת מחדש. יש עוד הרבה דברים שאני רוצה לעשות כמו אופנה ואפייה, אבל זה בגדר חלום לעתיד הרחוק. בינתיים ב-Fiverr אנחנו עושים דברים משמעותיים כדי להקל על אנשים וזה מאוד מספק אותי ברמה האישית.