טראמפ: תיתכן מלחמה גדולה בצפון קוריאה - עדיפה דיפלומטיה

בריאיון לסוכנות "רויטרס" אמר הנשיא האמריקאי כי עמיתו הסיני שי ג'ינפינג "פועל בכל מאודו" למנוע עימות בחצי האי הקוריאני ■ על שליט המדינה המבודדת קים ג'ונג און אמר כי הוא "מקווה שהוא שפוי"

 קים ג`ונג און / צילום: רויטרס
קים ג`ונג און / צילום: רויטרס

נשיא ארצות-הברית, דונלד טראמפ, אמר הלילה (ו') בריאיון לסוכנות הידיעות "רויטרס" כי תיתכן מלחמה בין ארצו לבין קוריאה הצפונית. לדבריו, "עימות גדול מאוד מאוד" עלול לפרוץ בין שתי המדינות אך הוא מעדיף לפתור את המחלוקת סביב תכנית הגרעין של פיונגיאנג באמצעים דיפלומטיים.

הריאיון נערך לקראת ציון מאה ימים להשבעתו של טראמפ לתפקיד וברקע המתיחות הגוברת בחצי האי הקוריאני. הנשיא האמריקאי הגדיר בריאיון את קוריאה הצפונית כאתגר העולמי הגדול ביותר בעבורו. פיונגיאנג הגבירה בחודשים האחרונים את קצב ניסויי הטילים הבליסטיים שלה ובשבועות האחרונים תגברה ארצות-הברית את היערכותה הצבאית באוקיינוס השקט, בנושאת מטוסים, בספינות טילים ואף בצוללת גרעינית.

בריאיון הפליג טראמפ בשבחו של נשיא סין , שי ג'ינפינג, ואמר כי הוא מסייע בריסונה של המדינה הקומוניסטית המבודדת. "אני מאמין שהוא מנסה בכל מאודו, הוא לא מעוניין בחורבן ובמוות", אמר טראמפ על המנהיג שעמו נפגש החודש בפלורידה. אולם, בהמשך הריאיון ציין כי לא ירתע מלשוחח שוב עם נשיאת טייוואן בטלפון - צעד שבעבר הביא למתיחות בין ארצות-הברית לסין. "הבעיה היא שפיתחתי יחסים טובים עם הנשיא שי", ציין טראמפ ואמר כי אינו רוצה להציב אותו במצב לא נעים. "בהחלט אדבר עמו לפני שאעשה זאת", הוסיף. משרד החוץ של סין מסר כי שר החוץ במדינה וואנג יי הזהיר הלילה בשיחה עם דיפלומט בכיר רוסי מפני הידרדרות מחוץ לשליטה של המצב בחצי האי הקוריאני.

אמש אמר שר החוץ של ארצות-הברית רקס טילרסון בריאיון ל"פוקס ניוז" כי בייג'ינג הודיעה לוושינגטון שפנתה לפיונגיאנג והזהירה מפני הטלת סנקציות משלה. טילרסון הוסיף כי לפי דוחות המודיעין שבידי ארצות-הברית, מנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און "אינו משוגע" וניתן לנהל עמו משא ומתן רציונלי סביב תכנית הגרעין של ארצו.

טראמפ סיפק בעצמו כמה תובנות באשר לאופיו של קים והתייחס לעובדה כי ירש את כס השלטון מאביו, קים ג'ונג איל, בגיל 27 בלבד לפני שש שנים. "זה לא דבר קל, במיוחד בגיל כזה", אמר. "אני לא זוקף זאת לחובתו או לזכותו אבל זה דבר שקשה להתמודד עמו". טראמפ הוסיף כי אין לו דעה באשר להיותו של קים רציונלי או לא, וכי "אני מקווה שהוא כן". עוד אמר טראמפ כי יבקש מקוריאה הדרומית לשלם את עלות הצבת המערכת להגנה מפני טילים THAAD הנאמדת במיליארד דולר. הוא הוסיף כי בכוונתו לפתוח מחדש את הסכם הסחר עם סיאול בשל חובות עמוקים.

שלשום הזהיר גורם רשמי בממשלת קוריאה צפונית בריאיון נדיר לרשת CNN האמריקאית כי ארצו לא תפסיק לעולם לערוך ניסויים גרעיניים, כל עוד ארצות-הברית תמשיך ב"מעשיה האגרסיביים". לדברי סוק צ'ול וון, שהוצג בריאיון כמנהל המכון לזכויות אדם של קוריאה הצפונית באקדמיה למדעי החברה, "הניסויים הגרעיניים הם חלק חשוב מהמאמצים הממושכים שלנו לחזק את הכוח הגרעיני שלנו".

דבריו של סוק הגיעו לאחר שמאה חברי הסנאט האמריקאי קיבלו שלשום תדרוך בבית הלבן בנושא האיום הנשקף מפיונגיאנג. בהצהרה משותפת שנתנו טילרסון, שר ההגנה ג'יימס מאטיס וראש המודיעין הלאומי דן קואטס לאחר התדרוך נמסר כי "ארצות-הברית מבקשת לקדם יציבות ופירוז גרעיני של חצי האי הקוריאני בדרכי שלום. אנחנו פתוחים למשא ומתן להגעה למטרה זו. עם זאת, אנו עדיין מוכנים להגן על עצמנו ועל בעלות בריתנו".