ארדואן מהדק שליטה: טורקיה חסמה את הגישה לויקיפדיה

אחרי משאל העם שהעניק לנשיא ארדואן סמכויות נרחבות למדי, ולאחר שבעבר נעשו במדינה ניסיונות צנזורה של רשתות חברתיות, גילו הבוקר גולשים טורקים כי אין להם גישה לאתר האנציקלופדיה המקוונת ויקיפדיה ■ הנימוק שניתן: "צעד מינהלי"

רג'פ טאיפ ארדואן / צילום: רויטרס
רג'פ טאיפ ארדואן / צילום: רויטרס

האנציקלופדיה החופשית - אבל לא בטורקיה: אחרי שבעבר ניסה לצנזר אתרים כמו יוטיוב וטוויטר, ולאחר משאל העם הדרמטי שהעניק סמכויות נרחבות לשלטונו, נראה כי נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, ממשיך להדק את שליטתו על אמצעי התקשורת והמדיה.

הבוקר (שבת) דיווחה רשת CNN בטורקיה כי גולשים מקומיים גילו כי אין באפשרותם להיכנס לאתר האנציקלופדיה המקוונת ויקיפדיה. גולשים שנכנסו לאתר הפופולרי המכיל מיליוני ערכים, נתקלו במודעה שלפיה חסימת האתר בוצעה כ"צעד מינהלי" - זאת לאחר בדיקה שנערכה על-ידי הרשות לטכנולוגיות תקשורת במדינה, שמצאה כי האתר פועל באופן המפר את חוקי המדינה.

מדיווחים שונים עולה כי לאחר משאל העם על הרחבת סמכויותיו של ארדואן שנערך ב-16 באפריל, הוסיף גולש את הכינוי "דיקטטור" לערך של ארדואן בויקיפדיה - והיום, כאמור, הורו השלטונות על חסימת האתר הפופולרי לשימוש בטורקיה.

לפני כ-3 שנים הורה בית המשפט בטורקיה לשלטונות להסיר את החסימה שהוטלה על אתר שיתוף הסרטונים יוטיוב - חסימה שתירצו השלטונות בנימוק של "דליפת חומר ביטחוני רגיש". קודם לכן פעל שלטון ארדואן באופן דומה גם כלפי הרשת החברתית טוויטר - זאת לאחר שלטענת הממשל הועלו בו פרסומים שהאשימו את ארדואן בשחיתות.

מיליוני טורקים קבעו: סמכויות ארדואן יורחבו

לפני כשבועיים נערך בטורקיה משאל עם דרמטי, שבמרכזו השאלה האם יש להרחיב את סמכויותיו של הנשיא ארדואן - ולבסוף נקבע ברוב זעום, של 51.3% בלבד, כי השינויים לטובתו של ארדואן יאושרו, וכי הוא יקבל את הסמכויות אותן ביקש ויוכל להישאר בשלטון עד שנת 2029.

55 מיליון בעלי זכות הבחירה בטורקיה קבעו כי הנשיא ארדואן יהפוך להיות השליט בעל הסמכויות הנרחבות ביותר במדינה מאז מייסד טורקיה המודרנית אטאטורק. תוצאות הבחירות ישפיעו משמעותית על יחסי טורקיה והעולם המערבי - במיוחד לאור תפקידה הייחודי של טורקיה בברית נאט"ו ובקליטת מהגרים מסוריה בדרכם לאירופה.