האם חברת התעופה אליטליה תכריז השבוע על פשיטת-רגל?

הלשכה למארגני תיירות נכנסת לישראל מעדכנת היום את סוכני הנסיעות כי עליהם להיערך לאפשרות שחברת התעופה אליטליה תחדל לפעול, וקבוצות של תיירים לישראל יבטלו את הגעתן

אליטליה, חברת תעופה, תעופה אזרחית, איטליה / צלם:shutterstock
אליטליה, חברת תעופה, תעופה אזרחית, איטליה / צלם:shutterstock

ניצבת בפני פשיטת-רגל? גורלה של חברת התעופה הלאומית של איטליה, אליטליה, יתבהר השבוע, אחרי שהחברה נקלעה לקשיים כלכליים וניצבת בפני סכנת קריסה, גם לאחר ש-49% ממנה נרכשו ב-2014 על-ידי חברת התעופה אתיחאד.

בסוף השבוע האחרון עדכן איגוד התאחדויות סוכני הנסיעות של האיחוד האירופי (ECTAA) בדבר הסטטוס של החברה. לפי העדכון, מטה יאט"א בז'נבה אישר כי נעשים ניסיונות להבטיח הפקדת כספים מאליטליה לכיסוי מכירות כרטיסי הטיסה דרך BSP (נאמנות כספית המנוהלת על-ידי יאט"א) - מהלך שיאט"א מקווה שמהלך זה יושלם כל המאוחר עד יום שלישי ה-2 במאי.

עוד מעדכן האיחוד כי החברה תקבל הלוואת גישור מממשלת איטליה, שתינתן "בתנאי שוק", ולכן לא תיחשב כסיוע ממשלתי. ביום שלישי יתכנסו בעלי המניות לצורך קבלת החלטה רשמית שלא יהיו יותר הזרמות הון בעלים לחברה.

מועצת המנהלים של אליטליה צפויה להגיש בקשה רשמית ל"ניהול מיוחד", הליך מקביל לפשיטת-רגל - שבו בית המשפט באיטליה ימנה נאמנים לניהול החברה, והם צפויים לנתב את הלוואת הגישור להמשך הפעילות של אליטליה למשך 6 חודשים, תקופה שתנוצל לבחינת פתרונות אפשריים לעתידה של חברת התעופה,וזאת בהנחה שעובדי החברה יקבלו את תוכניות ההבראה המוצעות, משום שעד כה הם הצביעו נגד תוכניות שכללו קיצוץ בשכר ומהלך רוחבי של פיטורי 1,600 עובדים מתוך 12,500 עובדי החברה.

יודגש כי משרד התחבורה האיטלקי מודיע כי מהלכים אלה אינם צפויים להשפיע באופן מיידי על מערך הטיסות של אליטליה. עם זאת, לנוסעים כדאי להיות מודעים לכך בבואם להזמין כרטיסי טיסה של אליטליה, בעיקר לטיסות שמתעתדות לתקופה של כמה חודשים קדימה.

אליטליה נוסדה בשנת 1946, ולאורך השנים היא ניצבה בפני סכנת פשיטת-רגל - הפעם האחרונה הייתה בשנת 2008, כשהמצב הכלכלי באיטליה לאורך השנים לא היטיב עם חברת התעופה. בשנת 2015 הפסידה אליטליה 200 מיליון אירו.

המטרה היא שחברת התעופה תירכש על-ידי חברת תעופה גדולה אחרת, כאשר בהקשר הזה הוזכרו שמות כמו לופטהנזה. 

הלשכה למארגני תיירות נכנסת מזהירה

בתוך כך, הלשכה למארגני תיירות נכנסת לישראל מעדכנת היום (א') את סוכני הנסיעות כי עליהם להיערך לאפשרות שחברת התעופה אליטליה תחדל לפעול, וקבוצות של תיירים לישראל יבטלו את הגעתן לארץ. 

ומה באשר לצרכנים ישראלים שרכשו כרטיסים מאליטליה? בהתאם לאזהרות של ארגוני התעופה הבינלאומיים, ניתן לומר שיש בכך סיכון, והוא גדל ככל שמועד הנסיעה רחוק יותר.

באופן אירוני או לא - בימים אלה מציעה אליטליה הנחות למזמינים במסגרת קמפיין של 20% הנחה לרוכשי הכרטיסים - סימפטום מוכר במצב שבו חברת תעופה נתונה לקשיים.

כאמור, אופציה אחת היא שאליטליה תירכש על-ידי חברת תעופה אחרת (כאן הוזכר שמה של לופטהנזה), או שהחברה תיסגר ותיפתח מחדש בבעלות אחרות - מהלך שביצעה למשל סוויס (לשעבר סוויסאייר) - ובמקרה כזה, לצרכנים המחזיקים בכרטיסים למועדים עתידיים של החברה אין ודאות להחזרים כספיים או ליכולת לממש את הכרטיסים (במקרה של סוויס בחלק מהמקרים הכרטיסים כובדו, ובאחרים הצרכנים הפסידו את כספם).

בהמשך להודעה שהפיצה היום הלשכה למארגני תיירות נכנסת, אמר מנכ"ל הלשכה, יוסי פתאל: "הפניתי את תשומת-לב המארגנים שיוודאו שאינם חשופים להפסדים כספיים במקרים שכספי הסוכנים מחו"ל טרם הועברו, ומצד שני, ההתחייבות של המארגנים לנותני השירותים בארץ תישאר בתוקף במקרים של ביטולים עקב מצבה של חברת התעופה".

פתאל, המשמש גם כיו"ר הוועדה לענייני תעופה בארגון הסוכנים הבינלאומי אופט"א (UFTAA), מסר כי הארגון פנה לארגון חברות התעופה, המפעיל את מסלקת הכספים בין חברות התעופה וסוכני הנסיעות, בבקשה שיעבירו לחברת אליטליה את התשלומים המגיעים רק עבור טיסות המבוצעות בפועל, ולא יעבירו כספים עבור טיסות עתידיות, ובכך יאפשרו מניעת נזקים כספיים אפשריים מהנוסעים ומסוכני הנסיעות.