צפו: הרוצח השקט שהפך למכת מדינה קטלנית בישראל

השפעתן המזיקה של תחנות הכוח הפחמיות שפועלות בחדרה ובאשקלון על הבריאות שלנו אינה מוטלת בספק ■ הנתונים מראים כי פעילותן גורמת למותם של מאות ישראלים בשנה ■ אז מה מתכננת מדינת ישראל לעשות בנידון, ומה המצב בעולם?

תחנת הכח אורות רבין/ צילום: רויטרס
תחנת הכח אורות רבין/ צילום: רויטרס

בחודש שעבר חתם נשיא ארצות-הברית, דונלד טראמפ, על צו המבטל תקנות סביבתיות רבות שנקבעו בתקופת קודמו בתפקיד, ברק אובמה, ונועדו לצמצם את הנזקים של תחנות הכוח הפחמיות המזהמות לבריאותנו ולסביבה. על אף ניסיונותיו של טראמפ לחזק את תעשיית הפחם האמריקאית, נתונים חדשים מראים כי המגמה העולמית היא של התקדמות לעתיד ירוק ובריא יותר.

בשנה האחרונה נרשמה ירידה דרמטית בתכנון ובניית תחנות כוח פחמיות בעולם, זאת לפי דוח של הארגונים הסביבתיים גרינפיס ומועדון סיירה (Sierra Club) והגוף המחקרי הסביבתי CoalSwarm. מספר תחנות הכוח הפחמיות שבנייתן החלה בין ינואר 2016 לינואר 2017 ירד ב-62% בהשוואה לתקופה המקבילה בשנה שעברה, במקביל לירידה של 48% בפעולות טרום בנייה, כגון הכרזה על הקמת תחנות כוח וקבלת אישורים להקמה, וירידה של 19% במספר התחנות הנמצאות בבנייה.

השפעתן המזיקה של תחנות הכוח הפחמיות על הבריאות שלנו אינה מוטלת בספק. זיהום אוויר, אחד הנזקים העיקריים של תחנות הכוח הפחמיות, נמצא כקשור למחלות לב, סרטן ריאות, מחלות נשימתיות אקוטיות וכרוניות, שבץ, תפקודי ריאות נמוכים בקרב ילדים ועוד. המרכז לחקר הסרטן של ארגון הבריאות העולמי הגדיר את זיהום האוויר כמסרטן ודאי . במכתב ששלח המנכ"ל לשעבר של המשרד להגנת הסביבה דוד לפלר למנכ"ל חברת החשמל היוצא אלי גליקמן נטען כי תחנות הכוח הפחמיות של חברת החשמל בחדרה ואשקלון גורמות למוות של 155 בני אדם בשנה באזור חדרה ו-59 בני אדם בשנה באזור אשקלון.

בהתאם למגמה העולמית, מתוכננת בישראל סגירה של 4 מתוך 6 יחידות הייצור הפחמיות שבתחנת הכוח "אורות רבין" בחדרה עד יוני 2022. בשתי היחידות הנותרות הותקנו מסננים שנועדו לצמצם את זיהום האוויר. עם זאת, היחידות שייסגרו יוסבו ליחידות ייצור מבוססות גז טבעי, מקור אנרגיה שעל אף ההילה הירוקה שלו, עלול לגרום גם הוא לנזקים סביבתיים.