הנשיא ריבלין: "איננו שוכחים את הלוחמים שלא שבו מהקרב"

אירועי יום הזיכרון נפתחו בצפירה בת דקה לזכר 27,672 חללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה ■ הנשיא והרמטכ"ל משתתפים באירוע בכותל המערבי, בהמשך ייערך אירוע "שרים לזכרם" ברחבת הכנסת ■ מחר תישמע צפירה בת שתי דקות, וייערכו טקסי האזכרה הממלכתיים

אירועי יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה נפתחו הערב (א') בצפירת זיכרון בת דקה שנשמעה בשעה 20:00. דגל הלאום הורד לחצי התורן, ומחר בשעה 11:000 תישמע צפירה בת שתי דקות, לזכרם של 27,672 חללי מערכות ישראל וההרוגים בפעולות איבה. מחר בשעה 20:00 יינעלו אירועי יום הזיכרון, ויחל טקס הדלקת המשואות ב הר הרצל , הפותח את חגיגות יום העצמאות ה-699.

בכותל המערבי נערך טקס הדלקת נר זיכרון, במעמד נשיא המדינה ראובן ריבלין והרמטכ"ל רב-אלוף גדי איזנקוט. ב-21:15 ייערך בכנסת אירוע "שרים לזכרם", במעמד הנשיא, ראש הממשלה בנימין נתניהו , יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, שר הביטחון אביגדור ליברמן, סגן הרמטכ"ל אלוף יאיר גולן ומפכ"ל המשטרה רב-ניצב רוני אלשיך.

מחר (ב') יתקיימו טקסי האזכרה הממלכתיים בהר הרצל. ב-11:02, מיד לאחר הצפירה, יתקיים טקס הזיכרון לחללי מערכות ישראל. ב-13:00 ייערך הטקס לזכר נפגעי פעולות האיבה.

הבוקר נחנך היכל הזיכרון בהר הרצל, הכולל הר אבן המתנשא לגובה 18 מטרים ומורכב למעלה מ-23 אלף לבנים, הנושאות את שמות הנופלים במערכות ישראל. אחר הצהריים התקיים הטקס המסורתי בבית יד לבנים.

מנתוני משרד הביטחון והמוסד לביטוח לאומי, עולה כי 23,544 בני אדם נפלו במערכות ישראל, ו-4,128 נוספים בפעולות איבה מאז שנת 1860, עם הקמת משכנות שאננים, השכונה הראשונה בירושלים מחוץ לחומות העיר העתיקה.

בשנה האחרונה נוספו 60 חיילים למניין הנופלין, ו-37 נכי צה"ל נפטרו ממחלתם והוכרו כחללים. 3,117 מההרוגים בפעולות איבה מתו מאז קום המדינה. 11 אזרחים נהרגו השנה, האחרונה שבהם היא האנה בלדון - סטודנטית מבריטניה ש נדקרה למוות בפיגוע ברכבת הקלה בירושלים לפני כשבועיים, במהלך חול המועד פסח.

נשיא המדינה, ראובן ריבלין, אמר הערב: "בכותל התקווה והדמעות הזה הערב, 50 שנה לשחרור ירושלים, אנו זוכרים, החירות שלנו קדושה, קדושה וקשה. אנחנו יודעים כי יש מחיר לקיום שלנו כאן, לחירות שלנו. יש מחיר ואנחנו ביראה ובאימה נכונים לשלם אותו. משפחות יקרות, אתן שילמתן את המחיר, את מחיר חירותנו הנקנית בדם.

"המחיר הנורא של הקיום שלנו כאן מטיל עלינו חובה לדאוג ביום ובלילה לעשות הכול, הכול, כדי לעמוד במשימה. להבטיח את ביטחון אזרחינו, את ביטחונה של מדינת ישראל; לעשות כל שביכולתנו כדי להבטיח את שלום חיילינו בביצוע משימתם; תמיד עסוקים, לא במניעת המלחמה הבאה, אלא במניעת המלחמות הבאות, בכל כלי ואפיק העומדים לרשותנו.

"צה"ל מוכרח להיות מוקדש כל כולו למשימות שלפניו. צה"ל הוא כולנו. הוא שומר ועלינו ואנחנו נשמור עליו. השמירה שלנו ושל צה"ל על הממלכתיות שבו היא השמירה על היסודות הבסיסיים ביותר עליו עומד הבית הזה.

"המחויבות שלנו לעתיד היא גם המחויבות שלנו לזיכרון הבנים והבנות, הגיבורים שלנו, האהובים שלכם. איננו שוכחים את הלוחמים שלא שבו משדות הקרב, המשימה להשבת הנעדרים והחללים שמקום קבורתם לא נודע טרם הושלמה. אני מתפלל שנדע למשוך מקדושת היחד של היום הזה גם כלל ימות השנה. שנזכור את המחיר, את הנושאים בו, שנהיה ראויים לו, שנהיה ראויים לכם".

הרמטכ"ל גדי איזנקוט אמר: "אנו מרכינים ראשנו לזכר לוחמינו שיצאו למשימותיהם מתוך מחויבות אישית ולאומית לחייהם של אזרחי ישראל; שפעלו בקור רוח ובגבורה עילאית, וקיפחו את חייהם למעננו. נרכין ראש ונזכור את בניו ובנותיו של עם ישראל, שפעלו באומץ לב ובמסירות אין קץ עד כלות כוחותיהם.

"כפי שעשו הנופלים בשבועתם, וכפי שעושים זאת בכל שנה מיטב בנינו ובנותיו באחד הרגעים המכוננים בחייהם, גם אנו מוכרחים להרים ראשנו ולהישיר מבט. כשנרים את ראשנו נראה את חומתן המגן הבצורה של עמנו - צה"ל, צבאו של עם לוחם, חזק ומנצח, שמפקדיו וחייליו עומדים על המשמר גם ברגעים אלה.

שדה הקרב היום שונה מבעבר, האיומים אינם אותם איומים, אולם רוחו של הלוחם הישראלי לדורותיו עודנה מפעמת בחיילינו. בעת שהמציאות במזרח התיכון ממשיכה להתערער ולהשתנות, אנו מוסיפים להיערך לשעת פקודה ולהתאמן ליום שנידרש להגן על ביתנו באחריות, בתושייה, בנחישות ובגבורה".