כחלון החל לחפש מחליף לאורי יוגב, מנהל רשות החברות

כחלון הקים ועדה לאיתור מנהל חדש לרשות החברות בראשות המנכ"ל, שי באב"ד

אורי יוגב / צילום: איל יצהר
אורי יוגב / צילום: איל יצהר

שר האוצר משה כחלון התחיל רשמית בהליכים למציאת מנהל רשות חברות חדש שיחליף בתפקיד את אורי יוגב. האוצר הודיע ביום ראשון על הקמת וועדה לאיתור מנהל הרשות הבא, בעקבות פגישה שנערכה ביום חמישי האחרון בין מנכ"ל האוצר לנציב שירות המדינה משה דיין. הוועדה שתהיה בראשותו של באב"ד תמנה בנוסף אליו ארבעה חברים: דיין או נציגו, עובד בדרג מנכ"ל בשירות המדינה, נציג האקדמיה ונציג ציבור.

כהונתו של יוגב מסתיימת באוגוסט. שר האוצר הכריז כידוע כי אין לו אמון ביוגב, אך לאחר שנכשל ניסיון לסיים את כהונתו בהסכמה - בתמורה לעיגון נבחרת הדירקטורים בחקיקה - נואשו בהנהלת האוצר מהאפשרות שיסכים לפנות את משרתו לפני סיום הקדנציה.

ההתמודדות על המשרה צפויה לרכז עניין ומועמדים בעלי רקורד. אחד השמות ברשימת המועמדים האפשריים הוא אלי כהן שכיהן עד לאחרונה כראש מטה השיווק של בנק הפועלים. שמו של כהן הועלה גם בהקשר של משרת נציב שירות המדינה הבא, והרקורד שלו משלב משרות בכירות בשוק הפרטי והציבורי ובהן הממונה על השכר באוצר ומנכ"ל משרד התיירות. כאיש ליכוד לשעבר וכיועצו הפוליטי לשעבר של בנימין נתניהו מביא כהן גם הבנה פוליטית, שעשויה לסייע לו בין היתר בעמידה מול לחצי שרים סביב מינוי דירקטורים לחברות הממשלתיות

שם מעניין אחר שעשוי להתמודד על התפקיד הוא סגן החשב הכללי באוצר יהלי רוטנברג. בשונה מכהן, הרקורד של רוטנברג הוא על טהרת המגזר הציבורי. רוטנברג, הזוכה להערכת שר האוצר, היה המתמודד הרציני היחיד על תפקיד החשב הכללי הבא מול רוני חזקיהו ובאוצר העריכו כי יחפש את דרכו החוצה למגזר הפרטי אם לא יזכה בתפקיד.

יו"ר חברת קצא"א ארז חלפון נחשב בעבר שם בטוח לתפקיד אך הסיכויים שיתמודד אינם גבוהים. חלפון, לשעבר ראש מטה שר האוצר ומנכ"ל משרד הקליטה הוא מהאנשים הקרובים ביותר לכחלון אך נראה כי יעדיף להישאר בתפקידו הנוכחי כדי להשלים את המשימה שרק החלה - הקמת חברה חדשה במקומה של קצא"א.

שם אפשרי אחר שהועלה בימים האחרונים הוא של מנהל רשות המיסים לשעבר דורון ארבלי, שכבר התמודד על התפקיד בסיבוב הקודם אך הפסיד בגמר ליוגב (לאחר שהוועדה אפשרה את צרופו של יוגב לרשימת המועמדים). ארבלי, הנחשב ביצועיסט, עבד עם פרישתו כיועץ בשוק הפרטי ומזה שנה הוא מכהן כמנכ"ל בנק הדואר, חברת בת של דואר ישראל.

על מחליפו של יוגב תוטל משימת קידום האג'נדה של כחלון והממשלה, ובראשה מהלכים כמו הרפורמה בחברת החשמל. בנוסף תהיה למחליף הזדמנות לקבוע את שדרת הניהול הבכירה ברשות החברות לשנים הבאות. סגנו של יוגב משה שלם סיים לאחרונה את כהונתו וסגנים נוספים צפויים לפרוש בקרוב. למרות הנתק ששרר בין רשות החברות לבין הנהלת האוצר ולשכת השר הצליח יוגב לשמור על שליטת רשות החברות בהליכי מינוי הדירקטורים לחברות הממשלתיות - וכחלון אינו מתכוון לשנות זאת. על כהונתו של יוגב העיבו בדיקות חוזרות ונשנות של מבקר המדינה והמלצתו לפתוח נגד יוגב בחקירה פלילית - המונחת זה כשנה על שולחנו של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט.