"יש עתיד" תיקנס: השתמשה במידע רגיש על ניצולי שואה

יו"רית עמותת "מרכז הארגונים של ניצולי השואה בישראל", קולט אביטל, העבירה את המידע הרגיש ליו"ר מטה "יש עתיד", ללא הסכמתם המפורשת של הניצולים ■ אביטל, העמותה והמפלגה ייקנסו בסך כולל של 55 אלף שקל

קולט אביטל  / צילום: יוסי כהן
קולט אביטל / צילום: יוסי כהן

הרשות למשפט, טכנולוגיה ומידע (רמו"ט) במשרד המשפטים הטילה היום (ד) על מפלגת "יש עתיד", עמותת "מרכז הארגונים של ניצולי השואה בישראל" ויו"רית העמותה, קולט אביטל, קנסות בגין הפרות של חוק הגנת הפרטיות בסך כולל של 55 אלף שקל. זאת, בשל העברת רשימות שכוללות מידע רגיש על ניצולי שואה, ללא הסכמתם המפורשת של הניצולים.

הפרשה החלה בתלונות שהתקבלו במשרדי רמו"ט על המקרה. בעקבות זאת הרשות ביצעה הליך פיקוח מקיף, הכולל עריכת חיפושים וחקירות מחשב במשרדי המפלגה והעמותה.

על-פי ממצאי ההליך, קולט אביטל, יו"רית עמותת "מרכז הארגונים של ניצולי השואה בישראל", העבירה ליו"ר מטה מפלגת "יש עתיד", לבקשתו, קבצים הכוללים רשומות שמכילות מידע אישי רגיש ומזוהה על ניצולי שואה. זאת, ללא הסכמה מפורשת של הניצולים, תוך פגיעה בפרטיותם ובניגוד לחוק הגנת הפרטיות. בהמשך המפלגה השתמשה במידע לצורכי תעמולה ולשם פניות בדיוור ישיר לניצולי שואה לקראת הבחירות לכנסת ה-20.

לנציגי המפלגה והעמותה נערך שימוע, במסגרתו הם הוזמנו להגיב לטענות נגדם. לאחר תום הליך זה הוחלט כי כלל הגורמים פעלו בניגוד להוראות החוק, ועל כן הוטלו עליהם קנסות מינהליים.

על מפלגת "יש עתיד" הוטלו שני קנסות מינהליים: הראשון, בסך 25 אלף שקל, על כך שפגעה בפרטיותם של הניצולים בדרך של שימוש בפרטיהם לשם ביצוע דיוור ישיר של מכתב התעמולה ושל שיחות התעמולה ללא הסכמת הנמענים. הקנס השני, בסך 15 אלף שקל, הוטל על המפלגה על כך שביצעה דיוור ישיר לניצולים, מבלי שפירטה את הפרטים שהחוק מחייב לפרט בעת פנייה בדיוור ישיר.

על העמותה הוטל קנס בסך 10,000 שקל, על כך שניהלה והחזיקה מאגר מידע החייב ברישום בפנקס מאגרי מידע, מבלי לרושמו. על אביטל הוטל קנס מינהלי אישי בסך 5,000 שקל, על כך שהעבירה למפלגה קבצים הכוללים רשומות שמכילות מידע אישי רגיש של ניצולי שואה הנשמרים במערכת הממוחשבת של העמותה.

ראש הרשות למשפט, טכנולוגיה ומידע, עו"ד אלון בכר, מסר כי "רמו"ט תמשיך ותאכוף את חוק הגנת הפרטיות בכל ארגון במשק הישראלי, ובמיוחד כאשר מדובר בהגנה על מידע אישי וזכויות של אוכלוסיות חלשות כגון קטינים וקשישים, או במקרה זה של ניצולי שואה".

מ"יש עתיד" נמסר בתגובה: "'יש עתיד' חרטה על דגלה את השמירה על הוראות החוק ועמידה בכל כללי מינהל תקין. מדובר בתקלה חד-פעמית שנעשתה בזמן מערכת בחירות, בתום-לב וללא ידיעה שהעניין אינו תקין. מדובר בפעם ראשונה שהמפלגה חורגת מהוראות החוק, ואנחנו לוקחים על עצמנו אחריות מלאה על התקלה ופועלים כדי שהדבר לא יקרה שוב".