אליטליה פושטת רגל: מי יהיה על צרכנים שרכשו כרטיסי טיסה?

חברת התעופה האיטלקית נכנסה להליך של פשיטת רגל ■ סוכנויות הנסיעות מסבירות ללקוחות את המצב ומטילות את ההחלטה עליהם - ואולם במועצה לצרכנות סבורים אחרת

אליטליה, חברת תעופה, תעופה אזרחית, איטליה / צלם:shutterstock
אליטליה, חברת תעופה, תעופה אזרחית, איטליה / צלם:shutterstock

חברת התעופה אליטליה נכנסה להליך של פשיטת רגל, כשבמהלך 180 הימים הקרובים החברה תמשיך לפעול בחסות הלוואות גישור שהוזרמה לה מממשלת איטליה. בית המשפט המקומי מינה לאליטליה מנהל מיוחד שאמור להגיש תוכנית הבראה בתום התקופה (כך לדוגמה פעילות במתכונת חדשה, סגירת החברה ופתיחתה מחדש וכדומה).

כיצד משפיעה מצבה של החברה על הצרכן הישראלי המחזיק בכרטיסי טיסה של החברה או השוקל לרכוש כרטיסים של אליטליה למועד עתידי?

"הנחת העבודה של החברה היא שמדובר בעסק חי לכל דבר ועניין, ולו"ז הטיסות שהיא מפרסמת הוא מעבר לתקופה אותם 180 ימים", אומרת מנכ"לית התאחדות סוכני הנסיעות, חני סובול, שמדגישה כי ההתאחדות לא יוצאת בהמלצה כזו או אחרת באשר לרכישת כרטיסי טיסה של החברה. "אנחנו משקפים ללקוחות את תמונת המצב הכי עדכנית שיש ומשאירים את ההחלטה בידיהם בהתאם לסיכון שהם מוכנים לקחת", היא אומרת.

- האם יש סוכני נסיעות שיכולים להחליט שלא למכור את כרטיסי החברה?

"זכותן של הסוכנויות למכור את מה שהן רוצות, גם עבורן משוואת הסיכון והסיכוי תקפה".

המשוואה לשאלה האם כדאי לרכוש כעת כרטיסים של אליטליה נתונה למועד הטיסה, כאשר ככל שזו רחוקה - הסיכון גדל. לדברי רונן קרסו, סמנכ"ל איסתא, "אחרי שאיסתא ערכה בדיקות בקרב אתרים ובקרב סוכני נסיעות בעולם, הוחלט כי מכירת כרטיסי טיסה דרך אליטליה תתבצע במזומן בלבד ולטווח זמן של 180 ימים בלבד".

קרסו מספר כי בכל מקרה מחתימים באיסתא את הרוכשים, שכן האחריות במקרה של מאורעות חריגים שיובילו לביטול הכרטיסים מוטלת על כתפי הלקוחות. במילים פשוטות, הכוונה היא שאין ערבות לכספם.

- האם אתם ממליצים שלא לקחת סיכון ולרכוש כרטיסים דרך חברות אחרות?

"זה לא עניין של המלצה. אנחנו מספקים את כל המידע ומשאירים את השיקול בידי הלקוח. צריך לזכור שיש היום חלופות לכל היעדים שמפעילה אליטליה מישראל באמצעות טיסות ישירות או דרך יעדי ביניים", אומר קרסו.

מנגד, במועצה לצרכנות האחריות טוענים כי האחריות רובצת גם לפתחן של סוכנויות הנסיעות, וכי התניה כזו עשויה להתברר כבעייתית. "אם יהיה מצב של כשל תמורה, כלומר צרכן שרכש מסוכן טיסות באליטליה - הוא רשאי לתבוע את הסוכנות, כשמסמך כזה עשוי להתברר כתנאי מקפח".

מבחינת המועצה לצרכנות, "סוכנות הנסיעות איננה רק 'צינור' לביצוע הזמנה והעברת הכסף לספקים. הצרכן פונה לסוכנות נסיעות משום שיש לה קשרים עסקיים עם הספקים, ובידיה המידע והמומחיות להציע לו את הדיל הטוב ביותר, הן מבחינת המחיר והן מבחינת איכות השירות. אם ספק נקלע לקשיים, הרי שסוכנות הנסיעות היא שהתחייבה למתן השירות. בהתאם, אם הצרכן אינו מקבל את השירות, קמה לו עילה לתביעה בגין כשל תמורה.

"במקרה הנוכחי, מצבה הכלכלי של אליטליה אינו מצב חדש, ועל סוכנות הנסיעות לקחת מצב זה בחשבון כאשר היא מייעצת ללקוחותיה ומשווקת טיסות וחבילות. על סוכנויות הנסיעות לעקוב אחר מצבה של אליטליה, ואם מסתמן שהיא לא תוכל לקיים את הטיסות שלה באופן סדיר, עליה לדאוג לצרכנים שרכשו כרטיס טיסה מאליטליה, לנסות למצוא להם פתרון חלופי ולהקטין את הנזק ככל שניתן". 

בכל מקרה, במועצה לצרכנות ממליצים לצרכנים לנקוט את כל אמצעי הזהירות ולקחת את מצב החברה בחשבון אם הם מתכננים טיסה בעתיד. עוד מדגישים במועצה כי מסוכני הנסיעות מצופה לנקוט את כל אמצעי הזהירות על-מנת למנוע מצב שבו צרכן לא יוכל לקבל את המגיע לו.

עוד יודגש כי במקרים של קניית כרטיסים דרך אליטליה אונליין, למשל ישירות מול אליטליה ישראל, במקרה של כשל תמורה אפשר לתבוע את החברה, אולם בהליך של פשיטת רגל לתביעה כזו אין סיכוי גדול, ובמקרה של קנייה מאתרים בינלאומיים לא ניתן לתבוע לפי הדין הישראלי, כך שמדובר בפרוצדורה סבוכה יותר.

- האם ניתן לבטל כרטיסים שכבר נרכשו?

"את הנוסעים לא מעניינת העובדה שלחברה יש עוד 180 ימים בהם היא אמורה לפעול", אומרת עידית פדן, מנכ"לית אופקים. "הנוסעים שרכשו כרטיסים פונים אלינו מודאגים שהם לא יוכלו לממש את הכרטיס".

ופדן מחדדת: "נוסעים שרכשו כרטיסים שאינם ניתנים לביטול, כלומר כרטיסים במחירים מוזלים עם תנאי ביטול קשיחים, לא יכולים לבטל את הקנייה ולקבל את כספם חזרה. עם זאת, יש לזכור כי אליטליה עצמה הכריזה כי עד סוף יוני הטיסות יתקיימו כסדרן, וכי גם לאחר מכן הם יכבדו כרטיסים למועדים מאוחרים יותר (למשל דרך חברות אחרות או זיכוי), כאשר אנחנו זוכרים שיש ערבות של המסלקה המרכזית של סוכני הנסיעות בעולם (BSP).

"ההמלצות שלי למי שמחזיק בכרטיס שאפשר לבטל הן שאם מדובר בטיסה שמיועדת לחודש הקרוב, שלא ימהר לבטל את הכרטיס, ומי שעדיין לא רוצה לקחת סיכון, יכול לבטל ולרכוש דרך חברה אחרת. זה עניין כלכלי, משום שיכול להיות שהוא ישלם יותר על אותו כרטיס".

פדן מדגישה כי "בשלב זה אנחנו מוכרים כרטיסים של החברה, אולם לא נקדם את המכירה - נהפוך הוא. התובנה מגיעה מכיוון הצרכנים, שרק בודדים להערכתי ימשיכו לקנות בימים אלה כרטיסים של אליטליה. גם בגלגול הקודם, כשהחברה עמדה בפני הליך של פשיטת רגל, נהגנו באופן דומה".

באתר אליטליה ישראל מכירת הכרטיסים ממשיכה, כולל הצעות לכרטיסים שמתחילים ב-270 דולר. "מדובר במעין הליך של "ביצה ותרנגולת", אומרת פדן. "אם צרכנים לא יקנו כרטיסים של החברה, היא עשויה שלא להחזיק מעמד גם בחצי השנה הזו. מצד שני, אני יכולה להבין את הצרכנים".

בלשכת מארגני התיירות הנכנסת לישראל מדגישים כי כל עוד מערכת ה-BSP מאפשרת לסוכנים לעבוד עם אליטליה, הם רשאים לכרטס, לבקש החזרים וכו'. בהודעה שפרסם היום (ד') מנכ"ל הלשכה, יוסי פתאל, הוא מדגיש כי "במדינות שונות בעולם הודיעו כבר ארגוני הסוכנים לחבריהם לשלם לחברה באמצעות כרטיסי האשראי של הלקוחות, ובכך להימנע מעימות עם לקוחות שיבקשו לבטל תשלומים בכרטיסי אשראי, דבר שלעניינו עלול לגרום לסוכן בחו"ל לבטל את הגעת הקבוצה לארץ. האמור נותן בידיכם רקע לקבלת החלטות, על-פי שיקול-דעתכם הבלעדי, בניהול התחייבות לנותני השירותים בארץ עבור קבוצות העתידות להגיע עם חברת אליטליה, כמו גם ההתנהלות מול העמיתים בחו"ל. האפשרות של המשך פעילות החברה אינו בלתי סביר, אולם לא ניתן להתעלם ממצבה הפיננסי המורכב".