שיא חדש בת"א: תגמולים בהיקף 164 מיליון דולר ליו"ר מיילן

מרכיבי התגמול של רוברט קורי כוללים בין היתר תגמול הוני בסך 50 מיליון דולר והטבות פרישה בסכום דומה ■ מניית מיילן איבדה 26% מאז נרשמה בת"א

רוברט קורי / צילום: תמר מצפי
רוברט קורי / צילום: תמר מצפי

שיאן שכר חדש בקרב החברות הנסחרות בת"א, מציב רף גבוה במיוחד לשאר החברות הנסחרות בבורסה המקומית. מדובר ברוברט קורי, מי שהיה עד לפני כמה חודשים היו"ר הפעיל של חברת התרופות מיילן ומכהן כיום כיו"ר שאינו עובד מן המניין בחברה (non-employee director).

קורי סיכם את שנת 2016 עם עלות שכר מדהימה של 97.6 מיליון דולר, כאשר חלק ניכר מהתגמולים ניתנו לו בגין פרישתו מתפקיד היו"ר. גם ביחס לבכירים בחברות הנסחרות בוול סטריט, מדובר בחבילת תגמולים גבוהה. יתרה מכך, הדיווח שהעבירה מיילן מגלה תגמולים נוספים שנרשמו בגין פרישתו של קורי, כך שלמעשה בצירוף אותם תגמולים, עלות שכרו הגיעה ב-2016 כמעט ל-164 מיליון דולר.

מיילן   נרשמה למסחר בת"א לפני כשנה וחצי, כשניסתה להשתלט על פריגו הנסחרת גם היא בת"א. הניסיון נכשל, אך מיילן נשארה להיסחר בת"א גם לאחר מכן, אף שהתקופה עליה התחייבה (שנה) כבר חלפה. צירופה של מיילן לבורסה המקומית ולמדדים המובילים שלה, לא הביאה הרבה נחת למשקיעים המקומיים, לאחר ששוויה נחתך מאז בכ-26%. עם זאת, בהשוואה לענקיות הפארמה האחרות שנסחרות כאן, טבע ולפריגו, המצב של מניית מיילן גרוע פחות. באותה תקופה מניית טבע נפלה בכ-50% ופריגו צנחה בכ-57%. שווי השוק הנוכחי של מיילן הוא 20.4 מיליארד דולר

שכר מנכ"לית מיילן - 13.8 מיליון דולר

מיילן פרסמה שלשום את הדיווח על שכר הבכירים. עלות שכרו של קורי מורכבת ממספר סעיפים. שכר הבסיס שלו הסתכם ב-1.6 מיליון דולר, עלייה של 16% בהשוואה לשנה הקודמת. 20 מיליון דולר הוכרו כבונוס שקיבל קורי; בחברה מדגישים כי הבונוס הוענק כבר ב-2014, אך החברה מחויבת לדווח עליו כעת, משום שקורי השיג את תנאי הבונוס ב-2016. סעיף משמעותי נוסף בעלות השכר הוא תגמול הוני בהיקף של 50.8 מיליון דולר. הסכום כולל את השווי ההוגן של הקצאת המניות שניתנה לקורי וצפויה להבשיל ב-2019-2021.

בנוסף קיבל קורי אופציות שעלותן כ-1.5 מיליון דולר ותגמול נוסף שאינו הוני בסך של 947 אלף דולר. מעבר לכל אלה, נרשם סכום של 22.7 מיליון דולר שהוגדר כ"תגמולים אחרים". בטבלה נוספת מפורטים אותם תגמולים, הכוללים בין היתר שימוש ברכב החברה (ב-2016, בניגוד לשנים קודמות, קורי לא רשם שימוש אישי במטוס הפרטי של מיילן). החלק העיקרי בתגמולים האחרים הוא סכום של כ-22.3 מיליון דולר שנרשם כ"הטבות בשל המעבר" מתפקיד היו"ר הפעיל. זאת בהתאם להסכם שנחתם עימו בעבר.

כך מגיעה עלות שכרו של קורי ל-97.6 מיליון דולר, אך כאמור, סכומים נוספים הקשורים לשינוי התפקיד, אינם מופיעים בסיכום הרשמי של עלות השכר ומביאים את היקף התגמולים של קורי ל-164 מיליון דולר. אלה כוללים הטבות פרישה בסך 50.4 מיליון דולר, תגמולים עתידיים שיינתנו בכפוף לעמידה בתנאים - 10.7 מיליון דולר, וסכום נוסף שיבשיל בעתיד בהיקף 5.2 מיליון דולר. עלות שכרה של מנכ"לית מיילן, הת'ר ברש, עמדה על 13.8 מיליון דולר ב-2016, ירידה מ-18.9 מיליון דולר ב-2015. בכירים אחרים בחברה (סמנכ"ל הכספים, קנת' פארקס; הנשיא, רג'יב מאליק; והמנהל המסחרי, אנתוני מאורו) קיבלו שכר בעלות של מיליוני דולרים בודדים.

קורי הוא אחד מוותיקי הבכירים במיילן, חברה אליה הצטרף ב-2002 כדירקטור וניהל אותה במשך עשור, בשנים 2002-2012. לאחר מכן כיהן כאמור כיו"ר פעיל. לפני כשנתיים עלה קורי לכותרות בישראל על רקע ניסיון ההשתלטות של טבע על מיילן ושל מיילן על פריגו. קורי כתב אז מכתבים פומביים עוקצניים נגד טבע והנהלתה ומנגד פעל לשכנע את המשקיעים הישראליים המחזיקים בפריגו לתמוך בעסקת מיילן-פריגו. כשלושה חודשים של מאבק בטבע הסתיימו בכך שטבע ויתרה על מיילן ופנתה לרכוש את אקטביס, בעסקה הגדולה ביותר בתולדותיה (ובדיעבד כנראה גדולה מדי על מידותיה של טבע). מיילן המשיכה לרדוף אחרי פריגו, אך נכשלה בניסיון ההשתלטות לאחר שרוב בעלי המניות של פריגו הצביעו נגד הצעתה.

ב-2016 מיילן עמדה במוקד של ביקורת ציבורית נרחבת על רקע המחיר הגבוה של תרופת הדגל שלה, EpiPen לטיפול באלרגיות חריפות. בכירי מיילן אף הגיעו לשימוע בקונגרס בנושא זה, לאחר שמיילן העלתה את מחיר התרופה במאות אחוזים בשנים הקודמות. בניסיון להוריד את הלהבות, מיילן השיקה בעצמה גרסה גנרית מוזלת לתרופה.

סעיפים עיקריים בתגמולים לרוברט קורי:

50.8 מיליון דולר - הקצאת מניות

20 מיליון דולר - בונוס

22.8 מיליון דולר - תגמולים אחרים, רובם בגין הפרישה מתפקיד היו"ר הפעיל

50.4 מיליון דולר - הטבות הקשורות לפרישה

15.9 מיליון דולר - הטבות הקשורות לפרישה, יבשילו בעתיד

סה"כ - 164 מיליון דולר