"מקדמים את מכירת מתקן ההתפלה של מקורות במחיר אפסי"

כך טוענים גורמים במשק מים ■ לדבריהם, המהלך הזה מקודם אף שניתן להביא את המתקן לרווחיות תפעולית בהשקעה קטנה יחסית

מתקן התפלה אשדוד "מקורות" / צילום: נפתלי הילגר
מתקן התפלה אשדוד "מקורות" / צילום: נפתלי הילגר

מאחורי גל הפרסומים על קריסה כביכול של חברת מקורות ייזום עומדים גורמים ממשלתיים המקדמים את מכירת מתקן ההתפלה של החברה במחיר אפסי למשקיעים פרטיים, אף שניתן להביא את המתקן לרווחיות תפעולית בהשקעה קטנה יחסית - כך אמרו ל"גלובס" גורמים במשק המים. לדבריהם, "החשש הוא שמהלך המחיקה נועד להצדיק מכירת נכסים במחיר אפסי לגורמים פרטיים כשכבר בעוד שנה, אחרי שיושלמו התיקונים במתקן, נראה פתאום שהוא רווחי".

הגורמים התייחסו להחלטת דירקטוריון מקורות למחוק את מלוא ההשקעה של החברה בחברה הבת מקורות ייזום. לדבריהם, "זה מהלך שנובע מתוך גישה שבאה ואומרת שכל עוד המתקן מפסיד אני מוחק את הנכס, אבל ברגע שיתקנו את הליקויים התפעוליים במתקן כל הנכס יחזור חזרה - ואפשר לסיים את התיקונים בפחות משנה".

החשש הגדול, לדברי אותם גורמים, הוא מכך שהמחיקה תהיה מהלך מקדים להכנסת שותף לחברה שיזרים הון בתמורה למניות. "איפה נשמע שמישהו שמחזיק נכס שצריך לתקן אותו - והכסף כבר נמצא בבנק - במקום זה הוא מוחק את ההון העצמי דקה לפני שהוא מכניס שותף? ועכשיו כבר אומרים בוא נמכור נכסים נוספים כמו מתקני ההתפלה בקפריסין ומתקן טיהור השפכים בנבי מוסא. אין בעל מניות פרטי אחד שיעשה שטויות כאלה".

אותם גורמים ציינו כי מקורות ייזום עמדה עד היום בכל התשלומים לבנקים וכי התביעה של המדינה נגדה בגין האיחור במסירה עומדת על 160 מיליון שקל - ומגובה בהתחייבויות של הקבלן. "על כל איחור של הקבלן החברה חשופה ב-70 אגורות לקוב לשנה מול המדינה והקבלן חשוף ב-70 אגורות ועוד 1.2 שקל".

נציין כי מקורות תובעת מהזכיין, חברת IVM המוחזקת על-ידי Sadyt הספרדית ומנרב, כ-700 מיליון שקל, התביעה נדונה בבוררות.