מנהל הלמ"ס: הכנסת מחליטה החלטות - אך שוכחת לערב אותנו

מנהל הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה: "הכנסת החליטה בסוף 2016 שנחשב מדד פריפריאלי החל מתחילת 2017 - אבל שכחו לשאול אותנו ולערב אותנו" ■ ראשי רשויות: נתוני הלמ"ס לא רלוונטיים

אתר בנייה, אזורים / צילום: אייל יצהר
אתר בנייה, אזורים / צילום: אייל יצהר

"הגיע הזמן לחישוב מסלול מחדש של המדינה ולשנות את החישובים השונים של מדד הרשויות. יש רשויות שנחשבות במדד של הלמ"ס בדירוג נמוך אבל הן עשירות, וגם להפך. הרשויות מקבלות תקציבים פר תושב, אבל הנתונים של הלמ"ס לא מעודכנים אז נוצרת בעיה" - כך אמר חיים ביבס, ראש עיריית מודיעין-מכבים-רעות ויו"ר מרכז השלטון המקומי, בכנס של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ומרכז השלטון המקומי שהתקיים היום (ה') בתל-אביב.

פרופסור דני פפרמן, הסטטיסטיקן הלאומי ומנהל הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, אמר שהפעילות של הלמ"ס בנושא השלטון המקומי היא רחבה מאוד: "הטיפול ברשויות המקומיות הוא ללא ספק אחד הנושאים המרכזיים בעבודת הלמ"ס. לאחר מאמצים כבירים שלנו, המדד הכלכלי חברתי יחושב כל שלוש שנים בניגוד למה שנעשה עד כה. וכך הטענה שהמדד מבוסס על נתונים ישנים לא תהיה רלוונטית".

עם זאת הוסיף ואמר פרופסור פפרמן כי לעיתים יש קצר בתקשורת בין המחוקק לבין הלמ"ס בכל הקשור להחלטות שמתקבלות על מדדים חדשים וזאת לעיתים מבלי לערב את הגורם הרלוונטי ביותר - הלמ"ס עצמה. "הכנסת בסוף 2016 החליטה שנחשב מדד פריפריאלי החל מתחילת 2017 אבל שכחו לשאול אותנו ולערב אותנו. לבדוק האם אנחנו ערוכים, האם יש את כל הנתונים והאם אנחנו סגורים על המתודולוגיה, והכי גרוע, האם תוך חודשיים אפשר לחשב המדד, מסוף 2016 עד תחילת 2017.

"בסופו של דבר ואחרי שיחות טלפון עם משה גפני יו"ר ועדת הכספים, התחייבנו לחישוב עד סוף 2017, אוקטובר ככל הנראה. מקרה נוסף היה שבתחילת השנה פנו אליי ושאלו מה עם מדד החוסן הכלכלי של הרשויות המקומות. במשרד הפנים טענו שהתחייבנו לעשות את המדד עד סוף חודש מארס. עניתי שלא ידועה לי ההתחייבות לתאריך וגם על חישוב המדד. מסתבר שהוקמה ועדת היגוי על ידי משרד הפנים אבל הוועדה לא החליטה באופן סופי איך יחושב ועל בסיס אילו נתונים".

ד"ר אחמד חליחל, סגן מנהלת אגף בכיר דמוגרפיה ומפקד בלמ"ס, התייחס למפקד האוכלוסין: "כשאנחנו עובדים על המפקד אנחנו מגלים קשיים, יש למשל אוכלוסיות שרשומה במקום אחד אבל בפועל מתגוררת במקום אחר. בגלל הטבת מס או לפעמים גם בגלל הטבת חניה. יש פערים לפעמים בין האומדן לבין המצב בפועל. בכל זאת, תוצאות המפקד הן האומדן המדוייק ביותר שניתן לקבל. ברור לנו שהשיטה צוברת טעויות במשך הזמן ולכן צריך מפקד אוכלוסין כל מספר שנים".

מיכל סבח, מנהלת תחום מקצועי וניתוח סטטיסטי, התייחסה למרשם מבנים ודירות ביישובים, מאגר חדש שמקים הלמ"ס וחשפה כי בהמשך ניתן יהיה לקבל מידע אודות כל השימושים האפשריים במבנים וגם כי בלמ"ס מתכננים להוסיף למדד מחירי הדירות גם אפיון של סוגי הדירות.

"אני חושבת שאתם אנשי מקצוע, אבל יש לי כראש רשות בעיה גדולה עם הנתונים", כך אמרה ראש המועצה המקומית גני תקווה, ליזי דלריצ'ה, בכנס לאחר הסבר של אנשי הלמ"ס על חישוב המדד החברתי-כלכלי. "אני כראש רשות, כל נתון שמסתמך על הלמ"ס לא נותן לי כלום. אני מזמינה ניתוחים וכלכלנים. שום דבר מהנתונים לא אקטואלי. אומרים לי שעל פי הלמ"ס אין הרבה זוגות צעירים אבל אני פותחת 20 גני ילדים. אני חושבת שצריך להתאים את הנתונים".

נציין שהביקורת שנשמעה מצד דלריצ'ה נשמעה גם מצד ראשי רשויות נוספים שהגיעו לכנס, שטענו שנתוני הלמ"ס לא מייצגים בצורה נכונה את היישובים, מה שמשפיע על פער בין מדידת האשכולות והאזורים הסטטיסטיים, לבין המציאות בפועל וחלוקת תקציבים על ידי המדינה לרשויות המקומיות.