נת"ע מנסה לבטל את מכרז מערכת האיתות של הקו האדום

בנת"ע מסרו היום כי נכון לעכשיו אין כל שינוי, והמכרז ייצא ב-15 בחודש, אך אמש נמסר מהחברה הממשלתית כי "טרם התקבלה החלטה באשר לתהליך רכישת מערכת האיתות"

הרכבת הקלה תחנת אלנבי / צילום: תמר מצפי
הרכבת הקלה תחנת אלנבי / צילום: תמר מצפי

שבועות ספורים לאחר שהמאבק בין נת"ע ומשרד האוצר על מבנה המכרזים של הרכבת הקלה בגוש דן הסתיים בפשרה, מתברר כי נת"ע שואפת לבצע עיקוף ולהימנע ממכרז האיתות, שתוכנן להתפרסם לא יאוחר מ-15 בחודש זה. כחלופה למכרז הקציבה נת"ע ל-CNR הסינית שזכתה במכרז הקרונות 300 מיליון שקל, שמתוכם 10% עמלה, כדי להביא חברת איתות שתבצע את העבודה ב-270 מיליון שקל.

בעקבות פניית נת"ע לחברה הסינית, פנתה האחרונה לתאלס הצרפתית, אך השתיים עדיין לא השיגו סיכום. ככל הידוע, מרכיב האיתות במכרז המאוחד היה אמור להיות 250 מיליון שקל, אך ההצעות שניתנו שיקפו מחירים שבין 300 ל-400 מיליון שקל. כעת מוכנה נת"ע להוסיף 20 מיליון שקל לרכיב זה במטרה לסגור את הנושא בהקדם.

בנת"ע מסרו היום (ה') כי נכון לעכשיו אין כל שינוי, והמכרז ייצא ב-15 בחודש, אך אמש (ד') נמסר מהחברה הממשלתית כי "טרם התקבלה החלטה באשר לתהליך רכישת מערכת האיתות". בנת"ע מדגישים שוב שמטרת החברה היא לעמוד בלוחות הזמנים להשקת הרכבת הקלה באוקטובר 2021 ובתקציב של 16.1 מיליארד שקל.

המאבק בין נת"ע לאוצר הוכרע ערב פסח בהתערבות שר התחבורה, ישראל כ"ץ, לאחר כמעט ארבעה חודשים של מחלוקת בין הצדדים. בנת"ע סברו שיש לפצל את מכרז המערכות הגדול (איתות, חשמול, מסילות, תקשורת, אבטחה, בקרה ותשתית הנדסית) לארבעה מכרזים נפרדים, ולתת את האחריות לאינטגרציה לחברת הייעוץ PB המלווה את הפרויקט. בסיכומו של דבר קיבלה נת"ע את האפשרות להוציא את מכרז האיתות בנפרד, אך שאר המערכות ייצאו במכרז מאוחד לא יאוחר מאוגוסט.

לדברי עו"ד אלדר דוכן, לשעבר סגן בכיר ליועץ המשפטי במשרד האוצר, וכיום מנהל מחלקת תשתיות ומימון פרויקטים במשרד איתן מהולל ושדות, מכרזי תשתיות כוללים בדרך כלל סעיף שינויים והרחבות, שיכול להיות מנוסח באופן רחב או צר. אפשרות אחרת היא אישור של ועדת המכרזים לתת פטור ממכרז, בעילות דוגמת ספק יחיד, "אבל זה דחוק". נכון לעכשיו לא התקבלה החלטה כזאת.

"אם היו מבקשים ממני לאפשר לסינים להביא את קבלן האיתות כי זה הכי זול והכי טוב למדינה", אומר דוכן, "הייתי בודק קודם כל את סעיף השינויים וההרחבות, למרות שגם אם הוא מנוסח בצורה מרחיבה, זה בכלל לא טריוויאלי לבקש מקבלן שזכה בעבודה מסוג מסוים לבצע עבודה אחרת". מבדיקת "גלובס" עולה כי נוסח הסעיף במכרז היה מרחיב, אך דוכן מוסיף שגם במקרה כזה "נכון להביא את ההחלטה לוועדת המכרזים".