הכונסים על ערעור דוידוביץ': אין מקום להתערב בהחלטת המחוזי

לאחר שהשופט אורנשטיין העדיף את הצעתה של אלונה בר און על פני הצעתו של דוד דוידוביץ', הגיש האחרון ערעור לעליון ■ בתשובתם תומכים כונסי הנכסים בהחלטת אורנשטיין, בעיקר על רקע התזמון הבעייתי של דוידוביץ'

אלונה בר און ודוד דוידוביץ' / צילומים: איל יצהר ושלומי יוסף
אלונה בר און ודוד דוידוביץ' / צילומים: איל יצהר ושלומי יוסף

"הליך זה מעורר פעם נוספת את המתח הקיים בהליכי חדלות פירעון בין הרצון לפעול למיקסום הקופה לבין עיקרון סופיות הליכי המכר. בית המשפט קמא (המחוזי, אל"ו) העדיף את עיקרון סופיות הליכי המכר, ונראה כי לא נפל פגם בקביעה זו" - כך פותחים כונסי הנכסים של מניות חברת מוניטין עיתונות ועיתון "גלובס" את תגובתם לערעור שהגיש לבית המשפט העליון דוד דוידוביץ' על החלטת בית המשפט המחוזי להעביר את השליטה ב"גלובס" לאלונה בר און.

הגם שלדעת הכונסים, עורכי הדיו אייל רוזובסקי ורונן מטרי, הצעתו האחרונה של דוידוביץ', לפני שניתנה החלטת המחוזי הדוחה אותה, הייתה עדיפה על פני ההצעה שהגישה בר און (בהפרש קטן) - הם אינם סבורים כי נכון לשנות את תוצאת פסק הדין.

ב-14 במארס קבע נשיא בית המשפט המחוזי בתל-אביב, איתן אורנשטיין, כי המניות של מוניטין עיתונות, המחזיקה ב"גלובס", שהיו בבעלותו של איש העסקים פושט הרגל אליעזר פישמן, יימכרו לחברת אילקורפ של משפחת בר און ב-106 מיליון שקל. המחיר משקף ערך של 45 מיליון שקל לעיתון.

ההחלטה ניתנה לאחר שדוידוביץ' ערך מקצה שיפורים בהצעת הרכישה שלו, ובבוקר הדיון המכריע העלה את הצעתו ל-110 מיליון שקל - הצעה שגברה מבחינה כלכלית על הצעת משפחת בר און.

למרות זאת, השופט אורנשטיין העדיף את הצעתה של בר און על פני הצעתו של דוידוביץ', איש עסקים יהודי-רוסי. אלונה בר און היא בתו של חיים בר און, מייסד "גלובס", והיא האישה הראשונה בארץ שרוכשת בעלות ושליטה בכלי תקשורת.

"אני מאשר את ההתקשרות בין כונסי הנכסים לכלל המניות בחברת מוניטין, קרי 74.86% לפי הסכם אילקורפ, ולפעול בהתאם להוראותיו", קבע אורנשטיין והורה לכונסי הנכסים לדווח לבית המשפט על קידום המימוש של ההסכם לא יאוחר מ-15 באפריל.

אורנשטיין אימץ בכך את ההסכם שנערך בין הכונסים למשפחת בר און במסגרת הגישור שנערך בפני השופטת המחוזית בדימוס הילה גרסטל. לדברי השופט, "בין שיקוליי - ההלכה שלא בנקל יתערב בית המשפט בעמדת בעל התפקיד, ולא קמו לדעתי טעמים לעשות כן. לא נפל דופי בהתנהלות כונסי הנכסים, שעשו רבות כדי להשיא את התמורה עבור המניות, התמיכה הנרחבת של כלל הצדדים, עמדת מרבית הנושים, והיתרון בכך שתהיה קבוצה אחת של בעלי מניות מאשר החלופה של שני בעלי מניות אם תתקבל הצעת דוידוביץ'".

דוידוביץ' לא השלים עם ההחלטה וערער עליה לבית המשפט העליון. באמצעות עו"ד אלי זהר טען דוידוביץ' כי הצעתו לרכישת מניות השליטה בחברת מוניטין עיתונות עדיפה על פני זו של בר און; וכן כי בהחלטה על המכירה לבר און נפלו פגמים מהותיים.

בתגובה לערעור מסרו הכונסים כי במסגרת הליך ההתמחרות הם נתנו לדוידוביץ' הזדמנויות רבות לשפר את הצעתו, אך הוא בחר לעשות זאת ברגע האחרון, ממש במהלך הדיון המכריע על המכירה. כעת, הם כותבים, לאחר שבית המשפט המחוזי קבע כי יש להתעלם מהצעה מאוחרת זו, ולנוכח ההזדמנויות הרבות שניתנו לו לשפר את הצעתו קודם לכן, אין מקום להתערב בהחלטת בית המשפט המחוזי.

בתוך כך, גם כ-120 מעיתונאי "גלובס" הגישו, באמצעות ארגון העיתונאים וועד העיתונאים, את תגובתם לערעור, שבמסגרתה אף הם תומכים בהחלטת המחוזי לאשר את מכירת העיתון לבר און. באמצעות עו"ד גלילה הורנשטיין כותבים העיתונאים כי לדוידוביץ' ניתן יומו בבית המשפט, ואף שהוא היה חלק מהלך המכר מתחילתו ועמד בקשר רצוף עם הכונסים ועם העיתונאים, הוא לא שיפר את הצעתו לרכישת העיתון - עד לשלב שבו הבין כי הצעתו לא תזכה.