הנהירה דרומה: כך הופכת באר-שבע לעמק הסיליקון של ישראל

פריחת סצנת הסטארט-אפים בבאר-שבע והחזון שקורם עור וגידים להפוך את הנגב לעמק הסיליקון של ישראל, באים לידי ביטוי באחת מתחרויות הסטארט-אפים הגדולות ביותר שנערכו לאחרונה בארץ - "הסיליקון נגב" ■ לתחרות נרשמו מעל ל-50 סטארט-אפים – כולם מהדרום ■ קבלו הצצה לבולטים שמבניהם

מחוץ לקופסא , סטארטאפים, באר שבע/  צילום: שאטרסטוק
מחוץ לקופסא , סטארטאפים, באר שבע/ צילום: שאטרסטוק

העיר באר-שבע עוברת בשנים האחרונות תהליכי פיתוח וצמיחה ממוקדים הן של הממשלה, הצבא והן של חברות סטארט אפ ויזמי היי-טק. היקפי הפעילות אומנם לא קרובים להיקפי הפעילות בתל-אביב והמרכז, אך עם זאת, ניתן לראות לא מעט פרוייקטים לקידום חדשנות ויזמות עם כ-111 סטארט-אפים פעילים שלפחות 50 מהם נוסדו בשנת 2016, גידול של כ-85% לעומת שנת 2015. אחד הסממנים הבולטים לפריחתה של סצינת הסטארט-אפים בבאר-שבע הוא תחרות הסטארט אפים ה- SILICONEGEV. תחרות שמתקיימת בפעם הראשונה בעיר. ב- 10 במאי ייערך שלב הגמר של התחרות ומתוך עשרת הפיינליסטים זה שיגיע למקום הראשון יזכה בפרס שעומד על השקעה בסך 500,000 שקל. 

אחד הסטרטאפים שצד את עינינו כיוצרי וידאו הוא BIGVU, חברת סטארט אפ אשר פיתחה פלטפורמה לעריכת וידאו במהירות. קצת בדומה ל"פאואר פוינט של וידאו", אשר מהווה אלטרנטיבה לשיטת הסרטונים מבוססי ה-Time-Line, שהינה שיטה שגוזלת זמן רב ומחייבת כישורי עריכה מקצועיים. הפלטפורמה של BigVU שהינה מוגנת פטנט מבוססת על אלגוריתם מתחום הבינה המלאכותית שמאפשר יצירת StoryBoarding באמצעות רצף של כרטיסי סצנות, המורכבים ממגוון סרטונים, תמונות, או ציוצים, שאותם הופכת הפלטפורמה לסרט וידאו ערוך אחד. ההערכות האחרונות של חברת IBM מדברות על כך ששוק הוידאו מבוסס ענן יגיע לשווי 105 מיליארד דולר ב-2019. 

פיינליסטית נוספת שהגיעה לטופ טן היא SIGA

המוצר של סיגה (סיגהגארד) - הינו מוצר ייחודי ובלעדי בעולם לכלל המערכות והתשתיות הקריטיות כמו חשמל, גרעין, מים, תחבורה ומזון אשר רגישות ברמה היומיומית לתקיפות סייבר ותקלות מערכת אשר מסוגלות להשבית ערים ומדינות.

המוצר של החברה יודע לזהות כל חריגה בפעילות השגרתית של המערכות שנגרמת כתוצאה מתקיפת סייבר או תקלה טכנית חמורה ומאפשרת זמן תגובה למפעיל המערכת להתערב ולמנוע החמרה. 

חברות נוספות שיתמודדו בתחרות הן Consis Medical אשר מייצרת מכשיר קולנסקופ חד-פעמי חדשני, חברת Persimio אשר עובדת על כלים חישובים מדעיים לתחום האורטופדיה וכן עוד חברות בתחום המחשבים והמדיה כמו XTRMA, HC VISION, L7 DEFENSE, CROOSING ו- ZIPY. 

על אף שיוכה הגיאוגרפי לפריפריה יש לא מעט שרואים בבירת הנגב את עמק הסיליקון של ישראל, זאת בזכות מעורבות של העירייה בנושא, אקדמיה חזקה, שיפור תשתיות התחבורה ותוכניות המעבר של צה"ל דרומה, כשכמובן פארק ההיי-טק בבאר-שבע, שהוקם לפני 4 שנים, מונה כיום יותר מ- 40 חברות וכ-1,800 עובדים, רובם מהאזור.