מציפה ערך: לפידות בוחנת הנפקת פעילות הסחר הבינלאומי שלה

מדוחות לפידות עולה כי מכירותיה לאמזון עמדו אשתקד על 313 מיליון שקל - והיוו יותר מ-90% מסך המכירות של פעילות המסחר הבינלאומי

יעקב לוקסנבורג / צילום:תמר מצפי
יעקב לוקסנבורג / צילום:תמר מצפי

חברת ההשקעות לפידות , שבשליטת היו"ר יעקב לוקסנבורג (לוקסי), פועלת להציף ערך לזרוע המסחר הבינלאומית שלה - שעיקר פעילותה מתנהל מול ענקית המסחר האלקטרוני האמריקאית אמזון - ומקדמת את הנפקתה לפי שווי פעילות של כ-150 מיליון דולר (כ-550 מיליון שקל). שווי זה משקף מכפיל רווח של 15, על בסיס תחזיות הצמיחה במכירות החברה ל-2017.

לפידות עדכנה הבוקר (א') כי היא בוחנת אפשרות להנפיק את פעילות המסחר הבינלאומית בבורסה המקומית, או בבורסה אחרת, וכי פרטיו המדויקים של המהלך "תנאיו ולוחות הזמנים ליישומו, טרם נקבעו", וכן כי ביצוע ההנפקה "כפוף בין היתר להתקיימותם של תנאי שוק מתאימים, ולקבלת כל האישורים הנדרשים".

לפידות עוסקת כיום באמצעות ארבע חברות (ויסטה, גמנל, אלפרוס, לפיטרייד) במסחר בינלאומי של מגוון מוצרי צריכה ממותגים מובילים, ומתמקדת בשוק האירופי. לפידות מחזיקה בכשני שלישים (66.6%) מהון החברות. שותפה של לפידות בחלק מהפעילות, המחזיק בשליש ממניות ויסטה וגמנל, הוא זאב פלקוביץ, הזכאי למשכורת ולתנאים סוציאליים בעלות שנתית של כ-120 אלף אירו, ואילו לפידות מעניקה לחברות שירותי ניהול תמורת כ-28 אלף אירו בחודש.

צמיחה של 30% ביחס ל-2015

בלפידות מציינים כי חברות המסחר שלה "מתרכזות במכירה ובשירות למספר מצומצם יחסית של לקוחות" וכי "יש להן תלות בקבוצת אמזון", ומוסיפים כי, "במידה ומערכת היחסים של חברות המסחר עם קבוצת אמזון תיפגע, צופה החברה ירידה משמעותית בהיקף הפעילות של חברות הסחר, וכן השפעה מהותית לרעה על רווחיותה".

מדוחותיה השנתיים של לפידות ל-2016 עולה כי המכירות לאמזון עמדו אשתקד על 313 מיליון שקל - ובכך היוו יותר מ-90% מסך המכירות של פעילות המסחר הבינלאומי. מכירות אלו הסתכמו ב-335 מיליון שקל, והיוו כ-24% מסך המכירות של לפידות, שעמדו על 1.3 מיליארד שקל.

עוד בסיכום שנתי עולה, כי היקף פעילות המסחר הבינלאומית של לפידות צמחה ב-30% ביחס ל-2015, אולם הרווח שלה לפני מס נשחק ב-9% ל-23 מיליון שקל, וזאת לאחר שחיקת שיעור הרווח הגולמי.

בלפידות מציינים, כי "היקף הפעילות במגזר נהנה מצמיחה רציפה בשנים האחרונות, מאז שהחלה פעילות הקבוצה במגזר, זאת בעיקר עקב הגדלת היצע המוצרים, ומהגדלת היקף המסחר במוצרים קיימים". את השחיקה ברווח בשנה החולפת מייחסים בלפידות להגדלת הנחות חד-פעמית ללקוחות עיקריים, עקב הגדלת היקף ההזמנות.

אמיר תירוש, מנכ"ל קבוצת לפידות, מסר היום כי "אנו מזהים פוטנציאל עסקי גבוה בפעילות הסחר הבינלאומי שלנו. רק לפני כשש שנים נכנסנו לפעילות, מתוך הבנה של ההזדמנות העסקית וניצול היתרונות היחסיים של לפידות. ההנפקה תאפשר לנו להאיץ את קצב הצמיחה, להגדיל את היקף המכירות ללקוחות קיימים וחדשים, להרחיב את מספר הספקים, להיכנס לאזורים גיאוגרפיים חדשים ולחזק את המכירות לרשתות מקוונות".

שתי קבוצות המוצרים העיקריות של לפידות בתחום המסחר הבינלאומי הן בגדים ומוצרים של ספורט והנעלה, שבשנה שעברה היוו יחד כ-90% מסך מכירותיה. נוסף על כך לפידות פועלת בתחום האביזרים הנלווים, הכולל שיווק אביזרי אופנה וספורט משלימים, דוגמת שעונים, בשמים, תכשיטים, תיקים ועוד.

בלפידות מסבירים, כי פעילות המסחר שלה מתבצעת בשיטת באק-טו-באק (Back to Back), "במסגרתה פועלות חברות הסחר על מנת להיענות לביקושים של לקוחותיהן בכפוף לאפשרויות האספקה של ספקיהן".

בדרך כלל, רק לאחר שרשתות השיווק ורשתות המסחר האלקטרוני שאיתן עובדת לפידות מעבירות לה הזמנה מחייבת, לפידות, באמצעות ארבע החברות שלה, רוכשת את המוצרים מהספקים.

צבר ההזמנות של פעילות המסחר הבינלאומית עמד בסוף 2016 על כ-75 מיליון אירו, ובלפידות מעריכים כי המחזור הכולל של פעילות זו ב-2017 יעלה בכ-40% ויגיע לכ-110 מיליון אירו (לעומת קרוב ל-80 מיליון אירו ב-2016).

עיקר הכותרות שריכזה לפידות בתקופה האחרונה נגעו לזינוק הערך המרשים שרשמה החברה הבת שלה סאני תקשורת, יבואנית ומשווקת מכשירי סלולר, שמנייתה זינקה במאות אחוזים בשנה החולפת, על רקע שיפור בפעילות וצפי למגמה חיובית גם בהמשך. לפידות נהנית גם היא מהסנטימנט החיובי בסאני, ומנייתה, שטיפסה היום בכ-4%-5%, השלימה זינוק של כ-150% מתחילת השנה ושל כ-300% בשנה האחרונה. מלבד פעילות המסחר הבינלאומית וסאני תקשורת, לפידות עוסקת בביצועי קידוח נפט ומים ובאספקת שירותים נלווים לקידוחים אלה ובהשקעות פיננסיות, והיא מחזיקה בכמה נכסים נוספים.