נדחתה בחודש ההצבעה שתאפשר תחבורה ציבורית בשבת

ההצבעה, שהייתה אמורה להתקיים בוועדת השרים לחקיקה, נדחתה בחודש ■ יוזמי ההצעה, שמגבילה את המסחר בשבת, מביעים אופטימיות לאור העובדה שהחרדים לא "קברו" את החוק

איילת שקד בכנס בסמי שמעון / צילום: דייגו מיטלברג
איילת שקד בכנס בסמי שמעון / צילום: דייגו מיטלברג

ועדת השרים לענייני חקיקה החליטה היום (א') לדחות בחודש את ההצבעה על "חוק השבת", שנועד לצמצם מחד את היקף המסחר בשבת ומנגד לאפשר פעילות של תחבורה ציבורית.

הצעת החוק גובשה והוגשה לפני מספר חודשים על ידי מספר חברי כנסת מימין ומשמאל, בהם מיקי זוהר (ליכוד), רחל עזריה (כולנו), אלעזר שטרן (יש עתיד) ומנואל טרכטנברג (המחנה הציוני). גורמים שמזוהים עם ההצעה הביעו היום דווקא אופטימיות ואפילו שביעות רצון מסוימת מההחלטה שהתקבלה בוועדה, זאת לאור העובדה שהמפלגות החרדיות, שנציגיהם יושבים בוועדה (השר יעקב ליצמן מיהדות התורה והשר דוד אזולאי מש"ס), לא פעלו באופן אקטיבי כדי להביא להצבעה ש"תקבור" את הצעת החוק.

ועדת השרים, נזכיר, קובעת למעשה איזו הצעת חוק תקודם כהצעת חוק ממשלתית לכל דבר ועניין עם מחויבות מצד חברי הקואליציה, ואיזו הצעה תיוותר "פרטית" ללא כל מחויבות קואליציונית. אותם גורמים מעריכים כי המפלגות החרדיות מציגות משבר חריף כלפי חוץ מאז שבג"ץ אישר את חוק העזר העירוני של עיריית ת"א המתיר פתיחה של מרכולים בשבת, אולם בפועל מעדיפות להימנע ככל הניתן מבחירות ועשויות להסכים להסדרה ברוחה של הצעת חוק השבת.

ההצעה לא מסתפקת בשאלת פעילותם של המרכולים בשבת, אלא מתיימרת לשרטט מחדש את גבולות הסטאטוס-קוו ואת ההוויה של יום המנוחה השבועי. כך למשל, המרכולים במרכזי הערים יורשו לפעול במתכונת של תורנויות שבת, בדומה לפעילות של בתי מרחקת.

מתחמי קניות הממוקמים בשולי הערים ובאזורי תעשייה יורשו לפתוח בשבת אבל רק אחר הצהריים, כאשר בתי קפה, מסעדות, משתלות ועסקים אחרים בתחום הפנאי והתרבות יוכלו לפעול ללא כל מגבלה. גולת הכותרת: כל רשות מקומית תורשה להפעיל קווי תחבורה ציבורית בתחומיה על פי סקר תושבים שיתבצע בשכונות השונות, אולם באמצעות כלי רכב הקטנים מאוטובוסים רגילים עם עדיפות להנעה בחשמל או מנגנון היברידי כדי להפחית רעש וזיהום. הצעת החוק מציעה להפעיל גם קווי תחבורה בינעירוניים לרבות קווים מיוחדים למתחמי בילוי, כל זאת באחריות שר התחבורה.

 

אושרו נקודות הזיכוי

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה היום חלק מהתכנית של שר האוצר משה כחלון "נטו משפחה", הנוגע להגדלת נקודות הזיכוי במס להורים עובדים. עד היום גברים זכו לנקודות הזיכוי עד שילדיהם הגיעו לגיל 3, בעוד שנשים זכו לנקודות עד גיל 5 של ילדיהם. המהלך הנוכחי אור להשוות בין גברים לנשים ולהרחיב את הזכאות עד גיל 6.

ועדת השרים אישרה גם את הצעת "חוק הלאום" שיזם ח"כ אבי דיכטר, שלפיה יקבע באמצעות חוק יסוד כי ישראל היא מדינת הלאום של העם היהודי. האישור גרר ברכות מהצד הימני במפה הפוליטית, וגינויים בחלק מהצד השמאלי לרבות זה של המועמד לראשו מפלגת העבודה, אראל מרגלית.

במקביל, ועדת השרים דחתה בשבוע את ההצבעה על "חוק היועצים המשפטיים", שנועד לאפשר לכל שר לבחור יועץ משפטי לפי רוחו. ההצבעה נדחתה לאחר שבקואליציה נוכחו שאין רוב בטוח בוועדה, וזאת במטרה להשיג את הרוב הדרוש בשבוע הבא. ח"כ רויטל סויד (המחנה הציוני) אמרה על כך היום: "זהו חוק מיותצר, מושחת ושערורייתי שמטרתו להפריט את הייעוץ המשפטי כך שיישרת את הפוליטיקאים ולא את הציבור". על פי הערכות, בסיעת "כולנו" של כחלון מתנגדים להצעת החוק בנוסח הקיים.