ראש עיריית גבעתיים: "תמ"א 38 היא לא התחדשות עירונית"

רן קוניק טען בכנס של עיריית ירושלים כי "אין בגבעתיים מטר אחד פנוי, אז איפה נבנה בתי ספר, גנים וכבישים? לשלש את מספר התושבים בתמ"א ולהגיד התחדשות? זה להרוס עיר"

רן קוניק / צילום: איל יצהר
רן קוניק / צילום: איל יצהר

"תמ"א 38 היא לא התחדשות עירונית, היא התחדשות בניינית. מדינת ישראל לא מעוניינת בהתחדשות עירונית. התחדשות זה לקחת שכונה להרוס אותה ובלבנות חדשה. כל עוד אין הסכמי גג לפיתוח תשתיות אז זה לא יקרה. אומרים שראשי ערים עוצרים התחדשות. מה לעשות, ראש עיר נבחר על ידי התושבים שלו, ורוצה לשמור על התושבים שלו. אין לו האינטרסים של מטה הדיור. אין בגבעתיים מטר אחד פנוי, אז איפה נבנה בתי ספר, גנים וכבישים? לשלש את מספר התושבים בתמ"א, ולהגיד התחדשות? זה להרוס עיר". כך אמר היום (א') רן קוניק, ראש עיריית גבעתיים, בפאנל שעסק בהתחדשות עירונית בכנס של עיריית ירושלים ומרכז הבנייה הישראלי.

דבריו של קוניק מחדדים את הפער שבין ההכרזות של הרגולטורים על מהפכות בהתחדשות עירונית לבין המצב בפועל. הרי חשוב לזכור שחוקים ותקנות וגם רשות להתחדשות עירונית אלה דברים חשובים, אבל אם ראש רשות כזו או אחרת לא מקדם פרויקטים, לא יהיו פרויקטים.

ערן ניצן, סגן הממונה על התקציבים באוצר לנושא נדל"ן ופנים, שהשתתף אף הוא בפאנל אמר שיש לתת לשוק החופשי לעשות את שלו ולהתערב רק היכן שהדבר מחוץ: "קל להיסחף אחרי ססמאות בהתחדשות עירונית. האתגר הגדול שלנו הוא איפה לא להתערב. לא צריך שהממשלה תיכנס לפרויקט ברמת-אביב. הממשלה צריכה לזהות כשלים ושם להתערב. הניסיון להעתיק פרויקט ברמת-אביב לפריפריה, בספק גדול אם אפשר לעשות את זה. צריך להיזהר להכניס פיל לחנות חרסינה".

עדיאל שמרון, מנהל רשות מקרקעי ישראל (רמ"י), התייחס בפאנל לסוגיית הקרקע המשלימה ואמר שמדובר בנושא חשוב, אותו מקדמים ברמ"י, אבל צריך שיקבל את תשומת הלב הנכונה: "זה נושא חשוב ותהיה קרקע משלימה, אבל אני חושב שמייחסים לזה חשיבות גדולה יותר ממה שיש לה. עוד לפני שקמה הרשות להתחדשות עירונית ועוד לפי שיש קרקע משלימה יש הרבה תוכניות מאושרות, יש פרויקטים. יש הרבה פעמים שהבעיה היא לא קרקע משלימה אלא בבעלי הנכסים. המדינה צריכה להיזהר לא להפריע. אנחנו במשבר דיור של עוד מעט עשר שנים ואנחנו צריכים להגיע ל-50 או 60 אלף התחלות בנייה בשנה. וזה לא יקרה אם הכל יילך להתחדשות עירונית".

שמרון התייחס גם לבעיה שעשויה להתעורר מהתמקדות יתר בנושא הקרקע המשלימה לפרויקטים: "אם לכולם יש בראש שיש להם מגרשי השלמה בפרויקטים, אז אתמול היו מוכנים לתקן חניה אחד ולצפיפות של 20 קומות אבל מחר יגיד ראש העיר ובדק מבחינתם כי הם משרתים העיר, למה 20 קומות ועשר קומות עם מגרש השלמה, וזה עשוי להביא אותנו למשבר הנדל"ן הבא. כי אם אנחנו מייצרים היום 50 אלף התחלות בנייה בשנה ו-70 אלף שיווקים, אנחנו לא נהיה שם עם ההתמקדות בקרקע משלימה כי הפרויקטים האלה לוקחים הרבה מאוד זמן".