אישור ע"ת לשביתה בנמלים החל מיום לפני הבחירות להסתדרות

ביה"ד לעבודה קבע כי ההסתדרות והמדינה ימשיכו במו"מ על הרפורמה בנמלים בשבועיים הקרובים, לאור "הצעה קונקרטית" של המדינה שעשויה להבטיח לעובדי דור ב' הגנה מפני פיטורים

נמל אשדוד / צילום: איל יצהר
נמל אשדוד / צילום: איל יצהר

הרכב של בית הדין הארצי לעבודה, בראשות הנשיא יגאל פליטמן, קבע היום (א') כי עובדי הנמלים הממשלתיים לא יוכלו לנקוט צעדים ארגוניים לפחות עד 22 במאי, יום לפני הבחירות בהסתדרות.

ההחלטה היא המשך להחלטה שניתנה ב-2 באפריל, ולפיה צו המניעה הנמצא בתוקף כבר 3.5 שנים, ומונע שביתה על רקע הרפורמה בנמלים, ייאבד מתוקפו ב-5 במאי (יום שישי האחרון), בכפוף למידתיות הצעדים שינקטו העובדים ולהתקדמות המשא-ומתן עם המדינה.

בעקבות הדיון שהתקיים הבוקר בבית הדין, שלחו השופטים בצהריים את החלטתם. "לאור דיווחי הצדדים ולאחר ששמענו מהם עדכון לגבי המשא-ומתן ביניהם נכון להיום", כתבו, "הצטיירה לפנינו תמונת מצב של התקדמות מהותית להסדרה בהסכמת הצדדים של נושא דור ב'. בין היתר הצהירה המדינה כי הציעה בדיון שהתקיים עם נמל אשדוד ביום 18 באפריל הצעה קונקרטית, שכללה הגנה על עובדי דור ב' מפני פיטורי צמצום לפרק זמן קצוב וסביר שייקבע".

ההתקדמות שעליה כתבו השופטים מתייחסת להסכמתה העקרונית של המדינה לפרוש רשת ביטחון לכ-350 עובדי דור ב' שהצטרפו לנמלים לאחר ההסכם הקיבוצי של 2005, ושבשונה מכ-1,100 עובדי דור א' ו"דור ב' מייסד", לא נהנים מזכות וטו של ההסתדרות על פיטורים אפשריים שלהם.

רשת הביטחון עדיין תאפשר לפטר עובדים, אך תחייב את המדינה להבטיח להם חבילות פרישה גבוהות במיוחד. בהסתדרות דורשים כי ההגנה מפיטורים תחול גם על כל עובד שיצטרף לנמלים לפני חתימה על ההסכם ויהפוך לקבוע בשנים הקרובות.

בתמורה להסכמה העקרונית של המדינה לפרוש את רשת הביטחון - בין השאר לאור הערכתה כי העבודה בנמל אשדוד ובנמל חיפה תמשיך לצמוח בכ-5% בשנה גם לאחר פתיחת הנמלים הפרטיים - היא דורשת מההסתדרות לפתוח את ההסכמים הקיבוציים ולשנות בהם נקודות רבות, כדי להשיג התייעלות.

חלק מהסעיפים שדורשת המדינה הם צמצום מספר העובדים במשמרות פריקה (כל משמרת מכונה "יד"), פתיחת יותר משמרות, ניוד עובדים בין סקטורים, עבודה בעצימות גבוהה 24 שעות ועצירת קליטת עובדים.

בהתחשב במשא-ומתן המתקיים כתבו השופטים בהחלטתם מהיום כי "לעת הזאת, מצב הדברים הוא שיש פתיחות ונכונות של המדינה להגיע להסדר, בין היתר לעניין דור ב' בנמלים… משאלה הם הדברים, אנו קובעים כי המשא-ומתן בין הצדדים לא הגיע עדי מיצוי, ויש לדחות את המועד ממנו תקום להסתדרות זעות לנקוט צעדים ארגוניים. לאור האמור, הננו מורים בזאת לצדדים לנהל משא-ומתן אינטנסיבי בתום-לב במכלול הנושאים שטרם הוסדרו... להסתדרות תקום זכות לנקוט צעדים ארגוניים החל מיום 22 במאי, אולם זאת בכפוף לכללי מידתיות, היקף השביתה (מבלי להידרש בשלב זה אם יש להבחין בין הנמלים) והתנהלות הצדדים במהלך המשא-ומתן ביניהם".

לאור זאת קבע בית הדין כי הצדדים ידווחו לו על ההתקדמות ביניהם עד 21 בחודש. מועד זה עשוי להפוך למועד טכני, משום שב-23 בחודש מתקיימות כאמור הבחירות בהסתדרות, וספק אם ההסתדרות תיזום שביתה בנמלים החל ב-22 בחודש או שתקבל אישור לשביתה כזאת.

לאור התקדמות המשא-ומתן והמועד הרגיש, ניתן להעריך בזהירות כי ב-22 ייתן בית הדין ארכה נוספת לשיחות, ויידחה שוב את המועד שממנו יכולים להתחיל הצעדים הארגוניים.