כחלון הותיר את סוגיית העלאת גיל הפרישה לוועדת הכספים

באוצר סבורים כי יש להעלות עקרונית את גיל הפרישה לנשים, אולם טרם נמצאו פתרונות מוסכמים בעניין ■ ביקורת על המהלך: "זו אכזריות" ■ מדריך פרישה

משה כחלון
משה כחלון

מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד הודיע היום (ב') רשמית במהלך דיון בוועדת הכספים של הכנסת כי שר האוצר משה כחלון אינו תומך לפי שעה בהעלאת גיל הפרישה לנשים כל זמן שהדבר נעשה ללא הסכמות רחבות. באב"ד הדגיש כי העמדה של המשרד והעומד בראשו הייתה ונותרה כי יש להעלות עקרונית את גיל הפרישה לנשים ולהשוות אותו לזה של הגברים (67), אולם טרם נמצאו פתרונות מוסכמים בעניין. לדבריו, החוק מותיר לחברי הוועדה 3 חודשים כדי להגיע להסכמה לפני שגיל הפרישה עולה באופן אוטומטי.

נציגי אגף התקציבים באוצר הסבירו כי העלאת גיל הפרישה נחוצה הן לקרנות הפנסיה, הן לנשים עצמן והן למוסד לביטוח לאומי שמשלם את קצבאות הזקנה שרק הולכות וגדלות בהיקפן. העלאת גיל הפרישה, על פי האוצר, תביא לגידול של 8%-10% בקצבת הפנסיה על כל שנה של דחייה. באוצר ציינו כי בין הכלים המוצעים כחלק מ"עסקת חבילה" בעניין, מענק מס ההכנסה השלילי יוכפל עבור זכאיות מעל גיל 62; הזכאות לדמי אבטלה לנשים בגיל 60 ומעלה תעלה ל-10 חודשים; 300 מיליון שקל יוקצו לתוכניות ארוכות טווח של הכשרה מקצועית; ו-100 מיליון שקל לתוכניות עבור כלל המבוגרים, נשים וגברים כאחד.

ההודעה של באב"ד והמצגות של אנשי אגף התקציבים לא הצליחו להרגיע במיוחד כמה מחברי הכנסת שפעלו באופן אקטיבי נגד העלאת גיל הפרישה - לפחות במתכונת של העלאה חד-צדדית ללא רשת ביטחון עבור נשים שיפוטרו עוד לפני פרישתן לפנסיה. ההתנגדות נובעת בעיקר משום שהזכאות לקצבת זקנה צמודה היום לגיל הפרישה, כך שנשים שיפוטרו לפני הגעתן לגיל המחייב יוותרו ללא הכנסה. בנוסף, חברי ועדת הכספים התאכזבו מכך שבאוצר סירבו לייצר גיל פרישה מוקדם יותר עבור נשים המועסקות ב"מקצועות שוחקים" כמו אחיות, סייעות, עובדות ייצור ועוד.

"אני שמחה שמשרד האוצר מביע נכונות לבוא ולדבר, אבל הפתרונות שהציע מתאימים לאוכלוסייה מאד מסוימת ופוגעים מאוד באוכלוסייה אחרת", אמרה חברת הכנסת אורלי לוי-אבקסיס. "אין דבר משותף בין נגידת בנק ישראל קרנית פלוג לבין המנקה - מלבד זה ששתיהן נשים", היא הוסיפה.

לדבריה, בעוד שעבור הנשים החזקות במשק כל יום בעבודה מוסיף לניסיון וליוקרה שלהן, כל יום כזה לנשים המוחלשות מחליש את הגוף והנפש. "אותן נשים כשהן חוצות את גיל 50 רואות את גיל 62 כבאר מים חיים, ועכשיו אנחנו מנסים להרחיק אותן מהבאר? הן תישארנה בלי פנסיה, בלי עבודה, בלי קצבת זקנה. ממה הן תתקיימנה? משרד האוצר צריך להכיר את הנשים הללו - ללכת למשרד הבריאות, ללכת למשרד הרווחה, להבין באילו נשים מדובר, ובהתאם לכך ליצור מנגנון דיפרנציאלי להעלאת גיל הפרישה", סיכמה לוי-אבקסיס.

ח"כ מרב מיכאלי ביקרה את השר כחלון, שהתחמק לדבריה מהכרעה בסוגיה. "שר האוצר החברתי משה כחלון גורר רגליים ודוחה את המלצתו בנושא גיל פרישה לנשים זו הפעם השלישית ברציפות. כבר בפעם הראשונה שנדחתה ההחלטה הגשתי הצעת חוק להצמיד את הלוחות של הביטוח הלאומי לגיל הפרישה עד לקבלת המלצת משרד האוצר, אבל הוועדה לא האמינה ששר האוצר לא יקבל החלטה", אמרה.

גם ח"כ שלי יחימוביץ', אמרה בעניין: "לא באנו ליום עיון. שר האוצר היה מחויב להביא את עמדתו עד סוף אפריל. האוצר מסרב להכיר במושג מקצועות שוחקים וזו אכזריות".

לדבריה, ההתנגדות של האוצר לגיל פרישה דיפרנציאלי תוך הכרה במקצועות שוחקים היא התעקשות עקרונית ואידיאולוגית מקוממת. "האוצר מסרב להבין שלא דין שלי יחימוביץ' כדין פועלת ב'עוף הגליל' שעומדת על הרגליים כל חייה, בגב כואב ורגליים נפוחות. אחיות, סייעות בגנים, מנקות - הם לא מכירים בקיומן. אפשר לחשוב שמקצועות שוחקים זו איזו נוסחה מסובכת".