חדש: "עדיף" - מועדון צרכנות חברתי לאנשים עם מוגבלות

כ-1.5 מיליון אנשים בישראל סובלים מנכות או ממוגבלות ■ המועדון החדש "עדיף" שם לו למטרה לאגד אותם ככוח קנייה ולדאוג שיקבלו שירותים ומוצרים מותאמים ■ מחזור הפעילות של המועדון מוערך במיליארד שקל, ו-50% מרווחיו יוחזרו ע"י פרויקטים לטובת חבריו

שלומי אברהם  / צילום: צבי אוסופסקי
שלומי אברהם / צילום: צבי אוסופסקי

"עדיף", מועדון צרכנות חברתי לאנשים בעלי מוגבלות, הושק היום (ב'). המועדון מיועד לכל בעל תעודת נכות של 20% ויותר, ומציע הטבות כלכליות. הוא מונה כ-50 ארגוני נכים, ולהערכת המנכ"ל שלומי אברהם, מספר החברים הפוטנציאלי הוא כ-1.5 מיליון - 900 אלף נכים בני 18-67, כ-500 אלף ילדים שהוריהם זכאים להצטרף וגמלאים.

למה בעצם נחוץ מועדון לנכים? אברהם, לשעבר מנכ"ל מועדון "חבר" של אנשי הקבע וגמלאי צה"ל, מסביר: "רוב מועדוני הצרכנות פועלים עבור אוכלוסיות המשתייכות אליהן מכורח העיסוק, כשאני מבחין בין מועדונים אלה ובין מועדוני צרכנות של רשתות, שבהן המנגנון שונה לגמרי. הם פונים לאוכלוסיות חזקות, שלרוב מאוגדות בוועד במקום העבודה, וכאן אנחנו פונים לציבור עצום, שרבים ממנו הם אוכלוסיות פריפריאליות שאין להן גב חזק.

"מעבר לכוח הצרכני של אנשים עם מוגבלויות, יש לקהל הזה צרכים ייחודיים, ויש כשלי שוק קשים, למשל בתחום הביטוח, כי מדובר בקהל עם סיכון מוגבר. עד היום חברות הביטוח לא ישבו באמת סביב שולחן וטיפלו באוכלוסייה הזו, שמעולם לא התגבשה לקבוצה אחת ככוח קנייה למוצרים ולסיכונים שמותאמים עבורם.

"אנחנו יוצאים לדרך עם 4-5 מוצרי ביטוח, שבכולם הנחה של 20% ממחירי השוק, בשיתופי-פעולה שכבר סגרנו עם מגדל, הפניקס ואיילון לגבי ביטוחי רכב, דירה, בריאות, מחלות קשות, תאונות אישיות, חיים, וביטוחי נסיעות לחו"ל".

שירותים נוספים שיוצעו לחברי המועדון הם סידורים לוגיסטיים דוגמת תיקון מכשירי סלולר בבית, הנפקת תו נכה ותעודת נכה בחו"ל. בנוסף, במסגרת שיתוף-פעולה עם איסתא, יוצעו חבילות תיור בארץ ובחו"ל המותאמות לצורכי החברים - כבדי שמיעה, לקויי ראייה או בעלי מגבלה מוטורית.

"נתחיל במספר מוצרים מצומצם ונגדל עם הזמן", אומר אברהם ומדגיש: "אפשר לראות פה שתי בשורות במקביל: התאגדות צרכנית משמעותית הנותנת מענה בהיקף צרכני רחב, וייצור מוצרים ושירותים ייחודיים כמעט בכל תחום".

מועדון "עדיף" יפעל באמצעות כרטיס אשראי של אמריקן אקספרס (מבית ישראכרט), ועלות החברות בו תהיה 10 שקלים בחודש.

אברהם מגדיר את מועדון "עדיף" כ"עסק חברתי", שכן הוא מתחייב להחזיר כ-50% מרווחיו באמצעות פרויקטים לטובת חבריו ולטובת אנשים בעלי מוגבלות - כמו הקמת מערך היסעים ארצי, אירועי חברה ופנאי, סבסוד הטבות ותמיכה בעמותות ובארגוני הנכים.

"המועדון מאגד סל פתרונות והטבות בעלי משמעות כלכלית מכל תחומי החיים", אומר אברהם, "משירותי ביטוח, תיירות, תקשורת ומזון, דרך תעסוקה, תחבורה ודלק, ועד שירותי פנאי, אופנה ותרבות - והכול בתנאים אטרקטיביים המסתכמים לחיסכון של מאות שקלים בחודש".

"אנחנו קודם כל עסק חברתי"

מועדון "עדיף" פועל כחברה, ולא כמלכ"ר. ב-70% ממנו מחזיקים משקיעים פרטיים, בהם שלומי אברהם. B Community2 - קרן אימפקט שבבעלות משפחת חשין המשקיעה במיזמים חברתיים, מחזיקה בכ-20% והשקיעה במיזם 4 מיליון שקל - וארגון-הגג של ארגוני הנכים בישראל מחזיק בכ-10%. שותפים עסקיים נוספים הם בנק הפועלים וישראכרט.

יואל חשין, יו"ר ומייסד B Community2, אמר כי "זו זכות גדולה עבורנו לקחת חלק במיזם מרגש ומהפכני המקדם חירויות יסוד של אנשים עם מוגבלויות בישראל שאינן מבוססות על חסדים. מדובר במודל עסקי חברתי נושא רווחים למשקיע, המוכיח את חשיבותן של השקעות אימפקט מצד אחד, ושל חברה אזרחית פרואקטיבית מצד שני".

אברהם מעריך כי מספר החברים במועדון בשנה הראשונה יהיה 20 אלף, וכי עד סוף השנה השנייה הוא יצמח ל-50 אלף. ההשקעה בהקמת המועדון נאמדת ב-10 מיליון שקל, ומחזור הפעילות מוערך במיליארד שקל - לפי היקף חיובים חודשי של 1,500 שקל לחבר.

לקוחות בנק הפועלים ובנק מזרחי-טפחות שזכאים להצטרף למועדון יוכלו להחזיק בכרטיס הבנקאי שלהם, לאחר שישויך למועדון. חברים שהם לקוחות בבנקים אחרים יוכלו לקבל כרטיס אשראי חוץ-בנקאי שיהיה פטור מדמי אחזקת כרטיס ב-3 השנים הראשונות.

אברהם מסביר כי דמי החבר נועדו "לממן את התקורות וההשקעות במיזם, ובכל מקרה 50% מהרווחים יחזרו לציבור הנכים בסבסוד של שירותים, וגם עמותות שיגייסו מתוכן חברים יקבלו נתח מהרווחים. מעבר לזה שאנחנו עסק כלכלי, אנחנו קודם כל עסק חברתי, נושא שמתפתח בימים אלה, ומשמעותו שמדובר בעסק שלא חי רק מכספי תרומות, אלא שבמהות שלו נתח משמעותי מהרווחים חוזר לחברה".

המועדון יפעל במתווה דומה למועדוני צרכנות כמו "הוט", "חבר", "אשמורת" וקרנות השוטרים - כ-3,000 בתי עסק המעניקים הנחה של 5%-10% במעמד החיוב, ולחברים יתאפשר לרכוש כרטיס רשתות (בדומה לתווי שי) בהנחה של 15%.

עוד יקבלו החברים הצעות למופעים ולהצגות בהנחות, ומבצעי רכב. בתחום זה, כבר השבוע יינתנו הנחות על דגמי פיג'ו 208, פיקאסו וג'אמפי של סיטרואן, המותאמים ומאובזרים לצורכי נכים, אפשרות לרכישת מכוניות 0 ק"מ של הונדה באמצעות אוטו סנטר מקבוצת קשר רנט א קאר, ועוד.

חלון הזדמנויות

אחד הנדבכים החזקים של מועדוני הצרכנות הוא כרטיסים לאטרקציות במחירים נמוכים משמעותית ממחירי הקופה.

- מי הגוף המסבסד, המועדון או אתר הבילויים?

אברהם: "גם וגם. למשל, כשאני כמועדון מתחייב לכמות מסוימת של כרטיסים, אני משיג מחיר מוזל. בכל הנוגע למופעי תרבות או הצגות, מדובר בעשרות אחוזים ביחס ללקוח פרטי. למעשה אין הבדלים גדולים במחירים בין המועדונים, אלא בין הקהל הרחב ובין עמיתים".

- בתור מנכ"ל "חבר" לשעבר, אתה מכיר את התופעה שחברי המועדון הולכים בעיניים עצומות אחר ההצעות, גם לגבי רכישת רכב או דירה.

"כל מועדון רוצה להימצא בעשירון העליון של המחיר המועדף בכל דבר שמוצע לחברים. בדומה למועדון 'חבר', גם אנחנו ננסה לגעת בכל העולמות הצרכניים. אני מסתכל על כל מסגרת החיים של הבן אדם במטרה לחסוך לו. ברגע שאתה מבין שיש לך גוף שאתה סומך עליו, ולא גוף כמו מועדוני לקוחות של רשתות שרק רוצה להרוויח - יש לך ערך מוסף, כלומר אתה קונה יותר זול ממה שתקנה לבד, אתה חלק ממעטפת יותר רחבה של שירות".

"יש פה סגמנט מעניין כלכלית, בשילוב עם אלמנט ערכי חשוב, וגם הגופים שעמם נשתף פעולה רוצים לקדם ולחזק את הקהל הזה", מסכם אברהם. "אני מרגיש שבימים אלה נוצר חלון הזדמנויות משמעותי שלא היה פה כמה שנים - רואים את זה בהחלטות ממשלה, כמו תוספות תקציב של האוצר, בתעסוקה, בחוק הנגישות, בקצבאות ביטוח לאומי. האווירה היא הבנה שמדובר באוכלוסייה שהמדינה חייבת לייצר לה תשתית טובה יותר בהכנסה ובהוצאה. אנחנו לא יכולים לטפל בצד של ההכנסות, אלא בהוצאות - דרכן נוכל להגדיל את ההכנסה הפנויה".

מועדון עדיף

פעילות: מועדון צרכנים לבעלי 20% נכות ומעלה, כולל הורים וילדים

בעלים: משקיעים פרטיים 70%, קרן 2B Community (20%) וארגון-הגג של ארגוני הנכים בישראל 10%

מנכ"ל: שלומי אברהם

דמי חבר חודשיים: 10 שקלים