זוכרים את מכשיר הפלא מ"מסע בין כוכבים"? הוא הפך למציאות

בתחרות X-Prize שנערכה ביחד עם קרן Qualcomm הוכרזו הזוכים על פיתוח מכשיר רפואי נייד, דמוי ה-Tricorder המהפכני, שהוצג לראשונה בסדרה "מסע בין כוכבים"

TRICORDER / צילום: מהוידאו
TRICORDER / צילום: מהוידאו

לפני 4 שנים הוכרזה תחרות ה-X-Prize ביחד עם קרן Qualcomm שמטרתה הייתה להעניק פרס כספי גבוה לחברה הראשונה שתצליח לפתח מוצר שישמש כמאבחן רפואי נייד, דמוי Tricorder, ששימש בסדרה "מסע בין כוכבים", אשר יצליח לאבחן מספר רב של מחלות באמצעי לא פולשני, כגון מדידת לחץ דם, מדידת חום גוף, מדידת גלוקוזה בדם, רוויון חמצן בדם, איכות נשימה, אק"ג ועוד.

לתחרות זו נרשמו 300 משתתפים מכל העולם, והשבוע הוכרזו בלוס אנג'לס הזוכים בתחרות, והם Final Frontier Medical Devices מפנסילבניה ארה"ב, בראשות דוקטור Basil Harris, ו-Dynamical Biomarkers Group מטייוואן, בראשות Chung-Kang Peng.

חברת Final Frontier Medical Devices זכתה במקום הראשון ובפרס כספי של 2.5 מיליון דולר על פיתוח מכשיר DxtER (מבטאים Dexter), וחברת Dynamical Biomarkers Group זכתה במקום השני וקיבלה פרס של מיליון דולר.

הצוות של דוקטור Basil Harris מורכב מבני משפחה וחברים לעבודה, שפיתחו את מכשיר ה-DxtER המשתמש בחיישנים לא פולשניים, שאוספים נתונים מהנבדקים ומשווה אותם מול מנוע בינה מלאכותי (AI) ביחד עם מסד נתונים בתחום הרפואה החיסונית הקלינית, בכדי לקבל אבחנה.

הצוות של Chung-Kang Peng היה מורכב מ-50 חוקרים ומתכנתים, במימון ממשלת טייוואן וחברת HTC, אשר פיתחו מערכת המורכבת ממספר מודולים: מוניטור חכם לבדיקת סימנים חיוניים, ערכת בדיקת שתן דם חכמה וכן בשליטה של סמארטפון או אייפד.

כרגע הצוותים ממשיכים לקדם את הפיתוח שלהם במימון שקיבלו ומתחילים את ההכנות לקבלת אישור ה-FDA. מעניין מה ד"ר ספוק, קצין המדע של ספינת החלל סטאר טרק, היה אומר על המכשירים הללו.