הקונגרס החברתי לשר האוצר: לבטל הפטור ממס לבעלי הדירות

ח"כ רועי פולקמן: "אני שמח על שיתוף-הפעולה, אני עוסק לא מעט שנים בדיור חברתי ובשכירות הוגנת ומתכוון לקדם עוד במושב הנוכחי חוקים נוספים שיהלמו את הדוח" ■ הטבות למוכרי הדירות

אתר בנייה. המצב בשוק הדיור מחייב לנקוט גם צעדים לא שגרתיים / צילום: תמר מצפי
אתר בנייה. המצב בשוק הדיור מחייב לנקוט גם צעדים לא שגרתיים / צילום: תמר מצפי

הגדרה מדויקת בחוק למונח השכרה לטווח אורך, ביטול הפטור ממס מהשכרת דירות למעט דירות שיושכרו לתקופה ארוכה, אישור תוספות בנייה להשכרה, הקצאת קרקעות נרחבת יותר לפרויקטים להשכרה וגם מתן תמריצים לרשויות המקומיות בנושא - אלה הדגשים המרכזיים שעולים מדוח ההמלצות לטיפול בשוק השכירות בישראל שחיברו חברי הקונגרס החברתי. נזכיר כי הקונגרס החברתי הוא גוף שקם בעקבות המחאה החברתית של קיץ 2011, כאשר אחת ממובילות המחאה, שיר נוסצקי, מכהנת כיו"רית הקונגרס.

במסגרת פעילות הקונגרס החברתי מגבשים חבריו שורה של מסמכי מדיניות אודות ענף הנדל"ן ומעבירים המלצות לקובעי המדיניות בתחום. אתמול (ב') נפגשו חברי הקונגרס עם שר האוצר משה כחלון, עם יו"ר סיעת כולנו ח"כ רועי פולקמן ועם נציגי האוצר, והציגו להם את הדוח שגיבשו בנושא תחום השכירות. בקונגרס החברתי חברים 30 ארגונים ציבוריים שונים ביניהם התאחדות הסטודנטים, החברה להגנת הטבע, עמותת האדריכלים, ועד שוכרי הדירות ועוד.

יו"ר הועדה שגיבשה את הדוח האמור הוא יובל שטלריד מוועד שוכרי הדירות וחברי הוועדה היו סבסטיאן ולרשטיין ואורי אטינגר ממרכז הגר, אסף אנגל ועודד ברץ (הבית האקדמי והתאחדות הסטודנטים), מיכאל וולה וסיוון שור (מזאה 9), ירון הופמן דישון (מרכז אדווה), טל אלסטר (הקליניקה האורבנית) ואמנון פורטוגלי (מכון ון ליר).

במסגרת הדוח טוענים מחבריו כי שוק השכירות בישראל סובל מכשל שוק וזאת בשל העובדה שהוא רובו ככולו מורכב מדירות בשוק הפרטי וחוזי השכירות כמעט ולא כוללים חוזים לטווח ארוך. במסגרת המסקנות שהוצגו אתמול לאנשי האוצר סבורים אנשי הקונגרס החברתי כי יש לפעול להגדלת היצע הפרויקטים להשכרה כמו גם לפעול כדי לתמרץ את בעלי הדירות לחתום חוזים ארוכי-טווח מול השוכרים.

בין ההמלצות של הדוח ניתן למצוא הצעה לביטול הפטור ממס על השכרת דירות שקיים היום. נזכיר כי מי שמשכיר דירה היום ודמי השכירות שמתקבלים מההשכרה נמוכים מכ-5,000 שקל פטור ממס. בקונגרס החברתי סבורים שיש לבטל פטור זה ולקבוע כי ההטבה תהיה שמורה רק לבעלי דירה שיחתמו על חוזים לטווח ארוך. "פטור זה להבנתנו מבחינה כלכלית אינו מוצדק", כך בדוח, "והוא מייצר אי-שוויון לטובת משקיע בנדל"ן לעומת משקיע בכל נכס אחר המחויב במס רווחי הון. אנחנו מציעים להשאיר פטור זה רק למשכירים שיעברו לשכירות ארוכת-טווח, זאת על-מנת לספק תמריץ משמעותי לשכירות מסוג זה". עוד מציעים בקונגרס בחברתי כי ההכנסות ממיסוי שכר הדירה של בעלי הדירות יוקדשו כולן לבנייה של פרויקטי שכירות לטווח ארוך.

עוד המלצה מתייחסת לרשויות המקומיות ומציעה לאשר פיצולי דירות, גם כאן בתנאי שהדירות יושכרו בחוזים ארוכי-טווח. תמרוץ הרשויות במקרה הזה יכול להיעשות על-ידי ארנונה מוגדלת, כך על-פי הדוח.

הדוח גם מתייחס לצעדים שניתן לנקוט בטווח הארוך ומציע לתת ליזמי תמ"א 38 זכויות בנייה נוספות כאשר הדירות הנוספות שייבנו מכח התמריץ האמור יהיו מיועדות להשכרה בלבד כאשר העיריות יוכלו לקבל תמריץ בדמות היטלי השבחה שיוכלו לגבות במקרה הזה. עוד מוצע כי המדינה תגדיל את היעדים לבניית דיור להשכרה ותשווק קרקעות למטרה זו בהיקף נרחב יותר מהמצב הקיים.

שיר נוסצקי, יו"ר הקונגרס החברתי, אמרה לאחר הפגישה כי: "המסר שלנו הוא שלא כולם חייבים לרכוש דירה, אבל כן כולם חייבים יציבות. צריך לייצר שכירות ארוכת-טווח, עם חוזים של לפחות שלוש שנים, זה טוב לשוכרים, זה טוב למשכירים, וזה גם לא דורש מהמדינה עלויות גדולות. בעקבות הפגישה הפורה אנחנו מקווים להמשיך בשיתוף-פעולה עם שר האוצר כחלון וח"כ רועי פולקמן על-מנת לקדם את המטרה".

יו"ר סיעת כולנו ח"כ רועי פולקמן אמר: "אני שמח על שיתוף-הפעולה, אני עוסק לא מעט שנים בדיור חברתי ובשכירות הוגנת ומתכוון לקדם עוד במושב הנוכחי חוקים נוספים שיהלמו את הדוח".