אאורה זכתה בהתמחרות על פרויקט פינוי-בינוי בקריית ביאליק

הפרויקט היה תקוע שנים בשל סכסוך משפטי בין דיירי המתחם לבין חברה שקידמה את הפרויקט בעבר ולא הצליחה לממשו ■ זכויות החברה נמכרו בכינוס נכסים

יעקב אטרקצ'י / צילום: ראובן קופיצ'ינסקי
יעקב אטרקצ'י / צילום: ראובן קופיצ'ינסקי

תקווה ראשונה ל-288 דיירי רחוב העצמאות בקריית ביאליק שממתינים למימוש פרויקט פינוי-בינוי תקוע: חברת אאורה, בבעלות יעקב אטרקצ'י, זכתה בהתמחרות, המקנה לה את הזכות להתקשר בהסכמים עם בעלי הזכויות במתחם ולרכישת קרקע משלימה למימוש פרויקט פינוי-בינוי במתחם, הסמוך לקניון "הקריון". הפרויקט כולל תוכנית בניין עיר מאושרת להקמת 830 יחידות דיור חדשות ובניין משרדים, ובכוונת החברה לקדם תוכנית ל-1,450 יחידות דיור חדשות ושטחי מסחר. אאורה  גברה על החברות שיכון ובינוי ופרשקובסקי בהתמחרות.

מדובר במתחם ישן משנות ה-50 הכולל את כל הבניינים ברחוב העצמאות בעיר, הכוללים 288 דירות ישנות. הרקע לקידום התוכנית במקום, היה סכסוך שנתגלע בין הדיירים במתחם לבין קרן היסוד שממנה הם חוכרים את הקרקע, וזאת בנוגע לתנאי חידוש החכירה. הממשלה הכריזה על המתחם כמיועד לפינוי-בינוי וכבר ב-2007 אושרה לתוקף תוכנית פינוי-בינוי המאפשרת הריסת הבניינים והקמת 830 דירות חדשות במקומן ו-30 אלף מ"ר שטחי מסחר ומשרדים. בשנת 2006 התקשרו הדיירים עם היזם אבי סלע, שפעל לקידום הפרויקט והצדדים אף הקימו במשותף חברה בשם "דיירי רחוב העצמאות" שרכשה מקרן היסוד את השטחים הציבוריים במתחם. אלא שגם בין הדיירים ליזם נתגלע סכסוך שהגיע לפתחו של בית המשפט והדיירים ביקשו באמצעות עו"ד אריאל פלביאן ממשרד הרצוג פוקס נאמן, להשתחרר מההסכם עם החברה, שלטענתם לא עלה בידיה לממש את הפרויקט.

בחודש יולי 2016 פרסם "גלובס" כי בית המשפט קבע כי זכויות החברה בפרויקט יימכרו בהליך כינוס נכסים ואף דחה את ערעור היזם. עו"ד סולי וואנו מונה לכונס נכסים והוסמך למכור את זכויותיה של החברה ליזם אחר שייבחר על-ידי כל הדיירים במתחם בתוך שנה.

בהתמחרות התמודדו החברות אאורה, שיכון ובינוי ופרשקובסקי, בה זכתה לבסוף חברת אאורה. לחברה הוענקה הזכות לפעול מול דיירי המתחם לקבלת אישוריהם להקמת הפרויקט ואף לרכוש שני מגרשי השלמה לפרויקט, אשר נרכשו על-ידי חברת דיירי רחוב העצמאות. כעת, פועלת החברה להחתמת הדיירים על הסכמי פינוי-בינוי לצורך התחלת העבודות להקמת הפרויקט בשנת 2018.

על הקרקע חלה תוכנית בניין עיר בתוקף, המאפשרת הוצאת היתרי בנייה ל-830 דירות ובניין משרדים בשטח 30 אלף מ"ר. בכוונת החברה לבקש הקלות הניתנות למימוש בסמכות וועדה מקומית להוספת דירות בהיקף 30% מהתוכנית המאושרת, קרי להקים 1,079 יחידות דיור, ולהמיר את שטחי המשרדים למגורים כך שהפרויקט יכלול בסך-הכול 1,450 יחידות דיור ב-10 מגדלי מגורים בני 30 קומות הכוללים שטחי מסחר בקומת הקרקע וחניה תת-קרקעית. במסגרת הפרויקט ישוקמו השטחים הציבורים. הדיירים המתגוררים כיום בדירות ישנות וקטנות יזכו לדירות חדשות בשטח של כ-75-80 מ"ר, בתוספת מרפסת וחניה, והחברה תשווק כ-1,170 דירות חדשות. צפי ההכנסות מהפרויקט: 1.9 מיליארד שקל. 

הזכייה בהתמחרות טעונה את אישור בית המשפט, כאשר במקביל מתנהל ערעור שהגיש סלע על החלטת בית המשפט למכור את זכויותיו בפרויקט.