גליל ים: רק זכאי מחיר למשתכן מתחת לגיל 40 יכולים לשכור דירות

סעיף בתב"ע מונע השכרת הדירות לכלל הציבור, וכ-30 דירות להשכרה לטווח ארוך עומדות ריקות

פרויקט סביוני גליל ים / צילום: אמיר מאירי
פרויקט סביוני גליל ים / צילום: אמיר מאירי

פרויקט גליל ים של חברת אפריקה ישראלבהרצליה, המיועד כולו להשכרה, עדיין לא אכלס את כל הדירות שכבר מוכנות חודשים ארוכים. ל"גלובס" נודע כי כ-30 דירות מתוך 205 דירות המיועדות לשכירות ארוכת טווח בשוק החופשי עדיין ממתינות לשוכרים. על פניו מדובר בחידה, משום שבהעדר פרויקטים רבים להשכרה ארוכת טווח, ניתן היה לחשוב שכל הפרויקטים שכן אוכלסו - בינתיים רק ברעננה ובהרצליה - ייתפסו במהרה.

בירור סיבת התפוסה החלקית בפרויקט העלה תשובה מפתיעה: עקב סעיף ישן בתב"ע של הפרויקט, מי שיכול לשכור את הדירות הם רק זכאי מחיר למשתכן מתחת לגיל 40. זאת אגב בניגוד לפרויקטי ההשכרה האחרים, בהם הסעיף אינו קיים ומלבד הדירות שמושכרות בשכר דירה מפוקח ומיועדות לזכאי משרד השיכון, שאר הדירות אמורות להיות מושכרות לציבור הרחב ללא כל קריטריון.

לעומת הדירות המפוקחות, המהוות 25% מכל פרויקט להשכרה של המדינה ומושכרות במחיר הנמוך בכ-20% ממחיר השוק, שאר הדירות מושכרות במחיר שוק לכל דבר. לכן, ההתניה בפרויקט בהרצליה מונעת ממי שאינו מחוסר דירה או בן למעלה מ-40 לשכור דירה במחיר שאינו מפוקח או מוזל.

הדירות שנותרו להשכרה כולן במחירי שוק. מדובר בדירות 4 חדרים בשטח 99 מ"ר, עם מרפסות בשטח 10 מ"ר. דמי השכירות מתחילים ב-6,400 שקל לחודש, בתוספת דמי ניהול בגובה 470 שקל לחודש, וזאת לדירה בקומה הראשונה.

בפרויקט בהרצליה 68 דירות להשכרה במחיר מופחת. ביולי האחרון התקיימה הגרלה בין כל הזכאים שהגישו מועמדות. הביקוש לדירות בשכר דירה מפוקח היה אדיר כאשר 1,371 זכאים ניגשו להגרלה. נתונים אלו מעידים על הביקוש לדירות בשכר דירה מפוקח, מחיר שעומד על כ-4,700 שקל לחודש לדירת 4 חדרים בשטח כ-100 מ"ר.

בחברה הממשלתית דירה להשכיר, שאמונה על תחום הפרויקטים להשכרה כמו גם על הפיקוח על הפרויקטים המאוכלסים, מסבירים כי: "תנאי ישן בתב"ע מייעד את הדירות רק לזכאים מתחת לגיל 40. אנו פועלים ביחד עם היזם להסדיר את העניין מול גורמי התכנון הרלוונטיים".