כחלון שוקל להכניס לפיקוח את תחליפי המזון לתינוקות

ועדת המחירים המשותפת למשרדי הכלכלה והאוצר המליצה להכניס את התמ"ל לפיקוח ■ היצרנים, היבואנים ורשתות השיווק הגדולות יחויבו לדווח את נתוני הרווחיות

מדף עם אריזות מטרנה/צילום: נינה אפשטיין
מדף עם אריזות מטרנה/צילום: נינה אפשטיין

בשורה של ממש לכל ההורים בישראל: ועדת המחירים המשותפת למשרדי הכלכלה והתעשייה והאוצר המליצה להכניס את תחליפי המזון לתינוקות לפיקוח. על פי ההמלצה, היצרנים, היבואנים ורשתות השיווק הגדולות יחויבו לדווח לוועדה את נתוני הרווחיות על תחליפי המזון לתינוקות, ולאחר מכן הוועדה תצא לשימוע ציבורי בנושא.

מנתונים שהובאו בפני הועדה עולה כי רמת הריכוזיות בשוק תחליפי המזון לתינוקות היא גבוהה ועומדת על מעל ל-80% לשני השחקנים הגדולים בשוק (מטרנה וסימילאק). כמו כן, מהשוואת מחירים בינלאומית עולה כי בשוק תחליפי המזון לתינוקות מחיר קילוגרם (בניכוי מע"מ) יקר בישראל בכ-12% בהשוואה לממוצע מדגם מדינות כגון: צרפת, ניו זילנד, הולנד, רומניה, גרמניה, צ'כיה, פורטוגל ובריטניה.

הוועדה בחנה את המצב התחרותי בשוק התמ"ל ומצאה כי מאז כניסתו של שחקן חדש לשוק תחליפי המזון לתינוקות (נוטרילון של טבע) טרם חל שינוי משמעותי דיו בנתחי השוק של השחקנים.

לאור זאת, בהודעה נמסר כי הוועדה מבקשת לבחון האם מתקיימת רווחיות עודפת בשרשרת הייצור של תחליפי המזון לתינוקות. קבלת הנתונים תאפשר לוועדה לנתח בצורה מעמיקה את הרווחיות בכל שלבי שרשרת הייצור: בייצור המקומי, בייבוא ובקמעונאות. אם תמצא הוועדה שמתקיימת רווחיות עודפת בשוק תחליפי המזון לתינוקות, תוכל הוועדה להמליץ לשרים לנקוט בצעדים נוספים.

שר האוצר משה כחלון: "בהמשך ישיר לתכנית 'נטו משפחה' אנחנו ממשיכים לייצר פתרונות שיקלו על המשפחות הצעירות ומעמד הביניים ויורידו את יוקר המחייה בישראל. תחליפי מזון לתינוקות הם מוצר צריכה בסיסי וממצאי הוועדה על ריכוזיות השוק מחייבים אותנו לפעול בהתאם. נמשיך לפעול להפחתת יוקר המחייה ולהקל על המשפחות הצעירות ומעמד הביניים".

שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן: "תרכובות מזון לתינוקות מהווים נטל כספי משמעותי בסל המוצרים של משפחה ישראלית, בה ילדים בגיל הרך. אנו מעלים היום הילוך בפיקוח על התחום, וככל שיימצא כי היצרנים מנצלים מחד את הריכוזיות בשוק ומאידך את מיעוט האפשרויות העומדות בפני הצרכנים - לא נהסס לבחון גם החלת פיקוח על התמ"ל".