מקורות ייזום והפועלים יגישו הצעה לפתרון משבר ההתפלה

היום התברר כי מתקן ההתפלה הלקוי פעל בתפוקה של כ-50% בשנה האחרונה - ולא 85% כפי שפורסם ■ נכון להיום פועל המתקן ב-25% מהתפוקה

מתקן התפלה אשדוד "מקורות" / צילום: נפתלי הילגר
מתקן התפלה אשדוד "מקורות" / צילום: נפתלי הילגר

חברת מקורות ייזום ובנק הפועלים יגישו ככל הנראה בתחילת השבוע הבא הצעה רשמית לפתרון המשבר במתקן ההתפלה באשדוד, על בסיס הסכמה עקרונית ביניהם. ההצעה תוצג בפני מינהלת ההתפלה של של הממשלה, שבה נציגים מרשות המים, משרד האנרגיה, אגף החשב הכללי ואגף התקציבים.

ההצעה תתבסס על שלוש בדיקות שונות שנערכו, שתיים מטעם מקורות ואחת מטעם רשות המים, שתוצאותיהן מלמדות שעלות התיקון הכוללת של מתקן ההתפלה, לטווח הקצר והארוך, תהיה 160-190 מיליון שקל.

בבדיקה שערכה חברת אדן מטעם רשות המים, צוין שסכום התיקונים לטווח הקצר והארוך יהיה בטווח שבין 187 מיליון שקל ל-349 מיליון שקל, אך גורמים מקורבים לפרויקט טוענים שבניכוי מרכיבים לא הכרחיים שמצוינים בה, היא מתיישבת עם חוות הדעת שבידי מקורות.

כל המעורבים בפרויקט מסכימים כי יש צורך בחוות דעת מעמיקה שתבצע כנראה חברת IDE ותארך חודשיים, שעל בסיסה יתבצעו התיקונים. אם עבודות התיקון יחלו בזמן הקרוב, הצפי הוא שהמתקן יגיע לתקופה מלאה בתחילת 2019, אז הוא יהפוך לרווחי.

במסגרת ההצעה שיגישו מקורות והפועלים, הם יבקשו מהממשלה להקפיא את תביעותיה ממקורות ייזום לתשלום קנסות על אספקת כמות מוקטנת של מים מותפלים ולאפשר למתקן לספק חצי מהכמות המצוינת בחוזה הזכיינות של 100 מיליון מ"ק בשנה, כדי לא לצבור קנסות נוספים. בשני הגופים סבורים שאין ברירה אלא לבצע את המתווה המוצע, משום ששימוש של המדינה בזכותה להוציא את המתקן למפעיל חליפי תחייב ממילא מתן הקלות. נכון להיום המדינה מחלטת 10 מיליון שקל בשנה ממקורות על הכשל באשדוד.

בין מקורות ייזום לממשלה מתקיימת בוררות על תביעת המדינה לפיצוי של 70 אגורות לכל מ"ק שלא סופק, ובסה"כ 160 מיליון שקל מאז תחילת פעילות המתקן בסוף 2015. על פי החוזה בין חברת אשדוד התפלה של מקורות ייזום לקבלן המבצע IVM, הקבלן יפצה בסכום שבין 70 אגורות ל-1.2 שקל על כל מ"ק שלא מיוצר באשמתו. הסוגיה מתבררת בבוררות בין הצדדים על תביעת מקורות לפיצוי שבין 700 מיליון שקל למיליארד שקל, ותביעה נגדית על קרוב ל-400 מיליון שקל.

על פי הסיכום בין מקורות לפועלים, המימון הראשוני לתיקונים יגיע מדמי עיכבון של מעט יותר מ-80 מיליון שקל שאינם מועברים כרגע לקבלן המבצע IVM, ושאר המימון יגיע מערבויות של מעט פחות מ-200 מיליון שקל שהפקיד הקבלן. בהנחה הסבירה שהקבלן יבקש ויקבל צו מניעה שלא יאפשר שימוש בכספי הערבויות, יעמיד בנק הפועלים 30% מהמימון הנדרש מעבר לדמי העיכבון, ומקורות ישקיעו 70%. בתרחיש סביר מדובר בכ-100 מיליון שקל בסה"כ, שלא ברור אם יחזרו לאחר הבוררות.

אחד המניעים של הבנק להשתתף במימון התיקונים הוא מצבו הנוכחי של המתקן, שמפיק נכון להיום כ-25% מכמות המים המקסימלית. היום התברר כי בשונה מהפרסומים הקודמים על תפקוד בתפוקה של 80%-85% מהתפוקה של 100 מיליון מ"ק בשנה, רוב הזמן פעל המתקן בהספק של כ-50%. לאחר השבתה מתוכננת לבדיקות שגרתיות לפני שבועיים, החזירה לכאורה IVM את המתקן לפעילות אך בהספק של 25% בממוצע, מה שגרם לבנק להסכים להוצאתו מהפרויקט, כדי לקדם מהלך להגדלת התפוקה והכנסות המתקן.

על פי החלטת הממשלה בעניין הקמת מקורות ייזום, לחברה האם מקורות מותר להשקיע בייזום 830 מיליון שקל בסך הכל, כולל ערבויות והלוואות. עד היום השקיעה מקורות בחברה הבת 625 מיליון שקל, מהם 340 מיליון שקל השקעה בהון המניות של המתקן באשדוד, ערבויות של מקורות לתפעול וההקמה של מתקן ההתפלה ב-135 מיליון שקל, כלומר 475 מיליון שקל שהושקעו באשדוד.

נוסף לזאת השקיעה מקורות את כל 150 מיליון השקלים שאושר לה להשקיע בייזום שלא לצורך מתקן ההתפלה, כך שניצלה עד כה 625 מיליון שקל מתוך 830 מיליון שאושר לה להשקיע בחברה הבת. על פי התחזית הנוכחית, יידרשו לא יותר מ-100 מיליון שקל מתוך 205 מיליון השקלים הנותרים כדי להחזיר את מתקן ההתפלה לפעילות מלאה.