התחנה הבאה של הדאו ג'ונס: 100,000 נקודות ב-2030?

התחזית שבכותרת שייכת ליועץ פיננסי אמריקאי בולט בשם ריק אדלמן, שלפיו "אין סיבה שהגאות לא תימשך גם עשרות שנים" ■ אבל עד שהיא תתממש - הנה כמה מניות צמיחה שכדאי לבחון השקעה בהן

וול סטריט / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
וול סטריט / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

ניצחונו של עמנואל מקרון בבחירות לנשיאות צרפת ביום ראשון השבוע הרגיע את שוקי המניות, שצפו אותו מראש. "אנשים ומשקיעים חשים שמחים על כך ששד הפרקזיט (נטישה צרפתית את האיחוד האירופי) נשאר בבקבוק", אמר נעים אסלאם, אנליסט השוק הראשי של חברת המסחר במט"ח ThinkMarkets מלונדון.

על רקע כל האופטימיות המחודשת הזו שהסיכון הפופוליסטי באירופה נבלם, פורסמו בסוף השבוע שעבר תחזיות פרועות, ואולי מופרעות, של מחבר ספר ויועץ פיננסי אמריקאי בולט, ריק אדלמן. כשהוא נשאל לאן הוא רואה את הגאות של טראמפ בשוק המניות האמריקאי (ולא רק) ממשיכה ללכת מכאן, אדלמן אומר שהוא רואה אותה נמשכת לא עוד כמה שבועות או חודשים או אפילו שנים - אלא עשרות שנים.

"אין סיבה להאמין שזה לא יימשך. למעשה, ההתפתחות הטכנולוגיות המהירה מאוד מקלה על זה", אמר אדלמן בריאיון. "אנחנו הלכים לראות רווחי חברות מדהימים בארה"ב, ובעולם כולו".

כמה גבוה יכול השוק לעלות? ובכן, אדלמן זכה לעיטור החזאי השבועי שלנו בזכות התחזית הפרועה שלו שמדד דאו ג'ונס יעפיל ל-100,000 נקודות בשנת 2030. "אם אני אטעה, הוא יגיע ל-150,000 נקודות", הוא אמר בראיון לאתר The Street.

דאו ג'ונס נסחר כעת, להזכירנו, בכ-21,000 נקודות, ועלייה ל-100,000 נקודות תהיה עלייה של בערך 376% במדד.

ספרו של אדלמן נקרא "האמת על העתיד שלכם: מדריך הכספים שאתם צריכים עכשיו, מאוחר יותר והרבה יותר מאוחר" (Truth The (About Your Future: Money Guide You Need Now, Later and Much Later). הוא אמור ללמד את המשקיעים איך לחסוך לגיל פרישה בעידן הטכנולוגיה, כאשר תוחלת החיים בעלייה. "אם אתם חושבים שתפרשו מהעבודה בגיל 65 ותמותו בגיל 85, תשכחו מזה", אומר אדלמן באותו ריאיון. "אתם תחיו עד 110 או 120".

לדעתו, המונח "פרישה" יתבטל בהמשך המאה ה-21. "כולנו נעבוד הרבה יותר זמן, ונחסוך הרבה יותר".

אחת המהפכות הטכנולוגיות הרלוונטיות לעולם ההשקעות, הוא מוסיף, היא המצאת תעודות הסל - שמחקה כמעט את עלות ההשקעה בניירות ערך.

לפי שעה, ולפני המבט ארוך-הטווח על שוק המניות בעוד 13 שנים, אפשר לומר שהשוק הנוכחי ניער מעליו כמות לא קטנה של אירועים שליליים, כמו שמחבת טפלון נשאר נקי - מסוריה, דרך המתיחות בין קוריאה הצפונית לממשל טראמפ, שלא לדבר על המוני המחדלים הקטנים והגדולים של הבית הלבן.

הנאסד"ק מוביל

ואם כל זה לא משכנע שלפנינו שוק שעושה את דרכו למעלה, ההובלה של נאסד"ק את השוק כן צריכה לשכנע.

כאשר השוק מובל על-ידי מדד נאסד"ק המשולב, קשה לו להיקלע לצרה רצינית. הסיבה לכך היא שנאסד"ק מייצג את מגזר הצמיחה של השוק. ביצועי-יתר שלו מצביעים על מצב רוח של לקיחת סיכונים בקרב משקיעים.

היוצא מהכלל המפורסם הוא, כמובן, פקיעת בועת הדוט.קום במארס שנת 2000, אבל המחזור ההוא היה אכן עתיר קצף בצורה קיצונית. חברות אינטרנט רבות הנפיקו את עצמן ללא רווחים, וכמה מהן גם ללא הכנסות. זה היה חלום ספקולטיבי שהתגשם, ללא שמץ זהירות שהתבקשה בזמנו.

ואם כל האמור לעיל עדיין לא משכנע אתכם שהשוק בדרך למעלה, אולי רוחב השוק - היחס בין כמות המניות העולות ליורדות בבורסת ניו יורק - ישכנע. ראיה נוספת להתקדמות השוק היא החולשה של מניות המגננה. המגזרים הללו, כמו הטלקום ומוצרי הצריכה הבסיסיים, נוטים להיחלש כאשר למשקיעים יש מניעים חזקים יותר להישאר בשוק.

עוד איתות שורי (אופטימי) לשוק הוא מצבן של המניות הסופר-נזילות. הללו הן חברות צמיחה שצפויות לייצר 18% ויותר של גידול ברווחים, שקורצות במיוחד למשקיעים גדולים, בזכות הנזילות העמוקה שלהן. מניה סופר-נזילה מאפשרת בנייה של פוזיציה ענקית בתוך כמה שבועות או חודשים, בלי השפעה שלילית על השוק במניה.

רוב מניות הנזילות הגבוהה רושמות ביצועים חזקים ומובילות את השוק. הנה כמה מהן.

פייסבוק  הציעה בינואר נקודת כניסה קורצת, אבל לא כעת, מפני שהיא נסחרת ב-7% מעל רמת התמיכה של 140 דולר בערך. נסיגה חזרה לרמה זו תיצור הזדמנות קנייה חדשה.

אמזון  יכולה להיחשב להזדמנות קנייה בהינתן נסיגה לרמת 860 דולר.

נטפליקס  הציעה בינואר נקודת כניסה אטרקטיבית. כעת, לעומת זאת, היא גבוהה בכ-6% מעל רמת התמיכה האחרונה שלה, ויש להימנע ממנה, לפני נסיגה שלה.

טסלה  היא עוד מניית נזילות נוצצת. גם כאן, נסיגה אל רמה קרובה יותר לרמת התמיכה במניה יכולה לעזור.

■ כל הזכויות שמורות ל-MarketWatch.com 2017