מיני-מבחן דרכים: סיטרואן C3 2017 - כוכבת אינסטגרם

ה-C3 החדשה היא אופציה אטרקטיבית, שימושית ומהנה למיני-ג'יפון אופנתי ■ לא כולם יסתגלו לעיצוב, אבל מי שרוצה "רכב איסנטגרם" שימשוך אליו את מירב ה"לייקים" ברחוב וברשת - יתקשה למצוא דוגמה יותר בולטת בפלח

העיצוב הסופי של כל דגם רכב חדש "ננעל" כשנתיים לפני צאתו לשוק ואמור להיות אפקטיבי ואטרקטיבי למשך כל מחזור חיי הרכב, שנמשך בין חמש לשבע שנים. לפיכך דרישות החובה ממעצבי רכב כוללות בין השאר חיזוי עתידות, חיבה להימורים ועצבים של ברזל. מי שהעיצוב שלו ינחל כישלון שיווקי - ודברים כאלה קורים כל הזמן - יבטיח את עתידו המקצועי כמעצב של מחבתות ומכונות כביסה.

במקרה של סיטרואן הבעיה מורכבת במיוחד, מכיוון שלחברת האם הצרפתית שלה כבר יש מותג שמתמחה בעיצוב זהיר ו"קלאסי" (פיז'ו). לפיכך, ובהתאם למסורת, מקבלת מחלקת העיצוב של סיטרואן חופש פעולה יצירתי לצאת מהקופסה.

התוצאה דורשת הסתגלות ממי שאינו מחובר לעולם העיצוב. קחו למשל את סיטרואן C3 החדשה; על פלטפורמה עם ממדים טיפוסיים לפלח הסופר-מיני, העמיסו הצרפתים גודש של סממנים אופנתיים מפלח רכבי הפנאי האופנתיים עם קשתות גלגלים מודגשות, חרטום קדמי מאסיבי בעל פנסים שמסודרים בשלושה מפלסים, גג בגוון שונה מצבע הגוף, ומרווח גחון גבוה מהמקובל. הוסיפו לכך חישוקים מעוצבים לתלפיות ודיפוני "בועות" בדלתות, שבתוכם משובץ קוד צבע בעל משמעות מסתורית, וקיבלתם רכב שפונה בעליל לצעירים, שמדברים בשפת הפייסבוק והוואצאפ.

לעומת זאת מגזרים אחרים ודי חשובים של לקוחות בפלח הסופר-מיני הישראלי - פנסיונרים, למשל - מתייחסים לעיתים לעיצוב הזה כאל רכב נחיתה של חייזרים.

גם תא הנוסעים עמוס בפריטי עיצוב עדכניים אם כי לפחות לחלקם כבר היה לנו זמן להסתגל בפיז'ו 208 ו-2008. לוח המחוונים מעוצב בצורת מסגרת משקפיים של היפסטרים, עמדת הפיקוד משובצת בצבעים תואמים לצבעי החוץ, ריפוד המושבים תוסס ויש בתא הרבה טקסטורות דיפון מודרניות לצד גימיקים יותר מעוצבים משימושיים, שימושיות כמו ידיות סגירת דלתות בצורת טבעות גמישות.

הרכב גם מציע את האווירה המתוחכמת של "לשבת בתוך סמארטפון", שמקובלת כיום בתעשיית הרכב. אנחנו עדיין לא חסידים גדולים של ריכוז כל בקרי הפיקוד הבסיסיים במסך המגע המרכזי ללא אופציה למתגים פיזיים. נסו להיכנס לרכב, שעמד בחמסין הישראלי, ולגשש אחרי תפריטי המזגן, ותבינו למה הכוונה. זו גם אמורה להיות מכונית זולה לייצור, מה שמתבטא בשימוש נרחב בדיפוני פלסטיק נוקשים ואופציות כוונון בסיסיות למדי למושבים, ללא התחכום המודולרי של חלק מהמתחרות. הרכב מרווח מאוד יחסית לקבוצתו ושני מבוגרים ימצאו מקום סביר בהחלט במושב האחורי, פלוס תא מטען בנפח מכובד.

מתחת לכסות חולקת המכונית את המכאניקה עם פיז'ו 2008 ושות', וזו נקודת מוצא מכובדת. נוחות הנסיעה מצוינת בכל תנאי הנהיגה והיא לא באה על חשבון נטיית גוף בולטת מדי בפניות הדוקות, כמו שקורה לעיתים בג'יפונים. היציבות במהירויות גבוהות טובה וההיגוי אולי לא החד ביותר בסביבה אבל הוא עדיין מספק היזון חוזר מכובד ומאפשר ליהנות מנהיגה נמרצת. בונוס מפתיע הוא מרווח גחון משופר, שמאפשר לעלות ולרדת ממדרכות גבוהות בלי לגרוס את הגחון.

גם מערכת ההנעה בדגם הישראלי מוכרת לנו מה-2008 וכוללת מנוע טורבו-בנזין עם שלושה צילינדרים בנפח 1.2 ליטר, שמייצר 110 כ"ס ו-20 קג"מ בסיבובי מנוע נמוכים. אחרי שמסתגלים לטרטור האופייני של שלושת הצילינדרים נהנים מתחושה זריזה מאוד עם שפע של דחף בעליות ורזרבות כוח לצורך עקיפות מזדמנות. תיבת ההילוכים האוטומטית בת שש המהירויות עשויה להיות לעיתים מעט הססנית, אבל אנחנו מעדיפים אותה הרבה יותר מאשר פתרונות "חסכוניים" שמקובלים כיום בפלח הזה, כמו תיבות CVT ואוטומטיות מיושנות עם ארבע מהירויות.

במחיר של 95 אלף שקל לגרסת הבסיס ו-100 אלף שקל לגרסה המאובזרת - לפני מבצעים והנחות - ה-C3 החדשה היא אופציה אטרקטיבית, שימושית ומהנה למיני-ג'יפון אופנתי. לא כולם יסתגלו לעיצוב, אבל מי שרוצה "רכב איסנטגרם" שימשוך אליו את מירב ה"לייקים" ברחוב וברשת - ומספרים לנו שזה המדד להצלחה חברתית כיום - יתקשה למצוא דוגמה יותר בולטת בפלח.