גאדג'טים לטיסה הבאה: מזוודה ומנעול חכמים וכיסא מטייס

תעשיית ההיי-טק ויצרני המזוודות נרתמים לסייע למטיילים חסרי הכיוון ■ הנה כמה חידושים לקראת עונת הטיולים המתקרבת

נסיעה ברחבי העולם היא חוויה מלאת מתח, שמוציאה רבים מאזור הנוחות שלהם. בסיטואציות בהן יש צורך לנדוד קילומטרים בין טרמינלים, לעבור בדיקות אין סוף ולהידחק בטיסות מסחריות צפופות ולא נוחות ועוד לא הזכרנו אין ספור אפשרויות לשוד, איבוד וגניבת מטען ועוד. למרבה המזל תעשיית ההיי-טק ויצרני המזוודות נרתמים לסייע למטיילים חסרי הכיוון. הנה כמה חידושים לקראת עונת הטיולים המתקרבת.

טרולי לטרולים

בשנתיים האחרונות ראינו לא מעט מזוודות נסיעות שאימצו את קונספט ה-IoT והציעו שלל פונקציות מקושרות רשת. חלקן החלו - וסיימו - את דרכן באתרי מימון ההמונים ואילו אחרות מתחילות לצאת כיום לשוק בהדרגה. אחת מהן היא המזוודה "ספייס-קייס 1" של Planet Traveler, שהחלה את דרכה בקיקסטראטר לפני שנתיים ואותה מכנה החברה בצניעות "המזוודה החכמה בעולם".

המזוודה משלבת במארז אחד את כל הגאדג'טים והאלמנטים "המקושרים" שהופיעו עד כה בז'אנר. המאפיין המרכזי הוא רכיב GPS ויחידה אלחוטית, שמשדרת את מיקומה המדויק של המזוודה בכל מקום על פני כדור הארץ לאפליקציה בטלפון החכם של בעליה, גם אם היא הגיעה בטעות ליבשת אחרת.

פתיחת המזוודה מתבצעת באמצעות קורא אצבע ביומטרי או באמצעות סיסמה דרך האפליקציה בטלפון החכם. משקל המזוודה במצבה העמוס מחושב אוטומטית באמצעות חיישן פנימי ומדווח לבעל הטלפון כדי למנוע מצב של חיוב במשקל יתר ויש גם "בנק כוח" פנימי, שכולל סוללה חזקה שמובנית לתוך המזוודה ומאפשרת טעינה של מכשירים רעבים לאנרגיה כאשר אין שקע זמין. את החבילה משלים חיישן קירבה, שמודיע לבעל המזוודה על התקרבותה אליו במסוע בשדה התעופה ומשמש גם כמערכת נגד גניבה ורמקול בלוטות' מובנה. המזוודה מוצעת בצורה של טרולי בגובה 55 סנטימטרים ששוקל 3.6 קילו ומזוודה פול סייז בגובה 75 סנטימטרים ששוקל 4.6 קילו. המחירים אמורים להתחיל בכ-750 דולר למזוודה הקטנה יותר, על בסיס הזמנות מוקדמות, ומועד המסירה הוודאי עדיין אינו ידוע.

 

פתרון למטיילים צעירים

נסיעה עם ילדים קטנים עלולה להיות בעייתית, במיוחד כאשר מדובר בטיסה ארוכה, שכרוכה בקונקשן ובנדודים בשדות תעופה. את הבעיה הזו אמורה לפתור המזוודה החדשנית BedBox מבית JetKids. זהו מוצר שכולל שלושה פתרונות במארז מודולרי אחד: מזוודת יד לנשיאת חפצי הילד (מגיל 3 עד גיל 6-7) למטוס, מזוודת "רכיבה" שעליה ניתן להסיע את הילד בשדה התעופה ומיטה מתקפלת, שמותאמת ספציפית למושבי מטוס. המוצר פותח על ידי טייס מסחרי לשעבר והוא מעוצב כך שבעת ההמראה והנחיתה ניתן לקפל ולמקם אותו בנוחות מתחת למושב.

בעת הטיסה עצמה נפרד חלקה העליון של המזוודה והופך להיות יחידת מיטה/מזרון, שמהווה המשך של המושב ועליה יכול הילד למתוח את רגליו ולהירדם מבלי לחרוג מהגבולות של מושב סטנדרטי במחלקת תיירים. המזוודה עונה לדרישות של מזוודות "טרולי" מקובלות (46 ס"מ גובה) ושוקלת כ-3 קילו, כולל המזרון. נפח האכסון שלה כ-20 ליטר. המחיר כ-200 דולר.

אבטחת מידע על הגוף

העולם הטכנולוגי מביא עימו סיכונים חדשים למטיילים ואנשי עסקים, כמו למשל "גניבת מידע אלקטרוני", באמצעות סורקים, שקולטים אלחוטית את המידע, שאגור על צ'יפים אלקטרוניים לזיהוי אלחוטי - RFID - שמוטמעים כיום בדרכונים, כרטיסי אשראי, טלפונים ואמצעי זיהוי אחרים.

כדי לטפל בבעיה מציעים כיום יצרני תיקים וציוד נסיעות פתרונות לחסימה של "דליפת המידע" מהצ'יפים באמצעות חומרים מתקדמים. עד כה ראינו בשוק בעיקר ארנקי כיס וצוואר ו"פאוצ'ים", מחומר שחוסם את שידור המידע מה-RFID. החל מהשנה שעברה מציעה חברת ויקטורינוקס גם תיק אישי קומפקטי, שיכול לשאת בתוכו מגוון רחב של ציוד חיוני, כולל אלקטרוניקה אישית, ושאותו ניתן לשאת על הכתף ביד או צמוד לגוף באמצעות חגורת בטן. ייחודו הוא בחומרים מיוחדים, שחוסמים אפשרות לדליפה בלתי מורשית של הנתונים האגורים על הצ'יפים מחוץ לתיק. מחירו כ-71 דולר באמזון.

מנעול IoT למזוודה

כל מי שאיבד פעם את מפתח המזוודה, או שכח את הקומבינציה, מכיר את כאב הראש הכרוך בפריצת המנעול כדי להגיע למטען החיוני. פתרון לבעיה מציעים כיום מוצרי IoT מודולריים, שאינם דורשים להשקיע במזוודות "חכמות" ויקרות. דוגמה אחת הוא מנעול המזוודה בעל השם המסובך eGee Touch. פתיחתו מתבצעת בשתי דרכים: האחת באמצעות קוד או זיהוי ביומטרי, ששמור באפליקציה בסמארטפון או בשעון היד החכם של בעל המזוודה. הדרך השנייה היא באמצעות "מפתח" אלקטרוני אישי שעושה שימוש בשיטת שידור טווח קרוב (NFC) ואינו דורש את הפעלת האפליקציה בסמארטפון - יתרון למטיילים, שסוללת הטלפון שלהם התרוקנה. המנעול מגיע עם מעקב קרבה עם התרעה לטלפון, שמשמש כאמצעי התרעה כנגד שכחת התיק או גניבתו. הסוללה הפנימית אמורה לספק למעלה מ-2,000 מחזורי פתיחה ונעילה אם כי שימוש בפונקציית המעקב מקצר את חייה. טעינה שלה באמצעות חיבור USB חיצונית מאריכה את חייה למשך כמה חודשים. המנעול מוכר על ידי רשויות התעופה הבין לאומיות כדי למנוע פריצה אגרסיבית שלו בעת בדיקות ביטחוניות.

דוגמה אחרת היא המוצר הקרוי Padlock Bluetooth , שנראה כמו מנעול מזוודה חיצוני מאסיבי, עם וו נעילה קשוח עשוי פלדת בורון עמידה. פתיחתו מבוצעת באמצעות סיסמה מוצפנת באפליקציה של הטלפון החכם, שאותה ניתן להמיר בזיהוי ביומטרי בטלפון עצמו. בעל המנעול יכול לחלוק עם אחרים, דרך הטלפון, את הקוד לפתיחת המנעול, לקבל לטלפון התרעות על נסיונות לפרוץ אותו ולקבל התרעות על היחלשות הסוללה. מקור הכוח הוא סוללת ליתיום רגילה, שניתנת להחלפה עצמית וניתן להגיע אליה גם אם הכוח מסתיים כאשר המנעול נמצא במצב סגור.