בשר התותחים של נתניהו

השבוע הסתיים בצורה מעליבה פרק עצוב בתולדות השידור הציבורי

נתניהו, רשות השידור  / איור : מאיה יוגב
נתניהו, רשות השידור / איור : מאיה יוגב

מפתה לכתוב שהאופן שבו נודע שלשום (ג'), במהלך ישיבת הוועדה המיוחדת בכנסת, על מהדורת "מבט" האחרונה וסגירתה של רשות השידור הוא שיאה של הפארסה סביב חוק השידור הציבורי שנמשכת כבר כמעט 3 שנים. אבל בסיפור הזה כבר למדנו מזמן שבכל פעם שנדמה שיותר נמוך מזה אין, צצה לה נקודת שפל חדשה.

היה משעשע - אם כי לא מפתיע - לקרוא אתמול (ד') בצהריים את הודעת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, כי האופן שבו הוחלט שלשום לסגור את הרשות היה "לא מכובד ולא מכבד". "הדבר נעשה לא על דעתו ולא בידיעתו", נכתב בחשבון הטוויטר של ראש הממשלה.

בניגוד למה שמצטייר לעתים מהתגובות כלפיו, נתניהו אכן לא אשם בכל רעה חולה שממנה סובלת מדינת ישראל מאז הקמתה. רק שבכל הנוגע להתנהלות סביב סגירת רשות השידור ופתיחת תאגיד השידור - מהלך שכזכור בא לעולם ביוזמת ממשלת נתניהו, אבל לטענתו "חמק לו ב'צוק איתן'" - ראש הממשלה הוא ללא ספק דמות המפתח והאשם הכמעט בלעדי בסאגה הלא נגמרת סביב השידור הציבורי.

בישורת האחרונה לאף אחד כבר לא הייתה כוונה רעה. ח"כ דוד ביטן, שלקח על עצמו את ניהול הוועדה מסיבות קואליציוניות, אפילו התנצל בפני ח"כ איתן כבל על כך בסיום, והבטיח שהדבר לא יישנה. בימים האחרונים, גם "האיש הרע" של הסיפור הזה, שלאורך חודשים הצהיר ללא כחל וסרק את מה שנתניהו חשב רק בליבו, כבר לא באמת נבדל משאר בעלי התפקידים שנאלצו בעל-כורחם ליטול חלק בהליך הזה.

חברי כנסת, יועצים משפטיים, אנשי המקצוע במשרדי האוצר והמשפטים - העייפות וחוסר התוחלת הסירו מעל כולם את המסכות והציגו אותם כפי שהם באמת: פיונים אומללים, כל אחד על-פי דרכו, שותפים לפארסה מצערת שאין לה שום הסבר רציונלי. אבן שזרק לבאר ראש ממשלה אחד, ועכשיו גם אלף חכמים כבר לא יושיעו.

וכשזה התהליך, כשמאחוריו לא עומדת שום סיבה עניינית, כולם נרמסים: נרמס כבודה של הכנסת, נרמסים הזמן, הכסף והמשאבים של הציבור, נרמסים גם העובדים האומללים של רשות השידור, בשר התותחים של נתניהו, שעשה בהם שוב ושוב שימוש מניפולטיבי שהיה מעלה סומק גם בלחייו של גדול הציניקנים.

השבוע הסתיים בצורה מעליבה פרק עצוב בתולדות השידור הציבורי. אין הרבה סיבות לאופטימיות, ובכל זאת נותר רק לקוות שהפרקים הבאים יהיו מוצלחים בהרבה.