מורה נבוכים: איך ייראה ערוץ 1, ואיך תישמע רשת ב'?

תאגיד החדשות יעלה בדיוק עם התכנים שהכינו ב"כאן" ועם העיתונאים שהתאגיד גייס ■ נתניהו לא השיג את מה שביקש, אולם כעת השידור הציבורי מאורגן במבנה מסורבל

גאולה אבן מהדורת מבט /צילום: מהווידאו
גאולה אבן מהדורת מבט /צילום: מהווידאו

מה הם עיקרי חוק התאגיד שאושר אתמול סופית על-ידי הכנסת?

החוק קובע כי השידור הציבורי יורכב משני תאגידים נפרדים. התאגיד המקורי שהוקם בעקבות החוק מ-2014 שנקרא "כאן", ותאגיד חדשות חדש, שיוקם בעקבות החוק, והוא זה שיספק את שידורי החדשות והאקטואליה לתאגיד "כאן", גם בטלוויזיה וגם ברשת ב'.

ההפרדה הזאת עוררה הרבה ביקורת, ומבקרי הממשלה מייחסים אותה לניסיונות לפגוע בתאגיד השידור. למה בעצם?

על-פי משרד התקשורת, ההיגיון שבהפרדה הזאת נסמך על אותו היגיון שקובע כי לערוצים 2 ו-10 יש חברת חדשות נפרדת. יחד עם זאת, בערוצים הללו נוצר מנגנון הפרדה - כשלמדינה יש חלק בדירקטוריון חברות החדשות - בשל העובדה שמדובר בגופים מסחריים.

במקרה הנוכחי, מדובר בשני תאגידים ציבוריים, והעובדה שהתיקון הזה הוכנס ברגע האחרון, בצורה חפוזה, ומסיבות שהן ככל הנראה לא ענייניות, יוצרת הרבה סרבול ואי-ודאות. כך, למשל, גם אחרי אישור החוק בנוסח הסופי, מנגנון התיאום בין התאגידים שנקבע בו הוא מסורבל, וספק אם הוא יהיה ישים בפועל.

אוקיי, אבל בשורה התחתונה איך זה ישפיע עליי כצופה או מאזין?

ביום שני רשות השידור תיסגר, והאחריות על השידור הציבורי תועבר לשני התאגידים. מכיוון ששני התאגידים מתבססים במידה רבה על עובדים מרשות השידור, בימים הקרובים יופעלו ערוץ 1 ורשת ב' במתכונת מצומצמת (חצי גמר וגמר האירוויזיון כן ישודרו).

החל מיום שני, הצופים והמאזינים לא יצטרכו לשנות דבר בהרגליהם, וכדי לצפות בערוץ 1 או להאזין לקול ישראל, הם עדיין יפתחו את הטלוויזיה והרדיו על אותו אפיק. למעשה, אלמלא המהומה הפוליטית שיצר ראש הממשלה סביב הנושא, ייתכן שלאזרחים רבים היה לוקח זמן להבין מה בדיוק השתנה ומה עומד מאחורי השינוי.

ובכל זאת, איך ייראה ערוץ 1, ואיך תישמע רשת ב'?

התוכן שאותו אמור לשדר תאגיד "כאן" עוד לא פורסם, אבל בשעות הצפייה העיקריות מדובר רק על בין 21:00 ל-23:00. תאגיד החדשות ישדר בין 17:00 ל-20:00 שלוש שעות של תוכניות אקטואליה יומיות: בין 17:00 ל-18:00 תשודר תוכנית בשם "5 מקורי" בהגשת דרור פויר וענת קורול, בין 18:00 ל-19:00 תוכנית כלכלית בשם "6 כלכלי" בהגשת דב גילהר, ובין 19:00 ל-20:00 תוכנית בשם "7 אקטואלי" בהגשת מיכל רבינוביץ' ויועז הנדל. בין 20:00 ל-21:00 תשודר מהדורת החדשות המרכזית, וכל לילה ב-23:00 תשודר מהדורת חדשות הלילה בהגשת רומי נוימרק.

ברשת ב', אריה גולן וקרן נויבך ימשיכו לשדר מדי בוקר (התוכנית של נויבך זזה בשעה ותשודר בין 10:00 ל-12:00). בין 8:00 ל-10:00 תעלה תוכנית יומית חדשה בהגשת קלמן ליבסקינד ואסף ליברמן. גם שאר תחנות הרדיו של קול ישראל, כמו 88FM ורשת ג', ימשיכו להימצא על הסקאלה עם שינויים מסוימים בזהות המגישים והתוכניות.

האם יש הבדל תוכני בין החדשות שהתכוונו לשדר ב"כאן" לבין תוכני החדשות שישודרו כעת על-ידי תאגיד החדשות?

אז זהו, שלפחות בשלב הראשון תאגיד החדשות יעלה בדיוק עם אותם תכנים שהכינו ב"כאן". מהדורת החדשות המרכזית תוגש על-ידי גאולה אבן, יובילו אותה הכתבים שגויסו על-ידי התאגיד (חלקם הגדול עבדו גם בערוץ 1), ואפילו האריזה הגרפית והלוגואים יהיו אלה שהוכנו על-ידי "כאן".

העורך הראשי של תאגיד החדשות, שיכהן גם כמנכ"ל בימים הראשונים, יהיה אותו ברוך שי, שנבחר על-ידי ראשי התאגיד להיות ראש חטיבת החדשות, לפני שזאת הוצאה מידם.

אם כך, מדוע עם פרסום מתווה הפשרה של נתניהו וכחלון הוא הוצג כ"חיסול" של אנשי התאגיד והחלפתם באנשי ערוץ 1 הוותיקים?

זאת ככל הנראה הייתה הכוונה המקורית מאחורי המתווה. לאחר שהתברר כי לא ניתן לפטר את המנכ"ל אלדד קובלנץ והיו"ר גיל עומר, הוחלט לקחת מידיהם את האחריות על החדשות ולהעבירה למנהלים אחרים שיהיו מקובלים על נתניהו. אלא שעם עיבודן של הכוונות המקוריות לחוק כתוב, ועל רקע איומי הבג"ץ שמרחפים כל העת מעל המהלך (ועתירה לבג"ץ אכן הוגשה היום), נקבע כי כל עובדי התאגיד יעברו באותו תפקיד ובאותו שכר לתאגיד החדשות.

לאור העובדה שעל התקציב להישאר קבוע, כמות העובדים הנוספת של ערוץ 1 שניתן לקלוט לתוכו היא מוגבלת, ובוודאי שהיא לא כוללת כרגע טאלנטים כמו עודד שחר או עודד גרנות. בתחילה דובר על כך שהעובד היחיד מהתאגיד שיפוטר הוא ברוך שי, אך בסופו של דבר החוק מגדיר אותו כעורך ראשי וכאמור בשלב הראשון הוא אף יכהן כמנכ"ל.

מתווה הפשרה קבע גם כי תיאסר רכישת תוכניות אקטואליה ממיקור חוץ, אך בישורת האחרונה התברר כי ללא ההפקות הללו (המשדרים בין 17:00 ל-20:00 שמופקים על-ידי אולפני הרצליה) לא יהיו לתאגיד החדשות תכנים לעלות איתם בהתראה קצרה כל-כך, ולכן בסופו של דבר נקבע כי ניתן יהיה להשתמש בתוכניות הללו עד ה-16 ביולי.

אז בעצם נתניהו לא הצליח להשיג את מבוקשו?

קודם כל, החוק החדש יוצר מצב שבו השידור הציבורי בישראל מאורגן במבנה מסורבל וקשה לתפעול, מה שכבר מחליש אותו ומגדיל את הסיכוי כי הדיונים בעניינו יחזרו שוב ושוב לכנסת ולפתחם של הפוליטיקאים.

מעבר לכך, החוק קובע כי בתוך 3 חודשים תוקם מועצה לתאגיד החדשות שתמנה את המנכ"ל הקבוע, שכן יהיה מוסמך לבצע שינויים מרחיקי לכת במבנה התאגיד, כך שכעת הקרב יעבור לזירה הזאת.

יחד עם זאת, כן ניתן לקבוע כי לפחות בשלב הראשון, נתניהו שוב לא הצליח להשיג את מבוקשו. התאגיד יעלה עם מהדורה מרכזית בהגשת גאולה אבן (שנטען כי גיוסה לתאגיד הרגיז את בני הזוג נתניהו), נותני הטון בו יהיו העיתונאים שגויסו על-ידי קובלנץ ועומר, ואפילו תוכנית התחקירים של חיים סלוצקי צפויה לעלות לאוויר.