שיקר שילדיו פסיכוטיים - והוציא חצי מיליון שקל מביטוח לאומי

אב ל-11 מבני-ברק נשלח ל-15 חודשי מאסר, לאחר שביהמ"ש פסק כי זייף מסמכים בניסיון לקבל כספים מביטוח לאומי ■ הפרקליטות: "הפך את הגניבה לפרנסה של ממש" ■ עורך דינו: "אוזלת-היד היא של הביטוח הלאומי"

המוסד לביטוח לאומי / צילום: תמר מצפי
המוסד לביטוח לאומי / צילום: תמר מצפי

אב ל-11 ילדים ממרכז הארץ נידון היום (ה') ל-15 חודשי מאסר, לאחר שהוציא במירמה כחצי מיליון שקלים מהביטוח הלאומי, בטענה כי ארבעה מהם סובלים מהפרעה פסיכוטית. בית משפט השלום בתל-אביב גזר על האב, יצחק גרנט מבני-ברק, גם 10 חודשי מאסר על-תנאי.

גרנט זייף במשך שנים מסמכים ממוסדות לימוד שונים של ארבעה מילדיו, כדי לדמות מצג-שווא שלפיו הם סובלים מפסיכוזה. לפי תקנות הביטוח הלאומי, ילד במצב פסיכוטי נחשב כבעל ליקוי מיוחד, והוריו זכאים לגמלה במטרה לסייע בהוצאות עבור טיפוליו וכן לעזור כלכלית, מתוך הבנה כי מדובר במקרה חריג שמקשה על התפקוד המשפחתי.

"ביקש מבת אחת להתחזות לשנייה"

בארבעת כתבי האישום שהוגשו נגד גרנט, מתוארים מעשי המירמה שבעזרתם הוציא כספים מהמוסד לביטוח הלאומי בשם ילדיו. "בשנת 2011 הנאשם זייף מסמך חתום על-ידי גברת תרצה יודייקי, שלפיו היא המורה של בתו. במסמך מתוארת בתו כבעלת התנהגות לא נורמטיבית, וזאת למרות שמעולם לא לימדה את בתו. כך, הוא הגיש תביעת גמלה לילד נכה בעבור בתו. כתוצאה ממצג-שווא זה קיבל גרנט במירמה משנת 2011 עד שנת 2014 סכום של 182 אלף שקל".

בכתב אישום נוסף מתואר כיצד בחודש דצמבר 2012 הנאשם זייף מסמך החתום על-ידי ד"ר בן-דור, שלפיו בתו השנייה אובחנה כסובלת מסכיזופרניה, למרות שבפועל הרופא לא אבחן אותה ולא ערך מכתב בעניינה. באותו החודש הציג הנאשם את המכתב המזויף בפני ד"ר שמואל דוידזון, רופא ילדים, ובהסתמך על המסמך המזויף הצליח האב להשיג מסמך נוסף שבו מצוין כי בתו סובלת ממצב פסיכוטי. לאחר מכן הגיש הנאשם תביעת גמלה לילד נכה בעבור בתו השנייה - וכך קיבל במירמה משנת 2011 עד שנת 2014 גמלת נכה בסך 166 אלף שקל.

על-פי המדינה, "הנאשם פעל בעזות-מצח, תוך שהוא הופך את הגניבה לפרנסה של ממש, תוך ניצול ילדיו הקטינים. הנאשם זייף מסמכים של מורים שמעולם לא לימדו את בתו, ודרש מבת אחת להתחזות לבת השנייה בפני הוועדה של הביטוח הלאומי. הנאשם גם זייף מסמכים בשם רופאים בכירים, ובכך סיכן את שמם הטוב".

בשני כתבי האישום הנוספים מתוארים מעשים דומים עם עוד שניים מילדיו, שגם בשמם קיבל האב מאות אלפי שקלים.

עו"ד רונן רבי, המייצג את גרנט, מסר לאחר מתן גזר הדין: "כל מה שהיה שם זו אוזלת-יד אחת גדולה של הביטוח הלאומי. מדובר בבן אדם שיש לו 11 ילדים, שמתוכם מספר ילדים מוכרים בתור נכים - בעלי ליקוי נפשי. האשמה צריכה להיות מופנית כלפי המוסד לביטוח הלאומי לא פחות מאשר לנאשם, משום שהם הסתפקו באישור רפואי מבלי לבצע בדיקה מעמיקה בנוגע לילד שנמצא מולם.

"בנסיבות העניין, גזר הדין הוא חמור כלפי הנאשם. מדובר בבן אדם שבעצמו לא בקו הבריאות - יש לו מסמכים רפואיים בעניין. כמובן שאין להצדיק את המעשה שנעשה, אך הוא נעשה בגלל שהגיע לפת לחם. מדובר באב ל-11 ילדים שפשוט האכיל את הילדים שלו. כמו כן, הנאשם הביע חרטה כנה - הוא פרסם בעיתון מודעה על כך שאסור לגזול את המוסד לביטוח לאומי, ובמעשה שעשה הוא גזר על עצמו חרמות ופגיעה בשידוכים של ילדיו. בנוסף, הוא השיב חלק מכספי המוסד לביטוח לאומי".