היום: סמכויות כחלון בגז טבעי וענייני הוט יועברו לאלי כהן

הממשלה תאשר היום את העברת הסמכויות של שר האוצר בתחומים בהם הוא נגוע בניגוד עניינים

אלי כהן / צילום: תמר מצפי
אלי כהן / צילום: תמר מצפי

הממשלה צפויה לאשר היום (א') העברת שורה של סמכויות ותחומי אחריות מידיו של שר האוצר משה כחלון לשר הכלכלה אלי כהן, חברו למפלגת כולנו, שבהן נגוע כחלון בניגוד עניינים. כהן יעסוק במקומו של כחלון בכל הנושאים הנוגעים לגז הטבעי, כמו הרישיונות לחיפושי גז ונפט והולכת גז בתחומי המדינה, לאור חברותו של שר האוצר עם איש העסקים קובי מימון, וכן כל מה שנוגע לחברת התקשורת הוט, שבה מכהנת אחותו של כחלון בתפקיד בכיר.

ההחלטה להעביר את סמכויות שר האוצר בתחום הגז לשר הכלכלה באה לקראת קבלת החלטה בממשלה על תמיכה היקף 100 מיליון שקל במאגרי הגז הקטנים "תנין" וכריש". מדובר בהצעת החלטה שהגיש לממשלה שר האנרגיה יובל שטייניץ, במטרה לסייע למאגרים הקטנים להתחרות ב"תמר" ו"לוויתן". הסיוע הממשלתי ישמש את בעלת הזכויות במאגרים, חברת אנרג'יאן היוונית, למימון פיתוח תשתיות ובראשן הנחת צינור שיאפשר הזרמת הגז לחוף הישראלי.

כחלון הודיע כבר במאי 2015 כי הוא מנוע מלעסוק בענייני הגז, בהנחיית היועץ המשפטי של האוצר, בשל חברותו עם קובי מימון מבעלי השליטה בקבוצת אקוויטל השולטת ב-28.75% מהזכויות במאגר "תמר". באותו זמן דובר על העברת הסמכויות לשר התיירות יריב לוין אך בסופו של דבר לא היה צורך בכך משום שכחלון לא נדרש עד היום לקבל החלטות מהותיות הנוגעות לפיתוח מאגרי הגז.

על כחלון נאסר לעסוק בנושא מיסוי רווחי נפט וגז, ברגולציה על הפקת גז ונפט ועל שיווק גז, וכן הפיקוח על מחירים בכל הקשור לגילויי נפט. בזמן שנתניהו קידם את מתווה הגז, הסמכויות הועברו לידיו של יריב לוין, וכחלון נמנע מלהשתתף בדיונים ולהצביע בנושא. כעת, הסמכויות חוזרות לידי מפלגת כולנו, ויהיו בידיו של שר הכלכלה אלי כהן כל עוד כחלון מכהן בתפקיד שר האוצר. בתחום התקשורת כהן יטפל בכל מה שנוגע לחברת הוט או כל חברה אחרת שקשורה איתה בקשר עסקי, ובנוסף גם לסמכויות הנוגעות לבתי הזיקוק.

בסביבתו של כחלון אומרים כי מדובר בשינוי טכני בלבד שכן כחלון לא עסק בנושאים הללו מאז שסוכם הסדר ניגוד העניינים. לפי הצעת ההחלטה שתובא לאישור הממשלה, תחומי הפעולה יישארו באחריות משרד האוצר, והדרג המקצועי במשרד האוצר ימשיך למלא את התפקידים המקצועיים בהם.

בנוסף, הממשלה תאשר היום את מינויו של שי רינסקי למנכ"ל משרד הכלכלה במקומו של עמית לנג שעוזב אחרי ארבע שנים את תפקידו. לנג שימש מנכ"ל המשרד תחת השרים נפתלי בנט ואריה דרעי ואף בתקופה שבה ראש הממשלה בנימין נתניהו וכחלון החזיקו בתיק. רינסקי, שימונה במקומו, משמש סמנכ"ל בחברה למשק וכלכלה של מרכז השלטון המקומי ובעבר ייעץ לשרים לשעבר גדעון סער ולימור לבנת.