"סוף-סוף מתכננים מראש בעכו - מי שרוצה להרים גבה, שירים"

שמעון לנקרי, ראש עיריית עכו: "אני לא מוטרד מזה שלקבלנים ייקח זמן למכור דירות. יכול להיות שלא יימכרו 2,000 יחידות דיור בשנה כמו שהאוצר מתכנן, אבל גם אם זה ייקח 5 שנים, לפחות התוכניות יהיו מאושרות, ויהיו תקציבים לתשתיות"

שמעון לנקרי / צילום: תמר מצפי
שמעון לנקרי / צילום: תמר מצפי

בחילת החודש נחתם הסכם גג בין הממשלה לבין עיריית עכו, להקמת 16 אלף יחידות דיור בתוך 5 שנים, ולהכפיל את אוכלוסיית העיר ל-100 אלף תושבים בתוך עשור. הסכם הגג כולל תמריצים כלכליים של המדינה, שמעניקה קדם מימון לפיתוח, תשתיות ומוסדות ציבור בעיר, במקביל להקמת הדירות החדשות.

"זיכרו את הטקס הזה, אשר מסמן את העתיד", אמר ראש הממשלה נתניהו שהגיע בעצמו לטקס החתימה, "לעכו יש אפשרויות גדולות. זו עיר עם עוגן היסטורי מדהים. יש פה אפשרויות לעיר תיירות עולמית, ואנו נחושים לפתח ולעזור לה לממש את הפוטנציאל". יחד עם זאת, בענף הנדל"ן היו ששאלו אם עיר כמו עכו יכולה לעכל כמות כה גדולה של יחידות דיור. בין השאר, למשל, התוכניות כוללות מגדלים של עד 26 קומות - אתגר לא פשוט (ודאי במימון האחזקה השוטפת) לעיר פריפריאלית כמו עכו.

"האוצר מדבר על מימוש התוכניות בתוך עשור. אני חותם גם על מימוש בתוך 20 שנה", אומר ראש העירייה שמעון לנקרי. "הרי תמיד אומרים שהמדינה אף פעם לא מוכנה, שמקימים הכל ברגע האחרון במקרה הטוב. הסכם הגג נותן את הפתרון של המדינה לכל הבעיות האלה. יכול להיות שלא יימכרו 2,000 יחידות דיור בשנה כמו שהאוצר מתכנן, אבל גם אם זה ייקח 5 שנים, לפחות התוכניות יהיו מאושרות, ויהיו תקציבים לתשתיות. אני לא מוטרד מזה שלקבלנים ייקח זמן למכור דירות. אי-אפשר להביא אוכלוסייה צעירה חדשה בלי תוכניות בניין עיר מאושרות, כי אף יזם לא יבוא. סוף-סוף מתכננים מראש, אז מי שרוצה להרים גבה, שירים".

- התוכנית כוללת מחיר למשתכן, בעוד שעכו ואתה מעוניינים בעיקר באוכלוסייה חזקה.

"אני בעד מחיר למשתכן, כי היום דירת 4 חדרים בעכו עולה 1.1 מיליון שקל, ומי שיקנה במחיר למשתכן הדירה תעלה לו 750 אלף שקל. אני חושב שזה משמעותי מאוד. לצעירים אין כל-כך הרבה כסף, ולכן הם משעבדים את עצמם ולוקחים הלוואות שלא תמיד הם עומדים בהן. אני חושב ש-750 אלף שקל לדירה חדשה בפריפריה הוא מחיר סביר. צריך גם לזכור שלא כל הדירות שמתוכננות בהסכם הגג הן במסלול של מחיר למשתכן. מתוך 1,000 יחידות הדיור הראשונות שישווקו, 75% הן במחיר למשתכן ו-25% בשוק חופשי".

- אתה אומר שמחירי הקרקע עלו, אבל עדיין לא משתלם בעכו לממש פרויקט פינוי-בינוי.

"יש בעיר קבלן שהקים כבר שלושה פרויקטים של תמ"א 38. את שואלת אותי אם זה משתלם? לדעתי לא. אבל עובדה שיש פה כבר קבלן שעושה את זה. לגבי פינוי-בינוי זה יותר מורכב, אבל יש לפחות שני מתחמים בעיר שראויים לפינוי-בינוי, ויש יזם שמעוניין לבצע פרויקט במתחם החרמון והוא יציג לנו תוכנית בקרוב יחד עם חברת עמידר שמחזיקה הרבה דירות במתחם".

- מה לגבי שטחי תעסוקה?

"נקודת התורפה של ההסכם היא באמת אזורי תעסוקה. התנינו את ההסכם באישור של אזור תעסוקה שיוקם על 600 דונם. אם את שואלת אותי, זה לא מספיק, אבל עכו עיר חזקה, 70% מהארנונה שלנו היא מתעשייה ועסקים, ו-30% ממגורים. נוסף לכך, במסגרת תוכנית המתאר שעשינו לעיר, קיבלנו 2,000 דונם מהמועצה האזורית מטה אשר, שחלק גדול מהם מיועד בעתיד לתעשייה. בכל מקרה שר הכלכלה אלי כהן יגיע אלינו בשבוע הבא ונדבר איתו גם על הסוגיות האלה".