כמו להוריד 211 מיליון רכבים מהכביש - מהלך שמעורר הדים

בניגוד למדיניות הנשיא טראמפ, תאגיד Walmart, שנחשב לישות הכלכלית העשירית בגודלה בעולם עם יותר מ-11 אלף סניפים, הודיע כי בכוונתו להפחית מיליארד טון של פליטות גזי חממה משרשרת הייצור והאספקה שלו ■ ומה בישראל?

וולמארט  / צילום: shutterstock
וולמארט / צילום: shutterstock

בסוף שנת 2015, במסגרת הסכם פריז, התחייבה ארצות-הברית להפחית את פליטות גזי החממה שלה ב-26% עד לשנת 2025, זאת כדי למנוע התחממות של כדור הארץ ביותר מ-2 מעלות צלזיוס מעל לערכי המהפכה התעשייתית. בינתיים, מאז נבחר דונלד טראמפ לנשיא ארה"ב הוא הספיק לעשות לא מעט צעדים שמרחיקים אותה ממטרה זו: הוא מינה "ספקן-אקלים" לראש הסוכנות להגנת הסביבה, שחרר הצעה לתכנית תקציבית לשנת 2018 שמקצצת תקציבי מחקר מגופים העוסקים בשינוי האקלים וחתם על צו שמבטל את "תכנית האנרגיה הנקייה" שקידם אובמה בתקופת כהונתו השנייה.

אך בזמן שהנשיא מקדם צעדים שעלולים לפגוע קשות בתכנית העולמית למלחמה בשינוי האקלים, רוח גבית מגיעה מכיוון מאוד מפתיע: תאגיד הענק האמריקאי וולמארט (Walmart) הודיע בימים האחרונים כי בכוונתו להפחית מיליארד טון של פליטות גזי חממה משרשרת הייצור והאספקה שלו, זאת עד לשנת 2030. בפרויקט חדש, הנקרא ״פרויקט גיגה-טון״, מעודדת וולמארט את הספקים שלה להפחית את פליטות גזי החממה שלהם, ואף פיתחה פלטפורמה שתסייע להם לעשות זאת.

למה וולמארט קיבלה את ההחלטה הזאת? החשדנים יצביעו על רצון להיראות סביבתיים יותר בעיני הציבור. ייתכן שזה חלק מהסיפור, אך העובדות מלמדות שוולמארט הציבה לעצמה יעדי הפחתת פליטות מחמירים למדי גם לפני שיצאה במהלך החדש. למעשה כמות הפליטות שאותן התחייבה וולמארט להפחית, גדולה מכמות פליטות גזי החממה שגרמניה כולה פולטת כיום בשנה.

Wallmart Sustainability Hub ("מרכז הקיימות של וולמארט") היא פלטפורמה חדשה שבאמצעותה מציעה וולמארט לספקים שאתם היא עובדת להצטרף אליה במאמץ להפחית את פליטות גזי החממה במסגרת תהליכי הייצור והשינוע שלהם, ומסבירה כיצד ניתן להפוך את התהליכים האלה לידידותיים יותר לסביבה. כך, למשל, וולמארט מציעה לפעול להפחתת השימוש באנרגיה, לצמצם ייצור פסולת, מעודדת חקלאות בת-קיימא, הפחתת בירוא היערות ועוד. בנוסף, היא מעודדת אותם להציב לעצמם מטרות של הפחתת פליטות גזי החממה משלהם, כדוגמת הפחתת הפליטות ב-20% עד לשנת 2030.

כיוון שוולמארט היא הישות הכלכלית העשירית בגודלה בעולם - עם יותר מ-11 אלף סניפים ב-11 מדינות - והיא קטנה בעוצמתה הכלכלית רק מתשע מדינות בעולם שבראשן ארה"ב, סין וגרמניה - מדובר בצעד בעל השפעה עצומה על מאזן פליטות גזי החממה העולמי. לפי וולמארט, זו כמות השקולה להורדת 211 מיליון רכבים פרטיים מכבישי ארה״ב למשך 365 ימים.

בישראל, לעומת מדינות מפותחות אחרות, היעדים שאליהם התחייבנו במסגרת הסכם פריז לא היו שאפתניים ביותר מלכתחילה: היעדים שלנו לשנת 2030 מדברים אמנם על הפחתה של פליטות גזי החממה לנפש בישראל, אך עקב קצב הגידול המהיר של אוכלוסיית ישראל, מדובר הלכה למעשה בעלייה של 14% לעומת פליטת גזי החממה שלנו ב-2005. לשם ההשוואה, מדינות האיחוד האירופי הציבו יעדי הפחתה מוחלטים של גזי החממה ב-36% עד לשנת 2030.