טבע מודל 2017: רכישות - OUT, התייעלות וקיצוצים - IN

בשיחת הוועידה הסביר המנכ"ל הזמני, יצחק פטרבורג: "התחלנו בתהליך למכירת הפעילות הגלובלית בתחום בריאות האישה ובתחום האונקולוגיה והכאב באירופה, כדי לשפר את החזר החוב"

יצחק פטרבורג / צילום: תמר מצפי
יצחק פטרבורג / צילום: תמר מצפי

אם עד לפני כמה רבעונים הנושאים שעלו בשיחת הוועידה שקיימה חברת טבע   עם אנליסטים, כללו שאלות על רכישות והתרחבות - כיום ההתמקדות היא בעיקר בהתייעלות, בקיצוצים ובמכירת נכסים.

בשיחת הוועידה שערכה הנהלת טבע לאחר פרסום הדוחות הרבעוניים ביום חמישי, הטון הכללי היה אופטימי. ברבעון הראשון טבע רשמה הכנסות מעט נמוכות מתחזיות האנליסטים, אבל עקפה את התחזיות בשורת הרווח. במקביל, החברה אשררה את התחזית השנתית - דבר שבוודאי אינו מזיק ליחסיה עם שוק ההון לאחר האכזבות בהקשר זה ברבעונים קודמים.

ההכנסות של טבע ברבעון הראשון השנה הסתכמו ב-5.6 מיליארד דולר - עלייה של 17% לעומת הרבעון המקביל ב-2016, שלא כלל עדיין את פעילותה של אקטביס, שרכישתה הושלמה בקיץ 2016. מכירות הקופקסון ירדו ברבעון ב-3.6% ל-970 מיליון דולר. הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות הגיע ל-580 מיליון דולר - כמעט ללא שינוי מהרבעון המקביל, ואילו הרווח Non-GAAP היה גבוה בהרבה והסתכם בכ-1.08 מיליארד דולר (1.06 דולר למניה).

הפער בין הרווח החשבונאי לרווח Non-GAAP נובע, בין השאר, מפחת של נכסים בלתי מוחשיים שנרכשו בסך 320 מיליון דולר, הוצאות רה-ארגון של 130 מיליון דולר ועוד.

איתור מנכ"ל קבוע

טבע מנוהלת כיום על ידי ד"ר יצחק פטרבורג כמנכ"ל זמני, וממשיכה לתור אחר מנכ"ל קבוע. במקביל, מנהל הכספים הראשי, איל דשא, צפוי לפרוש בסוף יוני, ומחליפו גם הוא זמני - מייקל מקללן, שמגיע מתוך החברה (דשא ניצל את ההזדמנות להיפרד בשיחת הוועידה מהאנליסטים שאתם היה בקשר במשך 37 רבעונים רצופים). כזכור, המנכ"ל הקודם של טבע, ארז ויגודמן, הודח בפברואר, והרבעון הראשון השנה היה בחלקו תחת ניהולו ובחלקו תחת ניהולו של פטרבורג.

יו"ר טבע, ד"ר סול בארר, התייחס לנושא המנכ"ל בשיחת הוועידה, והבטיח שמציאת מנכ"ל היא בעדיפות העליונה שלו. "אנחנו מחפשים מישהו בעל הבנה מעמיקה ונרחבת בפרמצבטיקה וניסיון בחברות גלובליות ומורכבות, עם אחריות תאגידית ויכולות אסטרטגיות ותפעוליות מוכחות", אמר.

העובדה שויגודמן הוא המנהל השני ברציפות בטבע שהודח, כנראה לא מקלה על החברה בחיפושיה אחר מנכ"ל חדש. בארר נשאל בשיחה האם טבע תוותר על הדרישה שהמנכ"ל החדש יחיה בישראל. הוא אמנם לא השיב ישירות לשאלה, אבל מתשובתו אפשר אולי להבין שטבע עשויה להתגמש בעניין זה. "כפי שציינתי, אנחנו מחפשים ברחבי העולם את המועמד הטוב ביותר לטבע. אנחנו מחויבים, ברגע שנמצא מועמד כזה, להביא אותו לטבע, ונעשה מה שצריך לגרום לזה לקרות - אני רוצה להיות מאוד ברור בנושא", אמר.

מכירת נכסים וצמצום כוח אדם

החוב הגדול במאזנה של טבע, הכולל חוב לטווח קצר של 1.9 מיליארד דולר והלוואות ואג"ח לטווח ארוך בסך 32.7 מיליארד דולר, הוא אחד הדברים שמטרידים את השוק. טבע ניצלה בשנה שעברה את סביבת הריבית הנמוכה כדי לקחת על עצמה חוב גדול בתנאים נוחים למדי לצורך מימון רכישת אקטביס (בכ-40 מיליארד דולר), אבל כיום ההתמקדות היא במכירת נכסים שיוכלו לסייע במימון החוב.

ברבעון הראשון הפחיתה טבע את חובה ב-1.2 מיליארד דולר, כשהחברה מצפה לסינרגיות גבוהות ב-200 מיליון דולר מהצפוי ב-2017 כתוצאה מרכישת אקטביס - כלומר, סכום של 1.5 מיליארד דולר.

"התחלנו בתהליך למכירת נכסים שאינם נכסי ליבה, הכוללים את הפעילות הגלובלית שלנו בתחום בריאות האישה ואת עסק האונקולוגיה והכאב שלנו באירופה, כדי לשפר את החזר החוב", אמר פטרבורג.

טבע שכרה את מורגן סטנלי כיועץ למכירת עסקי בריאות האישה, ואת בנק אוף אמריקה כיועץ למכירת עסקי האונקולוגיה והכאב באירופה. בשיחת הוועידה אמר פטרבורג: "אנו מאמינים שהתמורה מהמכירות, כמו גם מכירת נכסים נוספים, תהיה גבוהה משמעותית מהיעד שהצבנו, של 1 מיליארד דולר".

רוב קורמאנס מהנהלת טבע ציין כי מדובר בעסקים שהניבו הכנסות של 516 מיליון דולר ו-360 מיליון דולר (בהתאמה) ב-2016, והם בעלי רווחיות גבוהה, "כך שהם אמורים להיות אטרקטיביים למכירה".

טבע פועלת להפחתת עלויות, בין השאר, על ידי קיצוצים במספר העובדים. דשא אמר כי מאז השלמתה של עסקת אקטביס באוגוסט, ירד מספר עובדי טבע בכ-5,000 איש, מתוכם 1,700 מתחילת השנה (בסוף 2016 העסיקה טבע קרוב ל-57 אלף עובדים).

הסיכון בוונצואלה

התחזית השנתית של טבע אושררה: הכנסות של 23.8-24.5 מיליארד דולר ורווח נקי של 4.9-5.3 דולר למניה - למרות לחצי התמחור בגנריקה בארה"ב ולמרות מה שהוגדר כ"חוסר יציבות גובר והולך בוונצואלה".

הפיחות החד בשער מטבע הבוליבאר הוונצואלי הוביל לפגיעה של כ-200 מיליון דולר בהכנסות לעומת הרבעון המקביל, ועלול להשפיע לרעה על המשך השנה, כשטבע העריכה קודם שוונצואלה תתרום 11 סנט לרווח למניה בשלושת הרבעונים הבאים.

התרומה הנמוכה של רכישת אקטביס לתוצאות טבע

הדוחות הכספיים של טבע לרבעון הראשון מאפשרים למשקיעים במניות החברה להשוות את תוצאותיה כיום לאלה שהציגה לפני רכישת הענק של אקטביס ג'נריקס - חטיבת התרופות הגנריות של אלרגן. באוגוסט 2016 השלימה טבע את רכישת אקטביס, שתמורתה שילמה 33.4 מיליארד דולר במזומן, ונוסף על כך, הנפיקה למוכרת, אלרגן, מניות בשווי של 5.4 מיליארד דולר במועד העסקה.

טבע סיימה את הרבעון הראשון של 2017 עם צמיחה של 17% בהכנסות בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, ל-5.6 מיליארד דולר. הרווח הנקי החשבונאי גדל ב-2% ל-580 מיליון דולר, ואילו הרווח הנקי לפי גישת ההנהלה (כלומר, ללא סעיפים חשבונאיים המוגדרים כחד-פעמיים) ירד ב-8% ל-1.1 מיליארד דולר.

מאחר שטבע רכשה פעילות גנרית, מתבקש להשוות את תוצאות מגזר הגנריקה שלה לפני ואחרי רכישת אקטביס. ברבעון הראשון של 2016 הציגה טבע הכנסות של 2.46 מיליארד דולר ממכירת תרופות גנריות, עם רווחיות גולמית של 45.7% מההכנסות. שנה לאחר מכן עומדות ההכנסות של טבע מגנריקה על 3.06 מיליארד דולר, בשעה שהרווחיות הגולמית מהווה 44.8% מתוכן.

כך שבעבור תשלום עתק של כמעט 38.8 מיליארד דולר (יותר משווייה הנוכחי של טבע כולה) זכתה טבע בשלב הראשון לתוספת של 600 מיליון דולר בלבד במכירות הרבעון הראשון בתחום הנגריקה, המשקפים צמיחה של 24.4%.

מעבר לכך, הרווח המגזרי של פעילות הגנריקה צמח ברבעון הראשון של 2017 בשיעור מתון עוד יותר, של 20% בלבד, ל-779 מיליון דולר - וזאת בשל שחיקה בשיעורי הרווחיות ל-25.5% מההכנסות, לעומת 26.4% ברבעון המקביל.

ברור למדי שהסכום ששילמה טבע על אקטביס כולל גם את ההזדמנויות הקיימות בצבר המוצרים של האחרונה, הנמצאים עדיין בפיתוח, וכן את החיסכון בעלויות המשותפות. טבע, למשל, מציינת כי הסינרגיות שהופקו מחיבור שתי הפעילויות יחדיו הביאו לחיסכון בעלויות של כ-1.5 מיליארד דולר בשנה. ולמרות זאת, המספרים הנוכחיים רחוקים עדיין מלתמוך במחיר ששילמה טבע על אקטביס, ושכלל גם הגדלה של מצבת החובות של החברה להיקף עצום של 34.6 מיליארד דולר נכון לסוף מארס השנה.

טבע מתמודדת עם מציאות חדשה

בעת השלמת העסקה אמר מנכ"ל טבע דאז, ארז ויגודמן, כי "באמצעות רכישת אקטביס אנו בונים טבע חדשה, עם בסיס איתן, פרופיל פיננסי משודרג ומקורות הכנסות ורווח מגוונים יותר. אלה מגובים במנועי פיתוח של מוצרים, הן בתחום הגנרי והן בתחום תרופות המקור. תשתית זו תניב צמיחה רב-שנתית בשורה העליונה והתחתונה ותזרים מזומנים משמעותי".

סיגי אולפסון, מנכ"ל החטיבה הגנרית באותה תקופה, הדגיש אז כי "לטבע יש כעת כמה מהנכסים, היכולות ואנשי המקצוע הטובים ביותר בתעשייה. מוטלת עלינו אחריות ברורה לתרגם את החוזקות האלה לתוצאות בעלות משמעות עבור המטופלים, הלקוחות והקהילות שאנו משרתים, ולבעלי המניות שלנו".

אלא שפחות משנה לאחר מכן, גם ויגודמן, גם אולפסון וגם סמנכ"ל הכספים אייל דשא, כבר אינם בטבע, וההנהלה הנוכחית נדרשת למצוא את הפתרונות למציאות החדשה.